Особистісно-орієнтовані технології в концепції профільного навчання
Математика має широкі можливості для інтелектуального розвитку особистості. Для кожної людини життєво важливим є вміння адаптуватися до нових умов існування, аналізувати ситуацію й адекватно змінювати свою діяльність, оцінювати проблеми, що виникають, приймати зважені рішення.
Особистісно-орієнтоване навчання – шлях до розв'язання педагогічних проблем на уроках математики- саме така технологія навчання сприяє ефективному розв'язанню освітніх завдань.
Мета:виявлення суб'єктного досвіду кожного учня та надання психолого-педагогічної допомоги в становленні його індивідуальності, в життєвому самовизначенні, самореалізації. ЗАВДАННЯрозкриття індивідуальних пізнавальних можливостей кожного учня;розвиток індивідуальних пізнавальних здібностей;- допомога учню в самопізнанні, самореалізації, самовизначенні;- формування культури життєдіяльності, яка дає можливість продуктивно будувати власне життя;- визначення самобутності та унікальності кожного учня
розвивальний характер навчання, спрямований на розвиток, саморозвиток особистості;гуманізація як ствердження та усвідомлення унікальності, самоцінності кожної дитини диференціація інтегративність знань як шляху до формування цілісної картини світу суб’єктність навчання, який вимагає врахування самобутності, самоцінності суб’єктного досвіду індивідуалізація Принципи особистісно- орієнтованого навчання діалогічна взаємодія в процесі навчання, співробітництво і співтворчість вчителя та учня варіативність, що передбачає побудову навчально-виховного процесу в площинах широкої різноманітності змісту та форм навчального процесуоптимізації навчально-виховного процесу, що передбачає вибір форм, методів, прийомів навчальної діяльності учня, що ґрунтується на врахуванні природних нахилів та здібностей дитини
Основні етапи особистісно- орієнтованого уроку1. Організація:-кількість годин на вивчення даної теми;-дата контрольної;-дати консультацій;-дата заліку;-індивідуальні завдання для учня.2. Покладення мети:-вчитель інформує, що учні будуть робити на уроці;-проблемні запитання;-зацікавити матеріалом.3. Організація виконання плану діяльності -співпрацює -направляє -невидимка для успішного -порадник для невстигаючого4. Контрольно-оцінювальний:-виправлення, осмислення помилок;-порівняння результату учня із критеріями еталона(мети);-використання механізма «цінування» та «оцінювання».5. Заключний:усвідомлення ситуації досягнення мети;переживання ситуації успіху;Закріплення позитивної мотивації стосовно діяльності- реалізації механізму «цінування».
«Секрети» особистісно- орієнтованого навчання- зворотній зв‘язок педагога і учня. Заохочення Навчально-пізнавальна гра. Створення ситуації успіху. Пізнавальний інтерес. Створення проблемної ситуаціїСпонука до пошуку альтернативних вирішень. Використання творчих завдань. Створення ситуації взаємодопомоги
5-7 клас(2 етап професійного самовизначення)Інтенсивна підготовка та рання спеціалізація. Адаптація до навчання в старшій школі, виявлення здібних учнів до точних наук. Вчитель переконує учня, що навіть мінімальний рівень математичних знань піднімає його на вищий рівень людського спілкування. Урок- казка. Вікторини. Урок- КВК«Кенгуру»Брейн- ринг. Найрозумніший п‘ятикласник
8-9 класи (3 етап професійного самовизначення)Вчителю не потрібно «тягти» за собою учнів силоміць, потрібно йти поруч, миттєво реагуючи на найменші зміни. Допомогти дитині виявити особисті профорієнтаційні потреби. Лекційні діалоги. Принцип варіативностіРобота в групахІнтегровані уроки. КонсультаціїБінарні уроки. Робота в парах. Курси за вибором Поглиблене вивчення математики Факультатив, гуртки МАН Олімпіади. Виявлення здібних учнів до математики Перевірка можливостей учнів. Ознайомлення з професіями
10-11 класи –профільне навчання(4 етап професійного самовизначення)Учні набувають навичок самостійної науково-практичної, дослідницько-пошукової діяльності. Формуються математичні компетентності. Завдяки особистісно- орієнтованого підходу формується суспільно активна, творча, компетентна особистість, яка, на відміну від учня-виконавця, самостійно генерує нові ідеї, приймає нестандартні рішення. Результатом роботи вчителя є випускники, які готові включитись у повноцінне суспільне життя через сферу професійної діяльності, або продовжити навчання у ВНЗ.