Зміст 1. Теоретичні відомості 1.1. Історія розвитку гімнастики в Україні.1.2. Значення корегувальної гімнастики для формування постави.1.3. Естетичне виховання у процесі занять фізичними вправами.1.4. Правила безпеки.2. Спеціальна фізична підготовка2.1. Стройові вправи і прийоми.2.2. Вправи з предметами.2.3. Різновиди стрибків.2.4. Танцювальні кроки.3. Стрибки 3.1. Стрибки зі скакалкою. 3.2. Опорний стрибок. 4. Лазіння4.1. Лазіння по вертикальному канату в три прийоми.5. Рівновага6. Акробатика7. Виси та упори.
1.1.Історія розвитку гімнастики в Україні Цей винятково жіночий вид спорту широкої популярності набув після 1961 року, коли на конгресі Міжнародної федерації гімнастики (FIG), було схвалене рішення проводити міжнародні змагання з художньої гімнастики. У 1963 році при жіночому технічному комітеті Міжнародної федерації гімнастики створили технічну комісію з художньої гімнастики. Відтоді чемпіонати світу з цього виду спорту відбуваються регулярно. У програмі Олімпійських ігор художня гімнастика з 1984 року. Про художню гімнастику можна складати поеми. Вона — втілення грації, пластики, краси, спритності. І терплячого, вдумливого ставлення до життя. У складі національної збірної — 14 гімнасток; 10 — кандидаток, 15 — резерв. На збірну працює вся країна: художньою гімнастикою в Україні займаються близько 11 700 дівчат. Гімнастика, зокрема художня, розвивається в 23 регіонах України з 27. Найбільш успішно в Криму, Одесі, Львові, Дніпропетровську. Дуже позитивним є те, що Ірину Дерюгіну в 2004 році обрали в технічний комітет Міжнародної федерації художньої гімнастики. Тепер є кому захищати інтереси України не тільки на килимі. Триває спортивна боротьба світових фаворитів — Росії й України. Нерідко перемагає не той, хто кращий, а в кого більше грошей. Тому росіянки були першими на останніх Олімпійських іграх, хоча навіть глядачі ясно бачили й розуміли, що українки явно сильніші.
З олімпійської збірної, що складалася з восьми гімнасток, залишилися тільки Ганна Бессонова і Наталка Годунко. Усі інші завершили виступи. З нового покоління яскраво себе проявляє Іра Ковальчук. Зазвичай на кожну Олімпіаду двоє лідерів "вимальовуються". Якщо з'являється неординарна гімнастка, на неї ніби працює вся Україна. Були Тимошенко і Скалдіна - на них усі працювали, прийшли Серебрянська і Вітриченко - на них. Потім з'явилися Єрофєєва і Бессонова. Трохи пізніше Годунко. Тепер підтягується Ковальчук. Абсолютною чемпіонкою України є 21-річна киянка Наталя Годунко. Годунко, разом зі своєю одноклубницею по Школі Дерюгіних Анною Безсоновою, представляла Україну на чемпіонаті Європи в Києві та Олімпіаді в Афінах.
1.2. Значення корегувальної гімнастики для формування постави. Правильна постава-найважливіша складова частина гармонійно розвиненої,досконалої фігури. Поставою називають звичайну позу людини,звичну манеру її триматися в положенні стоячи. Постава вважається правильною,якщо у людини відсутні бокові викривлення(так званий сколіоз) і,крім того, в обмежених межах, в міру виражені нормальні фізіологічні кривизни хребта. Наявність сколіозу неважко виявити за допомогою простого спостереження за тілом спокійно і невимушено стоячої людини. При цьому в якості орієнтирів слід використовувати слідуючі ознаки:1) гармонійно розвинена, досконала фігура характеризується розміщенням хребців на прямій лінії,тобто вертикально. Цей признак легко виявляється дивлячись: досліджуваний нахиляє голову,шкіра над хребцями білієі лінія на якій розміщений хребет,легко продивляється. Таким самим способом виявляються викривлення хребта - сколіози;2) плечі, точніше передпліччя, повинні бути симетричними і знаходитися на одному рівні. Якщо ж одне передпліччя нижче за інше,то це вказує на дисгармонію фігури;3) повинні бути рівними і симетричними трикутники талії, які утворені боковою поверхнею вільно опущених рук. Різниця у величині чи формі цих трикутників вказує на викривлення хребта, асиметрію грудної клітки або, на сам кінець,на асиметрію рук в їх звичайному положенні.
