Портфоліо вчителя - це спосіб фіксації, накопичення матеріалів, що демонструють рівень професіоналізму вчителя і вміння вирішувати завдання своєї професійної діяльності. Портфоліо вчителя показує рівень підготовленості педагога і рівень активності у навчальних та позанавчальних видах діяльності. Електронне портфоліо педагога - це веб-базований ресурс, сайт вчителя, який відображає індивідуальність та професійні досягнення власника.
ПОРТФОЛІО : - відображає педагогічний досвід систематизовано ; - визначає чітко напрями самоосвіти ; - дає змогу об’єктивно оцінювати професійні уміння педагогічного працівника, планувати подальшу роботу ; - може позитивно вплинути на результати атестації, сприяти присвоєнню більш високої категорії ; - дає змогу обмінюватися розробками та ідеями з колегами ; - може стати основою для участі в конкурсах.
Багато авторів трактують електронне портфоліо вчителя як певний набір документів зібраний на комп'ютері. Такий підхід має право на існування, але він застарілий. Упродовж останніх років інтернет отримав дуже великого поширення, а аудиторія його настільки виросла, що неоприлюднене в інтернеті у вигляді сайту вчителя портфоліо можна вважати "недоробленим". Сотні людей не матимуть змоги знайти Ваш сайт-портфоліо, не зможуть оцінити його відповідно до заслуг, прокоментувати його, скористатися передовими педагогічними ідеями, запозиченими з Вашого сайту-портфоліо. Портфоліо, яке розміщено в теці на комп'ютері не являтиме ніякої цінності ні для Вас, ні для громадськості. Публікація портфоліо в мережі у вигляді сайту вчителя вкрай необхідна!
Безумовно, у зацікавленого вчителя має бути і паперовий еквівалент електронного портфоліо у вигляді теки з документами. Це має бути короткий витяг на кількох аркушах, який містить в собі основні моменти Вашої професійної діяльності. Паперовий варіант портфоліо педагога неодмінно повинен містити у собі згадку про особистий сайт-портфоліо і кілька посилань на нього .
ВИДИ ПОРТФОЛІО : Портфоліо досягнень - в цьому випадку найбільший наголос слід зробити на документах, які підтверджують успіхи Вашої діяльності. Презентаційне портфоліо - необхідний при працевлаштуванні на нове місце роботи, особливо у тих випадках, коли заробітна плата призначається за підсумками співбесіди. Тематичне портфоліо - у цьому варіанті наголоси розміщуються на тематично відокремлених творчих роботах у різних сферах діяльності. Комплексне портфоліо - об'єднує в собі перелічені вище види портфоліо і придатний для презентації портфоліо вчителя школи.
1. Загальні відомості про вчителя. ПІБПрізвище, ім'я та по-батькові мають бути позначені яскраво і чітко, що б з перших секунд перегляду сайту вчителя або паперового портфоліо вони добре запам'яталися. ПІБ має бути прописаний досить великим, гарним, добре читаним шрифтом. Помилкою багатьох є "занадто" красивий шрифт із зайвими завитками. Деякі педагоги вважають, що чим більш витонченим буде шрифт, тим більш очевидне їх вміння користуватися комп'ютером. Це не так. Подібні написи нечитабельні і демонструють повну відсутність смаку. Не потрібно псувати враження про Вас із початку. Зробіть іншим чином - намагайтеся створити чітку асоціацію між ПІБ і всім іншим, що говорить про Вас. Підберіть хороший шрифт і колір, тоді з'явиться шанс, що портфоліо викличе позитивні емоції, а його автор не залишиться безіменним. Пам'ятайте! Ваше ПІБ - це ваш логотип!Рік народження. Потрібно його вказувати чи ні - питання суперечливе. Якщо Ваше портфоліо являє собою сухий набір фактів і куций табличний опис діяльності, накшталт довідки міськвиконкому соціалістичних часів, то будь ласка - вказуйте рік народження. Це буде гарним доповненням поганого портфоліо.Інший варіант - розмістити поруч з ПІБ власну фотографію. Саме фотокартка розповість про Ваш вік. Крім того, вона продемонструє Вашу привабливість і красу. А це, погодьтеся, важливо!
Освіта. У цьому розділі потрібно вказати свою основну спеціальність і кваліфікацію за дипломом. Якщо у Вас кілька дипломів, то всіх їх треба перерахувати. Трудовий і педагогічний стаж роботи. Цей розділ наче відображає Ваш стан на кар'єрних сходах педагога. Не забувайте оновлювати цей розділ! Тут потрібно перерахувати всі навчальні заклади, в яких Вам доводилося працювати. Цей розділ один з найбільш важливих, оскільки демонструє педагогічний досвід і його різноманітність, а це один з ключових параметрів оцінки діяльності вчителя.
Підвищення кваліфікаціїУ цьому розділі вказуються курси, семінари, в яких вам вдалося взяти участь або проявити себе. Можливо, Ви були організатором подібних курсів або семінарів - це також варто відзначити. Якщо курси не були пов'язані з професією педагога (із суміжних областей), то про них все одно варто згадати. Більш докладно опишіть найбільш значимі епізоди з усієї практики підвищення кваліфікації (де і коли прослухані курси, їх проблематика). Нагороди, грамоти, листи подяки. Цей розділ дозволяє судити про процес індивідуального розвитку педагога. У ньому можна писати все! Головна порада - розміщувати нагороди, грамоти та листи подяки слід у порядку значимості. Останні рядки розділу зазвичай отримують менше уваги, тому намагайтеся найбільш вагоме розмістити під № 1. Копії документів. Цей розділ найбільш важливий для паперового портфоліо. Роздрукуйте копії документів, що підтверджують наявність дипломів, наукових ступенів, почесних звань, нагород, грамот і листів подяки.
Для електронного портфоліо все простіше. Розмістіть скан-копії документів в окремій теці на Вашому сайті вчителя, а в розділах "Освіта" і "Підвищення кваліфікації" рядки з описом дипломів зробіть у вигляді гіперпосилань таким чином, що б при натисканні на них, відкривалися збережені зображення Ваших атестатів та інших документів.
2. Результати педагогічної діяльностіУ цьому розділі мають бути зібрані:- матеріали, що демонструють результати освоєння учнями освітніх програм і сформованості у них ключових компетентностей з предмету, що викладається;- порівняльний аналіз діяльності педагогічного працівника за 3 роки на підставі контрольних зрізів, участі вихованців у шкільних та інших олімпіадах, конкурсах;- результати проміжної та підсумкової атестації учнів;- відомості про наявність медалістів…Матеріали цього розділу мають скласти уявлення про динаміку результатів педагогічної діяльності вчителя, що атестується.
3. Науково-методична діяльність. До цього розділу відносяться методичні матеріали, які свідчать про професіоналізм педагога:- обгрунтування вибору освітньої програми і комплекту навчально-методичної літератури;- обгрунтування вибору освітніх технологій, що використовуються;- обгрунтування застосування у своїй практиці тих чи інших засобів педагогічної діагностики для оцінки освітніх результатів;- використання інформаційно-комунікативних технологій в освітньому процесі, технологій навчання дітей з проблемами розвитку і т. п.;- робота в методичному об'єднанні, співпраця з районним методичним центром, іншими установами;- участь у професійних і творчих педагогічних конкурсах ;- участь у методичних і предметних днях, тижнях;- організація та проведення семінарів, "круглих столів", майстер-класів тощо;- проведення наукових досліджень;- розробка авторських програм;- підготовка творчого звіту, реферату, доповіді, статті.
4. Позаурочна діяльність з предмету. Розділ має містити наступні документи:- перелік творчих робіт, рефератів, навчально-дослідних робіт, проектів, виконаних учнями з предмета;- список переможців олімпіад, конкурсів, змагань, інтелектуальних марафонів та ін;- сценарії позакласних заходів, фото проведених заходів (виставки, предметні екскурсії, КВК, брейн-ринги тощо);- програми роботи гуртків та факультативів ;- інші документи.
5. Навчально-матеріальна база. У цьому розділі міститься виписка з паспорту навчального кабінету (при його наявності):- перелік словників та іншої довідкової літератури з предмету;- перелік наочних посібників (макети, таблиці, схеми, ілюстрації, портрети та ін);- наявність технічних засобів навчання (телевізор, відеомагнітофон, музичний центр, діапроектор тощо);- наявність комп'ютера та комп'ютерних засобів навчання (програм віртуального експерименту, контролю знань, мультимедійні підручники і т. п.);- аудіо- та відеопосібники;- наявність дидактичного матеріалу, збірників задач, вправ, прикладів рефератів й творів і т. п.;- вимірювачі якості навченості учнів;- інші документи за бажанням вчителя.