Презентація з історії хореографії на тему: "Танцювальні жанри в музиці" ІІ частина

Про матеріал
Для учнів хореографічного відділу школи мистецтв. Урок 29: "Танцювальні жанри в музиці" (продовження)
Зміст слайдів
Номер слайду 1

13. Сарабанда. Сарабанда — старовинний іспанський народний танець тричастинної побудови. Виконується помірно і плавно. Розмір: 3/4. Сарабанда входить до складу старовинної танцювальної сюїти, і знаходиться між Курантою і Жигою. У бароковій музиці сарабанда стала невід'ємною частиною інструментальних сюїт, слідуючи, як правило, після куранти і бувши найповільнішою частиною циклу. Написані у двочастинній формі, сарабанади зустрічаються у сюїтах Й. С. Баха, Й. Гайдна. Відродження інтересу до сарабанди спостерігалося у XX столітті, зокрема у творчості Клода Дебюссі та Еріка Саті.

Номер слайду 2

14. Пасакалья. Пасакалья — старовинний іспанський танець. Розмір: 3/4. Темп повільний. Термін виник на початку XVII століття в Іспанії і застосовувався для позначння невеликих імпровізаційних зворотів, які виконувались на гітаре між куплетами пісні. До кінця століття з поширенням гітарної музики пасакалія проникла у Францію й Італію, де так почали називати повільний урочистий танець тридольного розміру з незмінно повторюючою фігурою в басу. За цими ознаками пасакалія близька до чакони, яка поширилась у цей же час у тих же регіонах, і часто обидва ці слова взаємозамінювали одне одного. На межі XVII―XVIII століть пасакалія починає використовуватись як самостійний твір, як правило, написаний для клавесину або органу. Саме в цій якості цей жанр досягає свого розквіту в творчості Й. С. Баха, Д. Букстехуде, Г. Ф. Генделя, після чого майже зникає з музичної практики. Епізодично пасакалію застосовували в своїх творах композитори-романтики (Брамс ― фінал Четвертої симфонії, фіналь-ний епізод Варіацій на тему Гайдна; Мендельсон ― Пасакалія c-moll для органу), та лише в XX столітті, в зв’язку із загальним підйомом інтересу до старовинної музики і поліфонії зокрема, відбулося відродження цієї форми і переосмислення її трактовки. Композитори XX століття зазвичай включали пасакалью до складу більших форм: симфоній, опер тощо, значно рідше стали зустрічатись самостійні твори в цьому жанрі. Пасакальї зустрічаються в творах Макса Регера (Інтродукція, Пасакалья і фуга h-moll для двох фортепіано), Антона Веберна (Пасакалья, ор. 1), Арнольда Шонберга (монодрама «Місячний П’єро»), Альбана Берга (опера «Воццек»), Моріса Равеля (фортепіанне тріо), Пауля Хіндеміта («Гармонія світу»). Важливу роль пасакалья грає в творчості Дмитра Шостаковича (в опері «Леді Макбет Мценського повіту», у Восьмій симфонії, в першому скрипічному концерті). У наш час Пасакалью Г. Ф. Генделя переосмислив Ігор Крутой в альбомі «Без Слів-5» (2012).

Номер слайду 3

15. Сегідилья. Сегідилья — народний танець-пісня. Розмір: 3/4, 3/8. Темп швидкий. Супроводжується грою на кастаньєтах. Виник в XV—XVI століттях. Характерний для регіонів іспанської Кастилії, зокрема, Кастилія-ла-В'єха, району Мадрид і Кастилія-Леон. Для мелодій сегідильї типовий мажор, іноді чергується з паралельним мінором, розмір 3/4, рухливий темп (allegro) і життєрадісний характер. Тексти пісень переважно мають ліричний або жартів-ливий зміст. Акомпануючі інструменти — кастаньєти, гітари, мандоліни, лютні. Іноді беруть участь флейти і барабани.

