Підсумковий урок на тему "Дієприкметник" з використанням комп'ютерних та проєктних технологій, який дозволяє оцінити рівень знань здобувачів освіти з даної теми. Презентація до уроку додається.
Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієприкметник».
Клас : 7
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми, розвивати вміння знаходити дієприкметники, дієприкметникові звороти у тексті, правильно ставити розділові знаки; розвивати вміння будувати діалог, використовуючи у мовленні дієприкметникові звороти; формувати мовленнєву, інформаційну та комунікативну компетентності; прищеплювати любов до рідної мови та інтерес до української культури та історії рідного краю.
Тип: урок із використанням комп’ютерних і проектних технологій.
Форма: урок із використанням комп’ютерних технологій.
Обладнання: комп’ютери, проект «Дієприкметник – особлива форма дієслова», електронний словник.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.
1. Бесіда за питаннями(соціальна компетентність).
1) Скажіть, чи любите ви грати в комп’ютерні ігри?
2) А які вам найбільше подобаються і чому?
2. Цілевизначення та планування (компетентність саморозвитку й самоосвіти).
На сьогоднішньому уроці ми теж будемо користуватись комп’ютером. Пропоную провести його у формі багаторівневої гри, тобто, щоб отримати бажаний приз (12 балів) і досягти «Вершини Знань», вам потрібно пройти п’ять рівнів складності та отримати бали. Наприкінці уроку за сумою балів ми визначимо переможців.
ІІІ. Узагальнення й систематизація вивченого (компетентність саморозвитку й самоосвіти, інформаційна).
Перший рівень складності(1,5)
Лінгвістична розминка «Світлофор».
Якщо ви згідні з твердженням, яке прочитаєте на екрані монітора, то натисніть зелений квадрат (ТАК), а якщо не згодні, то натисніть червоний квадратик (НІ). За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте по 0,5 бала.
1. Дієприкметник – особлива форма дієслова, яка вказує на ознаку предмета за дією або станом. 1
2. Дієприкметник із залежними словами утворює дієприкметниковий зворот. 1
3. Дієприкметниковий зворот відноситься до дієслова.
4. НЕ з дієприкметниками завжди пишуть окремо.
5. Дієприкметник поєднує граматичні ознаки дієслова та прикметника. 1
6. Дієприкметники утворюються від початкової форми прикметника.
Другий рівень складності
Графічний диктант
Одного з учнів я попрошу виконувати це завдання коло дошки, а всі решта виконують в своїх зошитах. За правильно виконане завдання ви отримуєте по 1 балу.
1. Яким розділовим знаком відокремлюють дієприкметниковий зворот? 1
2. Яким членом речення найчастіше буває дієприкметник? 1
3. Яким членом речення дієприкметник буває рідше?
4. Які дієприкметники утворюються за допомогою суфіксів –уч-, -юч-, -ач- (теперішнього часу). 1
5. Які дієприкметники утворюються за допомогою суфікса –л- (минулого часу). 1
6. Які дієприкметники утворюються за допомогою суфіксів –н-, -ен-, -т- минулого часу. 1
Взаємоперервірка записів та оцінювання.
Третій рівень.
«Втрачена інформація».
Ви знаєте, що часто віруси, потрапляючи в комп’ютерну систему, знищуючи важливу інформацію. Така ж неприємність сталась і в нас. Вірус знищив наш проект «Дієприкметник — особлива форма дієслова». Вам необхідно відновити втрачену інформацію, шляхом виділення та переміщення слів з довідки. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте 2 бали.
Дієприкметник — особлива форма дієслова.
Ознака предмета за дією або станом
Прикметник |
Дієслово |
1. |
1. |
2. |
2. |
3. |
3. |
4. |
4. |
5. |
5. |
6. |
|
Довідка: відміна, дієслово, група, вид, відмінок, який?, присудок, розряд, ступінь порівняння, час, число, додаток, відноситься до іменника, які?, якісний, залежні слова, рід, присвійні, особові, означення, обставина, стан.
Четвертий рівень
«Тестовий лабіринт»
Вам необхідно дати відповідь на тестові завдання. За кожну правильну відповідь ви отримаєте по 0,25 бала, а в сумі це становитиме 1,5 бала. Якщо ви не знаєте відповіді на запитання, то можете звернутися до довідки, але комп’ютер зніме з вашої суми 0,5 бала.
