Мета уроку:розглянути устрій держав Стародавнього Сходу; сформувати в учнів /учениць уявлення про владу правителів; розвивати вміння визначати загальні закономірності й особливості в розвитку стародавніх держав; формувати навички роботи зм історичними джерелами, групової діяльності; сприяти розвиткові критичного мислення
2. СУСПІЛЬСТВА СТАРОДАВНІХ ДЕРЖАВОб’єднайтеся в групи та виконайте графічний проєкт «Соціальна піраміда давнього суспільства»:1) прочитайте інформацію(стор.96-97 підручника) про суспільства окремих держав стародавнього Сходу та побудуйте піраміди, у ланки яких упишіть назви соціальних верств залежно від їхнього становища: найвище правителі, а нижче — всі інші;2) зіставте створені соціальні піраміди суспільств різних країн і визначте спільні риси в структурі суспільств стародавніх цивілізацій.
Управління Єгипетською державою. На чолі держави стояв фараон. Він вважався сином бога Амона на Землі. Влада його була настільки необмеженою, що навіть вельможі ( найближче його оточення) плазували перед ним. Фараон в управлінні країною спирався на вельмож та жерців ( служителі релігійних обрядів). До верхівки єгипетського суспільства належали чиновники. Крім того, фараон мав і військову силу – армію, за допомогою якої здійснював завойовницькі походи та утримував в покорі селян, ремісників, рабів.
Пізнавально й цікаво. Жінок до управління державою не допускали. Хоча бували й винятки, коли державу за сприятливих обставин очолювали жінки і добре справлялися зі роботою правителів. Історія зберегла для нас імена могутніх правительок Єгипту. Мернейт – ім’я першої вірогідно відомої жінки – правительки в історіїХатшепсут – одна з найвідоміших правительок Єгипту. В 1479-1458 рр.до н.е. була співправителькою при малолітньому Тутмосі ІІІ
ПЕРШИЙ ЗБІРНИК ЗАКОНІВ В ІСТОРІЇ ЛЮДСТВАУ 1902 р. французька археологічна експедиція знайшла у перському м. Сузи (руїни міста нині розташовані в Ірані) чорний базальтовий стовп заввишки більш як 2 метри з клинописними написами. Дослідження текстів показало, що це — закони царя Хаммурапі. Їх вважають першими в історії людства записаними законами, створеними приблизно в середині XVIII ст. до н. е.! На камені збереглося 1638 рядків текстів законів, що розділені на 282 параграфи..
§ 3. Якщо людина виступить у судовій справі свідком звинувачення, але не докаже цього, і якщо ця судова справа стосувалася життя, то цю людину треба вбити.§ 42. Якщо людина орендує поле і не виростить на ньому хліб, то її треба викрити у тому, що вона не виконувала необхідні роботи у полі, і вона повинна віддати господарю поля хліб, як її сусіди.§ 53. Якщо людина проявить лінощі і не закріпить гатку свого поля і, як наслідок того, що поле не було загачене нею, у її гатці станеться прорив, а водою буде затоплено Землю громади, то людина, у гатці якої стався прорив, повинна відшкодувати хліб, який вона згубила.§ 128. Якщо чоловік візьме жінку без письмового договору, то ця жінка — не дружина.§ 195. Якщо син вдарить свого батька, то йому треба відрізати пальці.§ 196. Якщо людина пошкодить око іншій людині, то треба пошкодити її око. Структура суспільства за законами ХамурапіПрокоментуємо деякі з 282 статей законів Хаммурапі
Рефлексія. Прийом «Анекта»На уроці я працював. Своєю працею на уроці я. Урок для мене видався. За урок я. Мій настрій. Матеріал уроку для мене був. Домашнє завдання мені здається. Активно/пасивно. Задоволений/незадоволений. Коротким/довгим. Стомився/не стомився. Зрозумілий/незрозумілий. Корисний/некорисний. Цікавий/нудний. Легкий/важкий. Цікавий/нецікавий