Порушення постави легко встановити в домашніх умовах. Для цього може бути використаний контупно - тіньовий метод. Так як про гармонійність ми судимо по зовнішніх контурах тіла, то, направивши на стоячу у звичній позі людину світло, по тіні можемо судити про поставу даної людини. Для того, щоб тінь була з чіткими контурами, слід використовувати світильник без абажура. На стіні закріплюється листок паперу. Поставивши людину між лампою і стінкою, олівцем обводимо його тінь на листку паперу і отримуємо зображення тулуба, яке характеризує поставу. Контур слід накреслити у двох проекціях: в анфас (фіксується наявність чи відсутність сколіозу) і в профіль (це дозволяє визначити наявність і ступінь шийного та поясного викривлень, а також викривлення в грудній області хребта).
Способи усунення порушення постави. Виправлення порушення постави проводиться добре і повністю. Успіх вам гарантовано , якщо виправлення постави проходить при вольовій напрузі, тобто,якщо стоячи перед дзеркалом,ви можете зусиллям м”язівтулуба заставити себе, наприклад, усувати різний рівень положення плечей (те саме при витяжці- висячи на перекладині або гімнастичній стінці). Якщо порушення постави при тому як ви висите не проходить повністю, переживати не слід - при систематичних заняттях корегуючою гімнастикою і в цьому випадку вдається,як правило, виправити ситуацію. Займаючись усуненням порушення постави пам’ятайте, що потрібно не тільки багаторазовими витяжками і м’язовими зусиллями надати хребту і плечовому поясу правильне, симетричне положення, але привчити себе до дотримання цьго положення безсвідомо, чисто автоматично. У нашому житті, і в коледжі, і вдома, на вулиці і у спілкуванні з людьми - кожен робить безкількісну множину рухів хребтом, цим звичайним амортизатором для головного мозку, всієї ЦНС і внутрішніх органів. Здатність відчувати положення свого хребта по м’язово - суглобному відчуттю, виключно важлива як для зберігання правильної постави, так і для усунення її порушень.
Корегуюча гімнастика. Якщо ж сколіоз не проходить при вольовій напузі, а усувається лише при витяжці, вправ для вдосконалення м’язово - суглобної чуйності вже недостатньо. Тут потрібні спеціальні вправи корегуючої гімнастики, які проводять спеціалісти у відділах лікувальної фізкультури. Такі заняття слід співставляти з тренуванням м’язово - суглобних відчуттів, при чому реєструючі в процесі вправ дані можуть служити одним із важливих показників ефективності корегуючої гімнастики. При сильному викривленні хребта, коли і витяжка не повністю виправляє поставу, необхідне спеціальне лікування, яке може включати і хірургічне вмішування. На цій стадії виправити поставу дуже важко, зробивши її досконалою і тому важливо не пропустити навіть найменших порушень постави, які на початкових стадіях легко усуваються.
1.3. Естетичне виховання у процесі занять фізичними вправами. Засоби естетичного вихованняв процесі занять фізичними вправами є:• краса фізичної зовнішності людини: правильна будова тіла, гармонійний розвиток мускулатури, природна витонченість постави, пластична виразність тіла;• цілеспрямовані досконалі рухи;• складнокоординаційні рухи, розміреність зусиль, динаміка ритмів та інші риси раціональних рухових дій;• гімнастичні виступи, спортивні змагання, фізкультурні паради, які за силою естетичного впливу межують з мистецтвом;• естетичні елементи навколишнього природного середовища в якому проходять заняття;• сама атмосфера та умови занять (одяг, музика, хореографія, пісні, злагоджені дії, художнє оформлення споруд, гігієнічні умови). Для вирішення завдань естетичного виховання у процесі занять фізичними вправами слід, забезпечити відповідну естетичну спрямованість у застосуванні засобів і методів педагогічного впливу, підкреслюючи естетичні властивості фізичної культури, концентруючи на них увагу. Великої уваги в цьому плані необхідно надавати естетичній оцінці дій учителя й учнів, досконалому показу вправ, практичному привчанню до пошуку і творчості, зв'язку фізичних вправ з образотворчим мистецтвом, скульптурою.
