ЕСЕ – ЖАНР ТВОРУ-РОЗДУМУ/як писати есе/ Останнім часом у шкільній практиці став дуже популярним твір-роздум в жанрі есе (обумовлена потреба ЗНО, де необхідно написати власне висловлювання). Есе (від франц. essai – спроба, проба, нарис) – самостійне прозове творче висловлювання невеликого об’єму вільної композиції, що виражає індивідуальні враження і міркування з конкретного приводу або питання і свідомо не претендує на вичерпну відповідь. Види есе:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Вільне Формальне Ознаки:невеликий обсяг (7-10 речень);довільна форма і стиль викладу;структурованість тексту (вступ, основна частина, висновок);наявність позиції автора;обмежене в часі (5 – 10 і 10 – 15 хв.). *До вільного есе доцільно вдаватися на кожному уроці на різних його етапах . Ознаки:обсяг 100-120 слів;логічна організація структури: теза, аргументи, приклади, оцінювальні судження, висновок; ґрунтовність викладу; наявність позиції автора;час написання – 20-30 хв.
ЕСЕ – ЖАНР ТВОРУ-РОЗДУМУ/як писати есе/Пам’ятайте! Обираючи жанр есе, ви можете дозволити собі бути суб’єктивними, зосередитися на частковому, а не на головному,висловлювати спірні міркування, наводячи мінімум доказів, але, з іншого боку, саме це може бути і небезпечним – уявна легкість — пиши собі, як бажаєш. Але зовсім не факт, що ваш твір вийде оригінальним та цікавим. Перш ніж обрати жанр есе, подумайте та переконайтесь у тому, що вам є що сказати.r
ЕСЕ – ЖАНР ТВОРУ-РОЗДУМУ/як писати есе/стиль есе вирізняється – афористичністю, образністю, парадоксальністю.для есе характерне використання численних засобів художньої виразності: символи, метафори, порівняння, алегоричні і притчові образи.для передачі особистого сприйняття автору есе необхідно використовувати всілякі асоціації, проводити паралелі, добирати аналогії.есе буде цікавим, якщо в ньому будуть непередбачувані(парадоксальні) висновки, несподівані повороти, цікаві зчеплення.мовна будова есе – це динамічне чергування полемічних висловів, питань, проблем, використання розмовної інтонації і лексики.r
ЕСЕ – ЖАНР ТВОРУ-РОЗДУМУ/як писати есе/Прийоми написання успішного есе… Ефектний початок. Стандартний (найпоширеніший). Необхідно відповісти на шість запитань: хто, що, коли, де, чому і як. Несподіваний – це що завгодно, але читач повинен бути здивований або шокований. Дієвий — зображення самого процесу, а причини й наслідки випливуть далі. Авторитарний – пропонує інформацію в наказовому тоні, щоб створити враження упевненості автора тільки в собі.Інформативний — читач одразу отримує інформацію про те, що буде далі у творі. Цитатний – вдало підібрана цитата одразу привертає увагу читача (не рекомендується використовувати прислів’я і кліше — це банально).7. Діалоговий – з одного боку, такий початок стимулює читача як учасника діалогу, з іншого, – це може бути просто потік думок з риторичними запитаннями.r
ЕСЕ – ЖАНР ТВОРУ-РОЗДУМУ/як писати есе/Прийоми написання успішного есе… Хронологія есе – послідовність подій (але не зациклюйтесь на часі ~ есе може вийти нудним). Просто згадуйте час. Не намагайтесь у дрібницях описувати все, що відбувалося в певний період. Оповідання — дія або історія, що триває до самого кінця есе, в якій підкреслюються якості, можливості або знання, пов’язані з темою вашого есе. Опис – характерною рисою такого есе є яскрава образність твору, що підтверджується багатою мовою, і цікаві деталі, які залишають читача довгий час під враженням. Порівняння – в основному цей прийом використовується щодо питання, за яким потрібно описати, наприклад, досвід або невдачу. Фінальні компоненти – останні абзаци (абзац) мають завершувати вашу думку і залишити в пам’яті читача яскравий слід.r
