ОСНОВНА ВЛАСТИВІСТЬ ВОДИВода – розчинник. Вона розчиняє речовини, серед яких є як корисні для людини, так і шкідливі. У народі є прислів'я: «Не всяка водиця для пиття годиться» Розчин -вода з розчиненою в ній речовиною. Температура води впливає на розчинення речовин. Усі речовини можна поділити на розчинні і нерозчинні.
Дослідний практикум Дослід 1 Візьміть 2 склянки з холодною водою. Додайте в одну склянку 1 ложку цукру, а в другу – 1 ложку солі і одночасно починайте розмішувати. Виміряйте, за який час розчинилися речовини. Чи змінився колір води? (Колір не змінився)Що сталося з цукром і сіллю? (Вони розчинилися)
Дослід 2 Зробіть ті самі дії з теплою водою. Виміряйте, за який час розчинилися речовини. Порівняйте час розчинення з попереднім дослідом. Чи однаковий час розчинення речовин? (Час різний)У якій воді (теплій чи холодній) швидше розчинилися речовини? (Звичайно, у теплій)Який можна зробити висновок? Температура води впливає на розчинення речовин.
Дослід 5 Додайте в склянку з водою невелику кількість піску. Добре розмішайте. Дайте воді кілька хвилин відстоятися. Спостерігайте. Чи змінився колір води? (Колір води не змінився.)Чи зникли піщинки? (Найважчі опустились на дно, а дрібні плавають на поверхні води.)Який можна зробити висновок? Пісок не розчиняється у воді.
Дослід 6 В склянку з водою вкиньте подрібненої білої крейди. Старанно розмішайте її. Що відбувається з розчином? (Вода втратила прозорість, побіліла.)Дайте воді відстоятись. Що тепер спостерігаємо? Через деякий час уся крейда осіла на дно. Вода відстоялася, стала прозорою. Отже, крейда не розчиняється у воді.
Рефлексія Вправа «Незакінчене речення»Під час сьогоднішнього уроку я дізнався/дізналася … (що вода є розчинником для розчинних і нерозчинних речовин). Мені було цікаво … (проводити досліди, аналізувати і порівнювати факти ). Отримані сьогодні знання мені знадобляться … (в повсякденному житті).