Презентація з біології для учнів 9 класу "Різноманітність екосистем"

Про матеріал
Презентація з біології для учнів 9 класу "Різноманітність екосистем" допоможе пояснити та проілюструвати питання: екологія, поняття про екосистему, екосистемне різноманіття (наземні екосистеми, водні екосистеми)
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Різноманітність екосистем. Екосистема – тропічний ліс Амазонки

Номер слайду 2

План. Екологія Поняття про екосистему. Екосистемне різноманіття: - наземні екосистеми; - водні екосистеми. Дендропарк Софіївка , Умань, Черкаська область. Екосистема – пустеля (Сахара)

Номер слайду 3

Екологія{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}наука про взаємодію живих організмів між собою та з середовищем їхнього існування;від грец. «oicos» – домівка та «logos» – наука про дім;1866 р. - термін «екологія» запропонував Ернст Геккель, німецький природодослідник;Ернст Геккель (1834–1919){C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}Екологія розглядає організм як частину складної системи взаємин. Жодна жива істота не мешкає у вакуумі. Живі організми конкурують між собою за ресурси та життєвий простір, співпрацюють, слугують один одному місцем проживання, харчуються один одним і намагаються не бути з’їденими, тобто пов’язані між собою та з довкіллям тисячами невидимих зв’язків, які є предметом вивчення екології

Номер слайду 4

Екологія{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}Незнання базових екологічних закономірностей призвело до смерті 15 млн людей у Китаї протягом 1959-1961 років{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}Відтак виникла необхідність відновлювати знищену популяцію горобців шляхом закупівлі живих птахів у Радянському Союзі та Канаді. Подібні катастрофи, нехай і не в такому величезному масштабі, відбувалися й продовжують відбуватися постійно, коли людина намагається бездумно втручатися у природні процеси, недооцінюючи їхню складність і багатоманітність{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}Головною причиною стало, винищення звичайних горобців. Керівництво Китаю визнало горобців шкідниками за те, що вони їдять зерно. Наслідком такої необдуманої та жорстокої акції було винищення мільярдів птахів й неконтрольоване розмноження шкідників (сарани) і — страшний голод.

Номер слайду 5

Екологія{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}Сучасні екологічні дослідження здійснюються в таких напрямах: факторальна екологія - вивчення впливу екологічних чинників на організми;популяційна екологія - дослідження екологічних взаємозв’язків на рівні популяцій;біогеоценологія, або синекологія - пізнання закономірностей існування та розвитку природних угруповань та біосфери в цілому;{8799 B23 B-EC83-4686-B30 A-512413 B5 E67 A}Як окремий розділ екології синекологію було виділено на Міжнародному ботанічному конгресі у 1910 р. Синекологія - це розділ екології, об’єктом і предметом пізнання якої є екосистеми та їхні внутрішні й зовнішні зв’язки

Номер слайду 6

Екосистема{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}сукупність живих організмів і середовища їхнього проживання, що об’єднані системою фізичних, хімічних і біологічних зв’язків{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}біотичним компонентом екосистем є організми – угруповання тварин (зооценози), рослинн (фітоценози), грибів (мікрценози) та мікроорганізмів (мікробіоценози), що проживають на відповідних територіях;абіотичним компонентом (біотопом) є комплекс чинників неживої природи, неорганічних й органічних речовин, що в загальній взаємодії формують певні кліматичні, ґрунтові, рельєфні, гідрологічні умови екосистеми{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}1935 р., поняття «екосистема» обґрунтував Артур Тенслі, британський еколог. Артур Джорж Тенслі(1871–1955)Екосистема - кораловий риф{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}Екосистема складається з компонентів:біотичного — сукупності живих організмівабіотичного — середовища їхнього проживання

Номер слайду 7

Екосистема{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}визначальним чинником існування екосистеми є автотрофні організми, що засвоюють енергію Сонця з ефективністю близько 1 %;прикладами екосистем, що можуть мати різні розміри, є краплина води, домашній акваріум, ставок, широколистий або тропічний ліс, березовий гай, лісове озеро, кораловий риф, пшеничне поле й оаза в пустелі;усі екосистеми поділяють на дві групи — водні й наземні{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}екосистеми є відкритими для зовнішнього обміну речовин, енергії та інформації, але внаслідок саморегуляції здатні підтримувати динамічну стабільність упродовж тривалого часу; єдність і функціональний зв’язок абіотичного й біотичного компонентів забезпечується внутрішніми закономірними переміщеннями речовин, енергії та інформаціїСхема взаємодії компонентів екосистем

