Матеріал для уроку з історії хореографічного мистецтва, який вивчають учні хореографічного відділу школи мистецтв, на тему "Театр і цирк". Описано історію роцвитку циркового мистецтва і театралізованість циркових вистав
Хочу в цирк Хочу в цирк, бо там дива,справжня казка ожива. Хитрі фокуси завзятонамагаюсь розгадати. Ось під куполом вгорі на потіху дітворівиступають акробати –Хочу з ними політати. На арені — силачі. У них гирі — за м'ячі. Ними бавляться охоче…Також спробувати хочу. Чи з жонглером по канатумрію рушити завзято…Та зізнатися боюся,бо не візьме в цирк матуся. Леся Вознюк
Номер слайду 3
Цирк (лат. circus) — переважно кругла будівля з ареною (манеж) і трибунами для глядачів. У цирку відбуваються видовища (називані також цирком), супроводжувані музичною ексцентрикою, які демонструють силу і відвагу циркових артистів (силачів, акробатів, повітряних гімнастів, жонглерів, еквілібристів, ілюзіоністів, фокусників, берейторів, вершників, велофігуристів, боротьби, муштрувальників свійських і приборкувачів диких тварин тощо) з інтермедіями-буфонадами клоунів, пантомімою і меломімою.
Номер слайду 4
А тепер трошки історіїРимський цирк. У древніх римлян цирк (circus, «круглий будинок») — це одне з основних римських «видовищ», місце перш за все кінських перегонів і змагань у швидкості їзди на колісницях, а згодом і деяких інших видовищ (єдиноборства гладіаторів (включаючи венаторів-дресирувальників, які формально теж вважалися гладіаторами, попри те, що вони не боролися), цькування звірів тощо), що відбувалися у відомі святкові дні і називалися ludi circenses. Цирк грав у Римі велику суспільну роль, що зберігалася також у перші століття Візантії.
Номер слайду 5
Середні віки. Після розпаду Римської імперії цирк мало-помалу втратив своє значення головного місця для розваги народу. Онук Хлодвіга I, Хільперік I, король франків, побудував в Парижі і Суассоні цирки, де давалися народові різні уявлення, але останні особливого успіху не мали, і тому цирки незабаром були закинуті і зламані. Значний розвиток містерій і театральних вистав у середньовіччя остаточно підірвали значення цирку як суспільної розваги.
Номер слайду 6
XIX століття. У ХІХ ст. циркові трупи, створюючи вистави, безпосередньо зверталися до досвіду давніх видовищ. Наприклад, під час гастролей у Львові трупи Лаури де Бах (власниці Гімнастичного цирку у віденському Пратері) та наїзника Луї Сульє (1836 р.), ними організовано «Великі амфітеатральні кінні перегони» на римських колісницях (бігах), які представлялися відродженням і продовженням традицій Античності і проводились у спеціально побудованому цирку-амфітеатрі. Атлети, що виступали на циркових аренах і театральних сценах, практикували змагання з римської боротьби. Наприклад, 1836 р. у Львові Ж. Дюпюї представляв знамениту бойову гру римлян. У ХІХ ст. циркові підприємці і виконавці вважали себе продовжувачами традицій ігор і видовищ доби Античності, були обізнаними в історії і наголошували на особливій спадкоємності вистав, які вони представляли, відносно видовищ давніх часів. Цирк у ХІХ ст. зайняв у культурному житті Європи і світу ту нішу, яку займали циркові видовища у часи Древнього Риму і він найкращим чином задовольняв потребу суспільства у видовищах, що споріднює і функціонально зближує ці два явища.
Номер слайду 7
Циркові артисти. Цирковий артист — артист, який бере участь в цирковій виставі. До них належать: гімнасти акробати жонглери еквілібристи фокусники клоуни та коміки факіри та ін.
Номер слайду 8
«Цирк дю солей»«Cirque du Soleil» (із фр. — «Цирк сонця») — канадська компанія, яка працюває в сфері розваг і яка визначала свою діяльність як «художнє поєднання циркового мистецтва і вуличних вистав». Була заснована в 1984 році Гі Лаліберте і Жілем Сент-Круа та базиється в Монреалі (Канада). Цирк відомий принциповою відмовою від участі тварин в спектаклях, а також своїми синтетичними виставами, в яких циркова майстерність поєднується з музикою, чудернацьким дизайном і хореографією. Вважається, що він вдихнув нове життя в циркове мистецтво. Персонажі «Zebras» із шоу «О».
Номер слайду 9
Персонаж «Le vieux» із шоу «О». Сцена із шоу «О». Сцени із шоу «Corteo»
Номер слайду 10
Музично-цирковий спектакль «Цирк Марко Моретті»Головний герой спектаклю – дурненький, але дуже чарівний клоун Макароні – людина дивна, безглузда, смішна. Та саме він керує цирком і саме його поважають і цінують інші артисти, вважаючи його своїм учителем. А це тому, що він дуже добрий. Іще тому, що у нього є рідкісний дар бачити талант в кожному і красу у всьому, а ще він ніколи ні на кого не ображається. І це невипадково… До того, як стати клоуном, Макароні працював у цирку зломщиком. Це одна з найнебезпечніших і незвичайних професій у світі, яку артисти цирку до цього часу тримають в таємниці. Спектакль цікавий усім: дітям, підліткам і батькам – особливо тим, хто втомився від мас-маркету і шукає чогось справжнього, відвертого і теплого. У спектаклі багато добрих жартів, клоунади, музики, фокусів і трюків!
Номер слайду 11
Домашнє завдання:1. Випиши всі незнайомі слова і знайди їх визначення.2. Проект: створення буклету «Історія цирку»Мета: знаходити та вибирати необхідну інформацію для оформлення буклету. Очікуваний результат: буклет. План створення: Знайди Інтернеті матеріал, який розповідає про історію розвитку цирку в Україні. Створи друкований або від руки написаний буклет про історію цирку в Україні (бажано з фотографіями).