Номер слайду 4

16. Болеро. Болеро — парний народний танець. Розмір: 3/4, з характерною ритмічною фігурою, яка підкреслюється ударами кастаньєт. Хоча танець завжди був тридольним, в різний час по-різному дробилися: три рівні четвертні в першому такті, потім четвертна з крапкою і три вісімки — в наступному. В іншому варіанті перший такт дробиться вісімками (у такому випадку їх шість), причому, замість першої ноти пауза. Другий такт — такий ж, як у першому варіанті. Згодом дроблення стає ще дрібнішим. Танцюється таке болеро під акомпанемент гітари й барабана, а самі танцюючі відбивають на кастаньєтах додатково складні ритмічні фігури, що сплітаються в надзвичайно примхливий візерунок. Відомо багато різновидів болеро, характерних для різних областей Іспанії. У формі Болеро написано романси М. Глінки, О. Даргомижського, Л. Деліба; Б. використали в операх Г. Берліоз, К.-М. Вебер, Дж. Верді та ін., у балетах — Л. Деліб, П. Чайковський та інші. Широко відоме «Болеро» для оркестру М. Равеля. Кубинське Болеро — ліричний пісенний жанр, що склався наприкінці XIX ст. і поєднує креольський мелос з афро-кубинською синкопованою ритмікою. Музичний розмір — 2/4, темп помірний.

Номер слайду 5

17. Хабанера Хабанера — народний танець-пісня кубинського походження. Розмір: 2/4 з характерною ритмічною фігурою, яка постійно витримується в акомпонементі. Темп помірний. Є попередницею Танго. У середині XIX століття проникає в європейську академічну музику. Особливо часто зустрічається в творчості французьких та іспанських композиторів. Широко відомі хабанера Кармен із однойменної опери Жоржа Бізе, «Хаванез» Каміля Сен-Санса для скрипки з оркестром і дві хабанери для скрипки з фортепіано баскського скрипаля Пабло де Сарасате. Моріс Равель включив хабанеру в свою «Іспанську рапсодію» для оркестру.

Номер слайду 6

18. Танго Танго — бальний або естрадний танець кубинського походження. Розмір: 2/4. Темп помірний. Ритм характерни. Танго отримало поширення від африканських спільнот в Буенос-Айресі  на основі давніх африканських танцювальних форм. Слово «танго» також має африканське походження. У перші роки XX століття танцівники й оркестри з Буенос-Айреса і Монтевідео відправились в Європу, і перший європейський показ танго відбувся в Парижі, а пізніше в Лондоні, Берліні та інших столицях. До кінця 1913 року танець потрапив у Нью-Йорк, США і Фінляндію. У США в 1911 року назва «танго» часто застосовувалась до танців у ритмі 2/4 або 4/4 «на один крок». Іноді танго виконували в досить швидкому темпі. До 1914 року були більш поширені аутентичні стилі танго, а також деякі варіанти, такі як «Менует-танго» Альберта Ньюмана. Період 1930—1950 років став «золотим віком» танго. Було створено багато ансамблів, до складу яких входили видатні композитори і виконавці танго, які стали сьогодні класиками стилю: Аннібал Тройло, Освальдо Пульєзе, Астор П’яццола і багато інших. Відродження танго почалось в 1983 році після відкриття в Нью-Йорку шоу Forever Tango, яке принесло танцю нову хвилю популярності. Починаючи з 1977 року, 11 грудня, день народження співака, «короля танго» Карлоса Гарделя і композитора, диригента Хуліо де Каро, відзначається в Аргентині як «Національний день танго».

Номер слайду 7

19. Тарантела Тарантела — італійський, дуже швидкий народний танець. Розмір: 3/8 або 6/8. Назва танцю пов'язана з місцем його виникнення – містом Таранто на півдні Італії. У тарантелі увиразнюється національна характер-ність і темперамент італійців. З історією тарантели пов'язано багато легенд. Починаючи з XV століття, вона протягом 2-х століть вважалася єдиним засобом лікування «тарантизму» — божевілля, що викликалося, як вважали, укусом тарантула (отруйного павука, назва якого також походить від міста Таранто). У зв'язку з цим в XVI столітті по Італії мандрували спеціальні оркестри, під гру якого танцювали хворі тарантизмом. Тарантела виконується під акомпане-мент гітари, тамбурина і кастаньєт (на Сицилії), нерідко супроводжується співами. Починаючи з XIX ст. тарантела як музичний твір використовувалась у стилізованій формі такими композиторами: Джакомо Россіні (Італія) — Tarantella у Soirées musicales. Ференц Ліст (Угорщина) — Tarantella (цикл Венеція і Неаполь). Фрідерік Шопен (Польща) — Tarantella As-dur концерт 43 для фортепіано. Ритміку тарантели використовували також українські та російські компози-тори М. Глинка, П. Чайковський, І. Стра-вінський, С. Прокоф'єв та інші. На балетній сцені тарантела стала популярною завдяки балету Казиміра Жида «Тарантул» (1839), поставленому в паризькій Опері спеціально для Фанні Ельслер. У 1964 році віртуозне па-де-де на музику тарантели Готшалка поставив хореограф Джордж Баланчін.