У процесі засвоєння цінностей фізичної культури досягнуті показники фізичної досконалості повинні втілюватись як прекрасне в самій людині, адже гуманна суть естетики розкривається у красі людських вчинків і взаємостосунків. Пам'ятаймо, що естетичну дієвість мають і методи слова. Вона залежить від образності та емоційної виразності мови наставника. Фізична культура — це єдність реальної (практичної) і ідеальної (психічної) діяльності, у процесі якої людина вступає у стосунки з суспільним і природним середовищем. Чим різноманітнішими будуть ці зв'язки, тим різнобічнішим буде розвиток людини, вищим буде її культурний рівень, і навпаки, чим різнобічніше буде розвинена людина, універсальнішими будуть її зв'язки з середовищем.
1.4. Правила безпеки. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ:1. Гімнастичні прилади не повинні мати в складальних одиницях і з’єднаннях люфтів, коливань, прогинів. Деталі скріплень мають бути надійно закручені.2. Робоча поверхня перекладини, брусів має бути гладенькою. Пластини для скріплення гаків розтяжок мають бути щільно прикручені до підлоги й заглиблені врівень із нею.3. Гімнастичні мати мають впритул укладатися навколо гімнастичного приладу так, щоб вони перекривали площу зіскоку та можливого зриву або падіння.4. Гімнастичний місток мас бути побитий гумою, щоб запобіїти ковзанню під час відштовхування.5. До занять гімнастикою допускаються учні, які пройшли медогляд та інструктаж із техніки безпеки. Можливість отримання травм під час виконання вправ:•на несправних приладах;•без належної страховки;•без застосування гімнастичних матів;•на забруднених спортивних приладах, а також під час виконання вправ на приладах, маючи вологі долоні.
ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПЕРЕД ПОЧАТКОМ ЗАНЯТЬ:1. Спортивне взуття має бути з неслизькою підошвою.2. Протерти жердину перекладини сухою ганчіркою й зачистити наждачним папером.3. Перевірити надійність кріплення перекладини, коня й козла, стопорних гвинтів на брусах.4. У необхідних місцях підготувати гімнастичні мати. Поверхня матів має бути рівною. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТЬ:1. Не виконувати вправ на приладах без страховки і дозволу вчителя.2. Враховувати інструкції щодо приземлення під час виконання стрибків через прилади.3. Не стояти близько до учня, який виконує вправу на приладі.4. Не виконувати вправи, маючи вологі долоні.5. Під час виконання вправ поточним методом слідкувати за оптимальністю інтервалів між учнями (із метою запобігання зіткнень).
ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ ЗАНЯТЬ:1. Прибрати спортивний інвентар у місце його зберігання.2. Протерти жердину сухою ганчіркою й зачистити наждачним папером.3. Ретельно вимити руки та обличчя з милом. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПРИ НЕЩАСНИХ ВИПАДКАХ ТА В ЕКСТРЕМАЛЬНИХ СИТУАЦІЯХ:1. У разі появи в учня больових відчуттів у суглобах рук, почервоніння або потертості шкіри на долонях і поганого самопочуття припинити заняття й повідомити про це викладачеві.2. У разі виникнення пожежі в спортзалі негайно припинити заняття й вивести учнів із залу, сповістити про пожежу адміністрацію й відповідальні органи, а вчителю безпосередньо почати ліквідацію пожежі.3. Якщо учень отримав травму, треба негайно надати йому першу медичну допомогу, повідомити про нещасний випадок адміністрації навчального закладу й батькам, за необхідності відвезти потерпілого до лікарні.
2. Спеціальна фізична підготовка2.1. Стройові вправи і прийоми. Стройові прийоми – дії учнів після команди (вчителя) викладача в тому чи іншому строю. Стройові прийоми виконуються для організації діяльності учнів на уроках ФК. Сприяють формуванню постави. Стройові вправи – це найбільш економічні способи шикування, перестроювання, розмикання, пересування та інших дій, які виконуються відповідно до команд і правил «Стройового статуту Збройних сил України».
