Презентація до уроку за параграфом № 20 підручника Щупак І.Я. Історія України. Всесвітня історія, 2023 р. Містить пояснення, словник, схеми та ілюстрований матеріал до окремих питань.
Влада і суспільство в державах Стародавнього Сходу
Номер слайду 2
Мета уроку:розглянути устрій держав Стародавнього Сходу; сформувати в учнів /учениць уявлення про владу правителів; розвивати вміння визначати загальні закономірності й особливості в розвитку стародавніх держав; формувати навички роботи зм історичними джерелами, групової діяльності; сприяти розвиткові критичного мислення
Номер слайду 3
Основні поняття: Соціальна верства Соціальна структура суспільства Закон Раб/рабиня Варна Каста
Номер слайду 4
Актуалізація опорних знань. Розгадайте ребуси та розтлумачте закодовані в них поняття
Номер слайду 5
Мотивація навчальної діяльностіНа попередньому уроці ви ознайомилися з державами стародавнього Сходу. Сьогодні ви дізнаєтеся, якою була влада монархів у давніх державах та як були влаштовані в них суспільства. Вашу пізнавальну мандрівку скеровуватимуть цілі освітнього дартсу.
Номер слайду 6
1. ОРГАНІЗАЦІЯ ДЕРЖАВИ ТА СУСПІЛЬСТВА НА СТАРОДАВНЬОМУ СХОДІЧитаємо й розуміємо. Прочитайте навчальний текст ( стор.92-93), визначте ознаки влади правителя в державах стародавнього Сходу та запишіть їх до схеми (працюйте в зошитах).
Номер слайду 7
Суспільний стан — великі угруповання людей, котрі умовно об'єднані своїм правовим та економічним становищем у соціальній ієрархії. Соціальна структура суспільства – сукупність різних груп населення країни.
Номер слайду 8
2. СУСПІЛЬСТВА СТАРОДАВНІХ ДЕРЖАВОб’єднайтеся в групи та виконайте графічний проєкт «Соціальна піраміда давнього суспільства»:1) прочитайте інформацію(стор.96-97 підручника) про суспільства окремих держав стародавнього Сходу та побудуйте піраміди, у ланки яких упишіть назви соціальних верств залежно від їхнього становища: найвище правителі, а нижче — всі інші;2) зіставте створені соціальні піраміди суспільств різних країн і визначте спільні риси в структурі суспільств стародавніх цивілізацій.
Номер слайду 9
Управління Єгипетською державою. На чолі держави стояв фараон. Він вважався сином бога Амона на Землі. Влада його була настільки необмеженою, що навіть вельможі ( найближче його оточення) плазували перед ним. Фараон в управлінні країною спирався на вельмож та жерців ( служителі релігійних обрядів). До верхівки єгипетського суспільства належали чиновники. Крім того, фараон мав і військову силу – армію, за допомогою якої здійснював завойовницькі походи та утримував в покорі селян, ремісників, рабів.
Номер слайду 10
ВЕРСТВИ СУСПІЛЬСТВА
Номер слайду 11
Пізнавально й цікаво. Жінок до управління державою не допускали. Хоча бували й винятки, коли державу за сприятливих обставин очолювали жінки і добре справлялися зі роботою правителів. Історія зберегла для нас імена могутніх правительок Єгипту. Мернейт – ім’я першої вірогідно відомої жінки – правительки в історіїХатшепсут – одна з найвідоміших правительок Єгипту. В 1479-1458 рр.до н.е. була співправителькою при малолітньому Тутмосі ІІІ
Номер слайду 12
ПЕРШИЙ ЗБІРНИК ЗАКОНІВ В ІСТОРІЇ ЛЮДСТВАУ 1902 р. французька археологічна експедиція знайшла у перському м. Сузи (руїни міста нині розташовані в Ірані) чорний базальтовий стовп заввишки більш як 2 метри з клинописними написами. Дослідження текстів показало, що це — закони царя Хаммурапі. Їх вважають першими в історії людства записаними законами, створеними приблизно в середині XVIII ст. до н. е.! На камені збереглося 1638 рядків текстів законів, що розділені на 282 параграфи..
Номер слайду 13
Хаммурапі (1792-1750 р. до н.е.)Я – Хаммурапі, пастир…, що накопив багатство і достаток.. Руйнівник чотирьох сторін світу…Захисник країни…Дракон серед царів…Найперший серед царів…Цар чотирьох сторін світу…Чи мав хоч якісь підстави так говорити про себе цар?
Номер слайду 14
Раби “вардум”ВійськовополоненіПокупніЗлочинці, боржники. Вільне населення. Селяни-общинники. Купці, ремісники, наймити. Воїни. ЦАРВоєначальники. Чиновники. ВельможіСуддіСтруктура суспільства за законами Хаммурапі
Номер слайду 15
§ 3. Якщо людина виступить у судовій справі свідком звинувачення, але не докаже цього, і якщо ця судова справа стосувалася життя, то цю людину треба вбити.§ 42. Якщо людина орендує поле і не виростить на ньому хліб, то її треба викрити у тому, що вона не виконувала необхідні роботи у полі, і вона повинна віддати господарю поля хліб, як її сусіди.§ 53. Якщо людина проявить лінощі і не закріпить гатку свого поля і, як наслідок того, що поле не було загачене нею, у її гатці станеться прорив, а водою буде затоплено Землю громади, то людина, у гатці якої стався прорив, повинна відшкодувати хліб, який вона згубила.§ 128. Якщо чоловік візьме жінку без письмового договору, то ця жінка — не дружина.§ 195. Якщо син вдарить свого батька, то йому треба відрізати пальці.§ 196. Якщо людина пошкодить око іншій людині, то треба пошкодити її око. Структура суспільства за законами ХамурапіПрокоментуємо деякі з 282 статей законів Хаммурапі
Номер слайду 16
Номер слайду 17
Ознайомтеся з положеннями законів Хаммурапі та дайте відповіді на запитання: 1) які з них ви вважаєте позитивними, а які здаються вам надто жорстокими; 2) чи всі члени суспільства були рівними перед законами Хаммурапі? 3) чому закони Хаммурапі захищали селян-общинників?
Номер слайду 18
Каста – замкнута верства людей однієї професії, належність до якої є спадковою. Варна – закрита соціальна група, належність до якої є спадковою. Індійське суспільство
Номер слайду 19
Номер слайду 20
Ранги – поділ китайського суспільства. Ван – правитель, «єдиний серед людей». Працюємо самостійно Проаналізуйте суспільний устрій Давнього Китаю. Користуючись текстом підручника визначте становище кожного зі станів. Яка роль у суспільстві належала родам?
Номер слайду 21
Рефлексія. Прийом «Анекта»На уроці я працював. Своєю працею на уроці я. Урок для мене видався. За урок я. Мій настрій. Матеріал уроку для мене був. Домашнє завдання мені здається. Активно/пасивно. Задоволений/незадоволений. Коротким/довгим. Стомився/не стомився. Зрозумілий/незрозумілий. Корисний/некорисний. Цікавий/нудний. Легкий/важкий. Цікавий/нецікавий
Номер слайду 22
Домашнє завдання. Опрацювати параграф 20, усно відповідати на запитання ст.98