ЕСЕ – ЖАНР ТВОРУ-РОЗДУМУ/як писати есе/Прийоми написання успішного есе… Як радять писати есе? Правильно! Креативно, Що криється за цим словом? Швидше за все, політ думки, оригінальність тощо. Все просто: головне – засвоїти дев’ять правил. Тільки позитив (описувати краще те, що є, а не те, чого немає). Слова-зв’язки допомагають плавно переходити з однієї частини до іншої). Різна структура речень. (Читати речення правильної структури нудно. Додайте кілька інверсій. Пишіть різні за довжиною речення.)Зрозумілі слова. (Ви пишете, щоб уразити змістом, а не словниковим запасом. Вишуканість гарна, але в міру.)Різні слова (синонімія.)Лаконічність. Кожне слово важливе (без повторів; кожне речення повинне нести унікальний зміст). Активна життєва позиція. Книги про есе — це здорово. Бажаєю успіху!r
ЕСЕ – ЖАНР ТВОРУ-РОЗДУМУ/як писати есе/Критерії оцінювання есе. Зміст Бали. Мовне оформлення Бали. Грамотність (помилки)Вимоги до оцінювання навчальних досягнень учніворфографічні, пунктуаційні лексичні, граматичні, стилістичніПобудованому учнем (ученицею) тексту бракує зв’язності й цілісності, урізноманітнення потребує лексичне та граматичне оформлення роботи; теза не відповідає запропонованій темі; не наведено жодного аргументу. 113 і більше9-10 і більше1 Побудоване учнем (ученицею) висловлення характеризується фрагментарністю, думки викладаються на елементарному рівні; потребує збагачення й урізноманітнення лексика і граматична будова мовлення; теза не відповідає запропонованій темі; наведені аргументи не є доречними; прикладу немає або він не є доречним.2122 Учневі (учениці) слід працювати над виробленням умінь послідовніше й чіткіше викладати власні думки, дотримуватися змістової та стилістичної єдності висловлення, потребує збагачення та урізноманітнення лексика й граматична будова висловлення; теза частково відповідає запропонованій темі; наведений аргумент не випливає з тези; приклад не є доречним; висновок сформульовано нечітко.3113r
ЕСЕ – ЖАНР ТВОРУ-РОЗДУМУ/як писати есе/Критерії оцінювання есе. Зміст Бали. Мовне оформлення (помилки)Бали. Вимоги до оцінювання навчальних досягнень учніворфографічні, пунктуаційні лексичні, граматичні, стилістичніВисловлення за обсягом складає дещо більше половини від норми й характеризується певною завершеністю, зв’язністю; чіткіше мають розрізнюватися основна та другорядна інформація; висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами; є недоліки за 7 показниками: посереднє розуміння теми; порушення послідовності побудови твору; рівень словникового запасу нижче середнього; відносна стильова єдність твору; не сформульовано вправно тезу; наведено 1 аргумент. 4 9-107-8 4 За обсягом робота наближається до норми, загалом є завершеною, тему значною мірою розкрито; не сформульовано вправно тезу; наведено 1 аргумент; приклад непереконливий; висновок лише частково відповідає тезі, не пов’язаний з аргументом та прикладом; є недоліки за 6 показниками: роботі властива поверховість висвітлення теми, не простежується основна думка, відносно струнка побудова твору, середній рівень словникового запасу, бракує стильової єдності. 5 7-8 5 За обсягом висловлення сягає норми, його тема розкривається, виклад загалом зв’язний; учень (учениця) наводить 1 доречний аргумент; наводить непереконливий приклад; висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами та прикладами; є недоліки за 5 показниками: помітний репродуктивний характер, відсутня самостійність суджень, їх аргументованість, добір слів не завжди вдалий, учень (учениця) неточно добирає слова й синтаксичні конструкції. 6 5-6 6r
ЕСЕ – ЖАНР ТВОРУ-РОЗДУМУ/як писати есе/Критерії оцінювання есе. Зміст Бали. Мовне оформлення (помилки)Бали. Вимоги до оцінювання навчальних досягнень учніворфографічні, пунктуаційні лексичні, граматичні, стилістичніУчень (учениця) самостійно створює достатньо повний, зв’язний, з елементами самостійних суджень текст, формулює тезу, яка відповідає запропонованій темі; наводить 1 доречний аргумент; вдало добирає лексичні засоби; висновок відповідає запропонованій темі; є недоліки за 4 показниками: відхилення від теми, порушення послідовності викладу; висловлювання не завжди конкретне, просторовий виклад міркувань, не підкріплених фактичним матеріалом, нелогічне розташування абзаців, переходи між ними не є вмотивованими; основна думка не арґументується. 746 7 Учень (учениця) самостійно будує достатньо повне, осмислене висловлення, загалом ґрунтовно висвітлює тему, формулює тезу, що відповідає запропонованій темі; наводить 1 доречний аргумент; приклад не конкретизований; висновок відповідає запропонованій темі; є недоліки за 3 показниками: невміння пов’язати предмет обговорення із сучасністю, не дібрані переконливі докази для обґрунтування певного явища, відносне багатство словникового запасу, робота не відзначається різноманітністю та чіткістю слововживання. 835 8 Учень (учениця) самостійно будує послідовний, повний, логічно викладений текст; формулює тезу, що відповідає запропонованій темі; загалом розкриває тему, висловлює основну думку; наводить 1 доречний аргумент; вдало добирає лексичні засоби; наводить 1 доречний приклад; висновок відповідає запропонованій темі; є недоліки за 2 показниками: тезу чітко не сформульовано, відсутність виразної особистісної позиції, належної її аргументації тощо. 91+1(негруба)4 9r
ЕСЕ – ЖАНР ТВОРУ-РОЗДУМУ/як писати есе/Критерії оцінювання есе. Зміст Бали. Мовне оформлення (помилки)Бали. Вимоги до оцінювання навчальних досягнень учніворфографічні, пунктуаційні лексичні, граматичні, стилістичніУчень (учениця) самостійно будує послідовний, повний текст, ураховує комунікативне завдання, чітко формулює тезу; певним чином аргументує різні погляди на проблему, наводить 2 доречні й переконливі аргументи, приклади; неординарна побудова твору, багатство словника, граматична правильність, дотримання стильової єдності й виразності тексту, але за 1 критерієм допущено помилку; висновок відповідає запропонованій темі й випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів. 1013 10 Учень (учениця) самостійно будує послідовний, повний текст, ураховує комунікативне завдання; вправно формулює тезу; аргументовано, чітко висловлює власну думку, зіставляє її з думками інших, уміє пов’язати обговорюваний предмет із власним життєвим досвідом, наводить 2 доречні й переконливі аргументи для обґрунтування тієї чи іншої позиції з огляду на необхідність розв’язувати певні життєві проблеми; приклади конкретизовані; багатство словника, точність слововживання, стилістична єдність, граматична різноманітність; висновок відповідає запропонованій темі й випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів. 111 (негруба)2 11 Учень (учениця) самостійно створює яскраве, оригінальне за думкою та оформленням висловлення відповідно до мовленнєвої ситуації; повно, вичерпно висвітлює тему; вправно формулює тезу; аналізує різні погляди на той самий предмет, наводить 2 доречні аргументи, використовує набуту з різних джерел інформацію для розв’язання певних життєвих проблем; приклади переконливі, конкретизовані; цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки (логічність і послідовність викладу); висновок відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів; робота відзначається багатством слововживання та художньою цінністю. 12 1 12r
ЕСЕ – ЖАНР ТВОРУ-РОЗДУМУ/як писати есе/ Кожен урок англійської мови американські восьмикласники починають з розминки — вони пишуть есе. Це розвиває критичне мислення і техніку викладу думок. Такі уроки курсу Advanced English відбуваються тричі на тиждень. Учні вибирають будь-яку з понад півсотні цікавих тем. Українські вчителі можуть використовувати цю методику на уроках української або іноземної мови. Ось деякі з тем для американських школярів.r