Номер слайду 8

Екосистемне різноманіття{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}Наземні екосистемиприкладами типових наземних екосистем є екосистеми тропічних лісів, лісів помірної зони, тайги та тундри, а також пустель і трав’янистих угруповань{8799 B23 B-EC83-4686-B30 A-512413 B5 E67 A}тропічні ліси розташовані переважно в екваторіальних широтах і характеризуються високою середньою температурою й вологістю;через сприятливі кліматичні умови рослинний і тваринний світ надзвичайно різноманітний: тут мешкає більше половини всіх видів живих істот нашої планети;екосистеми характеризуються великою щільністю видів;мають дуже важливе екологічне значення для біосфери, але їхня площа швидко скорочується через хижацьке вирубування людьми

Номер слайду 9

Екосистемне різноманіття{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}Наземні екосистеми{8799 B23 B-EC83-4686-B30 A-512413 B5 E67 A}ліси помірної зони — це один із найтиповіших видів екосистем в Україні; тваринний і рослинний світ лісів помірної зони не такий різноманітний, як у тропічних лісах, але багатший, ніж у тайзі;браконьєрське вирубування лісу без його подальшого відновлення призводить до ерозії ґрунту та знесення його родючого шару, до порушення водного балансу, а отже, засух і повеней; {8799 B23 B-EC83-4686-B30 A-512413 B5 E67 A}основу рослинності тут становлять хвойні та листяні дерева;у лісах помірної зони зазвичай добре виражена так звана ярусність: поряд із високими дорослими деревами тут є й молоді, чагарниковий ярус (підлісок) і трав’янистий ярус; вирубування лісів у гірських місцевостях, таких як Карпати, підвищує ризик виникнення селевих потоків

Номер слайду 10

Екосистемне різноманіття{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}Наземні екосистеми{8799 B23 B-EC83-4686-B30 A-512413 B5 E67 A}поряд із лісами помірної зони типовими для України є й трав’янисті угруповання - екосистеми, у яких рослинний компонент представлений переважно злаками та іншими трав’янистими рослинами; в Україні типовими трав’янистими угрупованнями є луки й степи;трав’янисті угруповання є місцем проживання великої кількості ссавців, птахів, рептилій, комах та інших тварин;природні трав’янисті угруповання мають важливе господарське значення, оскільки є джерелом корму для домашніх травоїдних тварин. Степові угруповання з переважанням ковили. Полонинні (сінокосно-пасовищні)луки у Карпатах

Номер слайду 11

Екосистемне різноманіття{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}Наземні екосистеми{8799 B23 B-EC83-4686-B30 A-512413 B5 E67 A}у пустелях рослинність розріджена й частину року може перебувати в неактивному стані; найчастіше це безлисті чагарники та напівчагарники (саксаул, акація, полин), іноді трави та сукуленти (кактуси, алое); тваринний світ пустель дуже своєрідний і добре пристосований до життя в умовах браку води, різких перепадів температур і сильної сонячної радіації; Із ссавців тут трапляються здебільшого гризуни й копитні, із рептилій — змії та ящірки, а також є різноманітні комахи й павукоподібніСтепові угруповання з переважанням ковили. Полонинні (сінокосно-пасовищні)луки у Карпатах. Олешківські піски на Херсонщині

Номер слайду 12

Екосистемне різноманіття{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}Наземні екосистеми{8799 B23 B-EC83-4686-B30 A-512413 B5 E67 A}Агроценози - штучні екосистеми, створені та підтримувані людиною: поля, грядки, клумби, сади. видове різноманіття в агроценозах набагато менше, ніж у природних екосистемах, усі «сторонні» види вважають бур’янами чи шкідниками і знищують; агроценози дуже нестабільні: без втручання людини вони не здатні підтримувати свою стійкість і видовий склад;Степові угруповання з переважанням ковили. Полонинні (сінокосно-пасовищні)луки у Карпатах. Олешківські піски на Херсонщині{8799 B23 B-EC83-4686-B30 A-512413 B5 E67 A}підтримка агроценозів вимагає постійного притоку поживних речовин та енергії ззовні: оскільки людина постійно вилучає біомасу живих організмів з екосистеми, відтік речовин потрібно компенсувати, наприклад, за допомогою добрив;агроценози на сьогодні займають близько 10 % поверхні суші та забезпечують людство 90 % всієї їжі, виробляючи близько 2,5 млрд тонн сільськогосподарських продуктів на рік. Поле. Чайні плантації (Шрі-Ланка)