Номер слайду 8

20. Романеска. Романеска — народний танець. Розмір: 2/4 або 2/2. Темп жвавий, веселий. Романеска або галіарда — італійський танець, римського походження. Судячи з відгуків музичного письмкнника Преторіуса (1668), цей танець вирізняється не лише веселим, а й шаленим і навіть непристойним характером. Преторіус називає його диявольським витвором. Романеска була в більшому використанні в XVI столітті.

Номер слайду 9

21. Сициліана. Сициліана — старовинний танець пасторального характеру. Розмір: 6/8, 9/8, 12/8. У XIV столітті формується жанр вокальної, а пізніше й інструментальної сициліани, проте перші зразки, як і описи танцю сициліани не збереглися. Характерними рисами сициліани є мінорний лад, пунктирний ритм, співу́чість, тричастинна побудова da capo, відсутність стакато. Сициліана набула поширення з XVII століття в творчості А. Скарлатті, Г. Генделя,Й. С. Баха, пізніше — в операх Г. Доніцетті, Дж. Верді, П. Масканьї та ін.

Номер слайду 10

22. Контрданс Контрданс — англійський народний танець. Розмір: 2/4 або 6/8. Темп швидкий. В контрдансі пари танцюють одна навпроти іншої, а не одна за другою, як в кругових танцях. Спочатку складався з однієї фігури, потім із чергування 5 або 6 різних танцювальних фігур. Контрданс як музична форма представлений в твор-чості багатьох композиторів, серед них: Джон Плейфорд,Вольфганг Амадей Моцарт,Людвіг ван Бетховен, Петро Ілліч Чайковський, Фредерік Шопен, Дмитро Дмитрович Шостакович.

Номер слайду 11

23. Жига Жига — старовинний комічний народний танець. Характерна “тріольність”руху. Розмір тридольний: 3/8, 6/8, і т. д. Темп дуже швидкий. Поширився у Франції в середині XVII століття і зазвичай виконувався в кінці сюїти. Декілька придворних композиторів писали музику для жиги. У жиги є різновид – Канарі. У Баха і Генделя цей танець отримав поліфонічну художню обробку, писався у формі фуги і складав частину сюїти.

Номер слайду 12

24. Екосез. Екосез — старовинний шотландський народний танець, який виконувався у супроводі волинки. У ХІХ столітті популярний як бальний танець. Розмір: 2/4. Виконується в швидкому темпі. У континентальну Європу проник в кінці XVII століття. Спочатку у Франції, а пізніше по всій Європі поширився під загальною назвою «англез». У Росії при Петрі I називався «англійським танцем». З часом став веселим парно-груповим танцем швидкого темпу. Під назвою «екосез» відомий з 1726 року. Особливу популярність, як різновид контрдансу, мав у першій третині XIX століття. Використаний в творчості Людвіга ван Бетховена, Франца Шуберта, Фредеріка Шопена і Петра Ілліча Чайковського.

Номер слайду 13

25. Полька. Полька — чеський рухливий народний танець. Розмір: 2/4. Темп швидкий. За легендою полька, вигадана служницею із Богемії Анною Слезак (Слезаковою) в 1830-х роках, швидко отримала поширення в європейських містах. У Парижі аристократи безуспішно намагались заборонити «непристойний танець», в тому числі за допомогою поліції. Відомим майстром польок був австрійський композитор Йоганн Штраус Молодший. Найчастіше писали музику в стилі польки: Антонін Дворжак,Сергій Рахманінов, Петро Чайковський, Берджих Сметана.

Номер слайду 14

26. Чардаш. Чардаш — народний угорський танець, який складається з двох частин: 1 – повільного вступу, (з розміром 4/8). 2 – швидкої основної частини, (з розміром 2/4). Характерний синкопований ритм, імпровізаційність. До тематики чардашу зверталися у своїй творчості такі класичні композитори як Ференц Ліст, Вітторіо Монті, Йоганнес Брамс, Йоганн Штраус, Петро Ілліч Чайковський та інші. З 30-х років XIX століття чардаш був найпопулярнішим як бальний танець; як народний танець існує в Угорщині й донині. Чардашами є, наприклад, популярні українські народні пісні «Заспіваймо пісню веселеньку» («Сусідка») та «Чорна кура».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гріньова Віталіна Віталіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
13 квітня 2020
Переглядів
4000
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку