ЗАВДАННЯ ПРОЕКТУ: теоретично обґрунтувати та визначити доцільність впровадження інтерактивних технологій в навчально-виховному процесі; використовувати ІКТ для формування життєвих компетентностей учнів, пізнавального інтересу до предмету, виховання оригінального творчого мислення, навичок колективного спілкування, толерантності; формувати в учнів комунікативну компетентність шляхом засвоєння доступного і необхідного обсягу знань з мови; створювати різноманітні навчальні ситуації для підвищення інтересу до вивчення української мови; скласти рекомендації щодо використання ІКТ на уроках української мови для вчителів.
Інтерактивний прийом «Мікрофон». Учитель: Уявіть, що я журналіст і мені необхідно взяти інтерв’ю з теми, що сьогодні вивчали. Говорити ви будете в мікрофон. Не коментуйте відповідей інших, не перебивайте, не викрикуйте з місця. Починайте з речення… Інтерактивний прийом «Незакінчене речення». I ряд: «Сьогодні на уроці я …. (навчився, дізнався) …». II ряд: «Отримана інформація дозволила нам зробити висновок, що …». III ряд: «Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалося…».
«Метод «Прес» Тема: Однорідні члени речення. Чотири пари працюють одночасно. Перед кожною стоїть завдання відповідати на поставлене запитання виключно за поданим кліше: 1-ша пара — «Я вважаю, що ...» 2-га пара — «... тому, що ...» 3-тя пара — «..., наприклад, ...» 4-та пара — «Таким чином, ...» Отже, міркування набуває такого вигляду: - Я вважаю, що ці члени речення є однорідними, тому що вони відповідають на одне й те саме питання, наприклад, Україна – незалежна, суверенна держава. Таким чином, однорідні члени залежать від одного й того ж слова.
ОРІЄНТОВНА СТРУКТУРА УРОКУ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ІКТ 1. МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ Етап має на меті зацікавити учнів темою уроку. використовуються навчальні проблемні ситуації, наочність, нескладні інтерактивні технології («мікрофон», «криголами» тощо). 2. ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМИ Й ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ Доцільно залучити до цієї діяльності учнів. очікувані результати необхідно формулювати через відповідні дієслова: «після уроку учні зможуть…». 3. НАДАННЯ НЕОБХІДНОЇ ІНФОРМАЦІЇ Це може бути міні-лекція, знайомство з текстом, випереджальні завдання. тут можуть бути актуалізовані знання, які учні вже мають. 4. ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА Це основна частина уроку і за змістом, і за обсягом. 5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ І РЕФЛЕКСІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ Під час цього етапу учні повинні усвідомити, чого вони навчились на уроці, визначити своє ставлення до роботи й обговорюваної теми, порівняти своє сприйняття з думками та поглядами інших.
Результативність такої роботи полягає в тому, що учні 1.Уміють спостерігати, аналізувати, використовувати одержану інформацією в різних ситуаціях. 2. Володіють елементарними прийомами запам'ятовування, творчою уявою і мисленням. 3. Мають великий словниковий запас. 4. Можуть вільно висловлювати свої думки. 5. Можуть співпрацювати в групах і парах, самостійно організовувати свою роботу.
- школярі вчаться працювати в групі (команді); “Двоє, працюючи разом, досягають більшого, ніж троє, які працюють окремо.” Чарльз Мак Кормик - формується доброзичливе ставлення до опонента; - кожна дитина має можливість пропонувати свою думку; - створюється “ситуація успіху”; за короткий час опоновується багато нового матеріалу;
- формуються навички толерантного спілкування, вміння аргументувати свою точку зору, знаходити альтернативне рішення проблеми; “Толерантність, повага, готовність навчатися один від одного – цінності, які є основою для розвитку демократичних держав. Цього треба навчати в школах.” Марк Герсон - значно підвищується особистісна роль вчителя – він виступає як лідер, організатор.
ВИСНОВКИ: Інформаційно-комунікаційні технології: дозволяють розв'язати одразу кілька завдань: розвивають комунікативні вміння й навички, допомагають встановленню емоційних контактів між учасниками процесу; забезпечують виховне завдання, оскільки змушують працювати в команді, прислухатися до думки кожного; знімають нервове напруження, дають можливість змінювати форми діяльності, переключати увагу на основні питання.