Номер слайду 13

Екосистемне різноманіття{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}Водні екосистемиводні екосистеми не менш різноманітні, ніж наземні;вода займає понад 70 % поверхні нашої планети, і водні екосистеми так само різноманітні, як і наземні; їх можна поділити на морські та прісноводні, які у свою чергу, розрізняють на водойми зі стоячою та текучою водою. Шелехівське озеро (Сумська область)Морська екосистема. Чайні плантації (Шрі-Ланка)

Номер слайду 14

Екосистемне різноманіття{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}Водні екосистемиморські екосистеми мають особливе значення для всієї нашої планети як основне джерело кисню; поглинають набагато менше кисню, ніж виділяють, тому що відмерлі морські організми опускаються на дно, де через низькі температури процеси гниття відбуваються дуже повільно; одже маса вуглекислого газу у вигляді органічних речовин відмерлих організмів зв’язується, запобігаючи розвитку парникового ефекту й сприяючи створенню вільного кисню на нашій планетіЧайні плантації (Шрі-Ланка){C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}коралові рифи є одним із різновидів морських екосистемза різноманіттям видів їх порівнюють з тропічними лісами; властива висока продуктивність у зв’язку з гарним прогріванням води та сприятливими умовами для розвитку й укриття морських тварин. Кораловий риф

Номер слайду 15

Екосистемне різноманіття{C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}Водні екосистемистоячі прісні водойми - екосистеми стоячих водойм, таких як ставки й озера можуть значно відрізнятися залежно від глибини, розміру, наявності періодів пересихання чи повного промерзання;великою загрозою для озерних екосистем є їхнє забруднення сполуками Фосфору та Нітрогену, наприклад, у результаті стікання води з добривами з полів, що призводить до підвищення концентрації мінеральних речовин в озерній екосистемі, яке має назву евтрофікація. Чайні плантації (Шрі-Ланка){C083 E6 E3-FA7 D-4 D7 B-A595-EF9225 AFEA82}основною особливістю екосистеми річок і струмків є наявність проточної води, яка забезпечує краще надходження кисню й цим сприяє більшому різноманіттю. Кораловий риф. Гірський струмок«Цвітіння» водивнаслідок еврофікації

Номер слайду 16

Висновки. Екологія наука про взаємодію живих організмів між собою та з середовищем їхнього існування. Екосистема є сукупністю абіотичного й біотичного компонентів, для якої характерні цілісність, відкритість, стійкість та саморегуляція. Екосистеми поділяють на водні й наземні, які мають велике значення для біосфери та відрізняються за різноманітністю й щільністю видів

Номер слайду 17

День навколишнього середовища День довкіллябездумне, а часом і злочинне ставлення до навколишнього середовища, безвідповідальність за прийняті рішення привели до руйнування природних екосистем й критичної екологічної ситуації на Землі;День довкілля дозволяє оцінити стан природного середовища, в якому ми живемо, надає можливість уважніше замислитися над діями, вчинками та майбутніми кроками, які кожен з нас зробить у своєму житті для збереження, відновлення довкілля та з’ясувати свою роль у збереженні нашої планети, її екосистеми і ресурсіввідзначається в Україні щорічно у третю суботу квітня

Номер слайду 18

Домашнє завдання. Опрацювати §50;стор. 275 (виконати тести письмово, відповідати на питання усно) Переглядати презентацію на сайті "Дистанційне навчання"

Номер слайду 19

Дякую за увагу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Салімон Галина Максимівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Машкіна Тетяна Володимирівна
    Дякую,пані Ольга за чудову презентацію!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Коханова Ольга Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
До підручника
Біологія 9 клас (Шаламов Р.В., Носов Г.А., Литовченко О.А., Каліберда М.С.)
Додано
27 квітня 2021
Переглядів
8588
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку