Виховання – це складний і багатогранний процес формування особливості, створення оптимальних умов для її фізичного, психологічних і соціального розвитку. Виховний процес – це процес взаємодії, в якому відповідно до цілей і завдань самої особистості і суспільства відбувається організований виховний вплив і взаємодія, що має своєю метою формування особистості, організацію і стимулювання активної діяльності виховуваних.
Процес виховання - система виховних заходів, спрямованих на формування всебічно і гармонійно розвиненої особистості. Специфіка цього процесу полягає передусім у його цілеспрямованості. Наявність конкретної мети робить його систематичним і послідовним, не допускає випадковості, епізодичності, хаотичності у проведенні виховних заходів. Особлива роль у формуванні людської особистості належить шкільному вихованню, оскільки цілеспрямований виховний вплив, на неї передбачає не лише виховання позитивних якостей, а й подолання наслідків впливу негативних об'єктивних чинників.
На процес виховання впливає : родинна, педагоги, вся школа, суспільство з його виховними інститутами, сім’я, трудові колективи, громадські, релігійні, політичні організації. Особливість виховного процесу виявляється і в діяльності викладача – керівника цього процесу, зумовлений не лише об’єктивними закономірностями. Його діяльність – це мистецтво, що свідчить своєрідність особистості педагога, його індивідуальність і характер.
Виховна система – це упорядкована цілісна сукупність компонентів, які сприяють розвитку особистості учнядіагностування розвитку особистості, дитячого і педагогічного колективіввисування і обґрунтування мети виховного процесу організація життєдіяльності співтовариства дітей і дорослихорганізація максимально сприятливих умов для самореалізації дітей, педагогів і батьківінтегрування зусиль суб’єктів виховного процесу щодо збільшення його ефективностістворення розвиваючого середовища, морально сприятливого і емоційно насиченогоздійснення науково обґрунтованого аналізу отриманих результатів виховної діяльності
Процес виховання є комплексним. Особистість формується в цілому. Певні риси і якості у неї розвиваються не почергово, а одразу (комплексно). Це означає, що цілі, форми, завдання, зміст, методи виховного процесу повинні підпорядковуватися ідеї цілісності формування особистості, тобто педагогічний вплив повинен мати комплексний характер. Виховному процесу притаманна віддаленість результатів.
Функції сучасної виховної системиІНТЕГРУЮЧАРЕГУЛЮЮЧАРОЗВИВАЮЧАЦя функція передбачає поєднання в одне ціле різних за змістом і характером виховних впливів, які підпорядковані загально визначеній меті виховання. Ця функція спрямована на упорядкування педагогічних процесів, визначення ступеня важливості, невідкладності, управління ними та корекцію. Ця функція забезпечує динаміку системи, яка характеризується, з одного боку оптимізацією її функціонування, а з іншого – її оновленням, удосконаленням.