1. У якому рядку всі слова дієприкметники?
а) притихлий, вилитий, високий;
б) прив’язаний, розстелений, грізний;
в) здоровенний, несказанний, похилий;
г) пророслий, засніжений, виспівуючий.
2. У якому рядку всі дієприкметники активного стану?
а) згаданий, засіяний, радіючий;
б) зажурений, лежачий, пожовклий;
в) співаючий, сидячий, посивілий; 1
г) задуманий, зажурений, граючий.
3. У якому рядку всі дієприкметники пасивного стану?
а) зів’ялий, розквітлий, передбачений;
б) записаний, вимитий, знайдений; 1
в) висвітлений, вишитий, падаючий;
г) сяючий, засіяний, стомлений.
4. У якому рядку всі слова з Не пишуться разом?
а) не/кошена трава, не/полита розсада, ніким не/скорений народ;
б) не/закінчена розмова, не/замкнені двері, не/продумана відповідь; 1
в) не/дописаний лист, ще не/дозрілі хліба, оті не/скошені поля;
г) не/розв’язана учнем задача, не/добудована школа, не/куплені, а подаровані квіти.
5. У якому рядку в усіх словах слід писати Н?
а) невпізна´…ий, непізна…ий, нестара´…ий;
б) напи´са…ий, недоторка´…ий, неоцінне´…ий;
в) поса´дже…ий, неска´за…ий, нездо´ла…ий;
г) незліче´…ий, незбагне´…ий, нездійсне…ий. 1
6. Дієприкметник у реченні найчастіше виступає:
а) обставиною, означенням;
б) додатком, присудком;
в) означенням, підметом;
г) присудком, означенням. 1
П’ятий рівень.
Слухання уривка казки М. Коцюбинського «Хо(Ранок у лісі)».
Робота з текстом.
Ліс ще дрімає в передранішній тиші… непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги, мертво… лиш де-не-де прокинеться пташка, непевним голосом обізветься зі свого затишку. Ліс ще дрімає, а з синім небом вже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спахне сяйвом, немов од радощів. Небо міниться, небо грає усякими барвами, блідим сяйвом торкає вершечки чорного лісу… Стрепенувся врешті ліс і собі заграв… Зашепотіли збуджені листочки, оповідаючи сни свої, заметушилась у травиці комашня, розітнулося в гущині голосне щебетання й полинуло високо — туди, де небо міниться, де небо грає всякими барвами…
На галяву вискакує з гущини сарна і, зачарована чудовим концертом, зупиняється, витяга цікаву мордочку до кривавої смуги обрію, що червоніє на узліссі поміж деревами, і слуха.
Полохливий заєць, причаївшись під кущем, пригина вуха, витріща очі й немов порина ввесь у море лісових згуків…
Аж ось ринуло від сходу ясне проміння, мов руки. Протяглось до лісу, обняло його, засипало самоцвітами, золотими смугами впало на синю від роси траву на галяві, де гостро на тлі золотого світла випинається струнка постать сарни… (М. Коцюбинський).
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Речення №1. Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою.
Речення №2.
На галявину вискакує з гущини сарна і, зачарована чудовим концертом, зупиняється, витяга цікаву мордочку до кривавої смуги обрію… і слуха.
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Творчий калейдоскоп.
(оспіваний у піснях, омитий дощами, загартований у боях, зачарований красою, осяяний сонцем, пропахлий хлібами, оповитий славою, припорошений білим снігом, закоханий у людську щедрість, визволений козаками, схвильований подіями, зачарований материнською піснею, прославлений у віках, не забутий нащадками, уславлений видатними іменами, сповнений надії, напоєний водами Дніпра).
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
IV. Підбиття підсумків уроку та мотивація оцінювання.
V. Пояснення домашнього завдання.
Скласти повідомлення на лінгвістичну тему про дієприкметник за питаннями і завданнями для самоконтролю на сторінці 162-ій підручника, підготуватись до тематичного оцінювання(компетентність саморозвитку й самоосвіти).
1