Основні стройові прийоми:1. "Ставай!" – прийняти стройову стійку зліва від того, хто подає команду.2. "Рівняйсь!" – команда подається для вирівнювання строю. Всі, крім правофлангового, повертають голову направо, кожен бачить груди четвертого.3. "Струнко!" – студенти приймають стройову стійку.4. "Вільно!" – команда, за якою треба розслабити в коліні ногу, не сходячи з місця.5. "Відставити!" – ця команда подається для скасування попередньої і припинення виконання вправи. Після цього студенти займають попереднє положення. Основні стройові вправи:1. Стройові прийоми;2. Пересування;3. Шикування, перешикування;4. Розмикання , змикання.
.2.3. Різновиди стрибків:• На місці на одній, двох ногах, із поворотами праворуч, ліворуч, кругом;• Із просуванням уперед, назад, у присіді правим та лівим боком;• На місці з поворотами на 45˚, 90˚, 180˚, по «купинах»;• Вистрибування із присіду;• Підстрибування вгору з упору присівши;• Стрибки у присіді, пересуваючись у різні боки;
2.4. Танцювальні кроки:• Приставний крок убік, вперед, назад;• Крок галопу;• Крок польки;• Елементи українських народних танців, танцювальна комбінація на 32 такти;• Позиції ніг, поперемінний крок;• Ритмічні завдання;• Кроки з притупуванням, « вірьовочка», «вихилясник», «припадання», найпростіші комбінації з елементів українського танцю;• «бігунець», «голубець»;• фрагмент танцю «Гопак» (32 такти);
• Стрибки поодинці, парами через довгу скакалку, що говдається, обертається вперед, назад;• Стрибки на двох ногах, почергово, обертаючи скакалку вперед;• На двох ногах, на двох ногах із проміжними стрибками на місці;• Поперемінно відштовхуючись ногами на місці, обертаючи скакалку вперед;• Стрибки через довгу скакалку, яка обертається вперед;• На одній нозі;• На двох ногах;• Обертаючи скакалку вперед і назад;• На одній, двох ногах, обертаючи скакалку вперед і назад із проміжними та без проміжних стрибків; • Обертаючи скакалку вперед із перехрещуванням рук (дівчатка);• Стрибки через скакалку (4x30);3. Стрибки 3.1. Стрибки зі скакалкою:
4. Лазіння4.1. Лазіння по вертикальному канату в три прийоми. Правильне дихання при лазінні по канатіРозглянемо рекомендації щодо дихання при виконанні кожного прийому з вихідного положення - вис на прямих руках на канаті - вдих. Перший прийом:• зігнути ноги і захопити канат стопами (підйомом однієї і п'ятою іншої ноги) – короткочасна затримка дихання. Другий прийом:•не послабляючи захоплення ногами, розігнути їх і підтягнутися на руках - видох. Третій прийом:• по черзі перехопити руками і прийняти в.п. не відпускаючи захоплення каната ногами - вдих. При навчанні даному способу лазіння доцільно добре засвоїти навик лазіння по вертикальним сходам у поєднанні з вказаним режимом дихання, а потім переходити до вдосконалювання лазіння в три прийоми вже на канаті.
5. Рівновага Дівчата – стійка на носках; руки на пояс; 2-3 кроки на носках; поворот кругом; руки в сторони; мах лівою ногою, хлопок у долоні під нею; мах правою, хлопок у долоні під нею; мах лівої ( правої ) поворот праворуч ( ліворуч ) на 90º; упор присівши на лівій ( правій ) нозі; стійка “ ноги нарізно ”, руки в сторони ; упор присівши на правій ( лівій ) нозі, поворот праворуч ( ліворуч ) у положення випаду, руки в сторони; стійка на носках; руки в сторони; 2-3 швидкі кроки вперед; зіскок вигнувшись.
Орієнтовно навчальні нормативи{F5 AB1 C69-6 EDB-4 FF4-983 F-18 BD219 EF322}Навчальні нормативи. Рівні компетентностінизькийсереднійдостатнійвисокий. Підтягування (кількість разів)хл. у висідо 2245дівч. у висі лежачидо 44812 Згинання та розгинання рук в упорі лежачи (кількість разів)хл. від підлогидо 661014дівч. від лавидо 5579