Мета уроку: визначити особливості розвитку української культури другої половини ХІХ ст. схарактеризувати стан розвитку освіти на українських землях та в нашому краї в даний період; розвивати уміння й навички критичного мислення, роботи з текстовими джерелами, аналізувати їх, робити висновки, узагальнення, висловлювати й доводити свою точку зору, складати зв’язну розповідь
1) Шкоду від освіти царизм пов'язував із вільнодумством і розвитком національної самосвідомості. Відповідь: правильне 2) На початку 19 ст. в Україні було реформовано систему освіти на загальноімперський зразок. Відповідь: правильне 3) Освіта в Україні була демократичною і всестановою. Відповідь: помилкове 4) Царизм всіляко підтримував розвиток освіти, через що кількість учнів і шкіл в Україні значно збільшилася Відповідь: помилкове Методом «Правильні та помилкові твердження» встановити істинні чи хибні запропоновані твердження:
5) Середню освіту учні здобували в парафіяльних і повітових школах. Відповідь: помилкове 6) Поступово розширювалася мережа середніх професійних навчальних закладів. Відповідь: правильне 7) Завданням університетської освіти була «підготовка юнацтва до вступу в різні звання державної служби», тобто державних чиновників. Відповідь: правильне 8) У Західній Україні навчання в школах повністю здійснювалося українською мовою. Відповідь: помилкове
Відсутність національної держави та антиукраїнська політика російського та австрійського урядів, безумовно, накладали негативний відбиток на стан та розвиток культурних процесів. Українська культура продовжувала розвиватися як культура українського народу і характеризувалася величезними досягненнями в усіх її сферах.
Стан освіти в Україні в другій половині ХІХ ст. Освіта Наддніпрянська Україна Західноукраїнські землі Початкова Недільні школи для дорослих; початкові народні училища; церковнопарафіяльні школи Початкові школи, які виходять з-під опіки церкви до світських органів влади Середня Класичні та реальні гімназії; інститути шляхетних дівчат, приватні пансіони,ремісничі, нижчі промислові, комерційні, технічні, сільськогосподарські училища, учительські семінарії Гімназії: в Галичині: 6 українських і 29 польських; на Буковині: 2 німецько-угорські; у Закарпатті: 3 німецько-угорські Вища Харківський, Київський і Новоросійський університети. Ніжинський історико-філологічний інститут, Харківський ветеринарний інститут, Південноросійський технологічний інститут у Харкові,Київський політехнічний інститут, Вище гірниче училище в Катеринославі Львівський та Чернівецький університети; Технічна академія у Львові, Львівська академія ветеринарної медицини
Рік заснування Назва навчального закладу Місто 1865 Новоросійський університет Одеса 1875 Історико-філологічний інститут Ніжин 1875 Чернівецький університет Чернівці 1877 Політехнічний інститут Львів 1878 Вищі жіночі курси Київ 1885 Південноросійський технологічний інститут Харків 1897 Академія ветеринарної медицини Львів 1898 Політехнічний інститут Київ 1899 Вище гірниче училище Катеринослав
Домашнє завдання: 1.Опрацювати параграф 32. 2. Підготувати повідомлення на тему «М. Грушевський — видатний представник української історичної науки». 3.Підготувати коротенькі повідомлення про розвиток літератури (творчість Марка Вовчка, Л. І. Глібова, А. П. Свидницького, С. В. Руданського, І. С. Нечуя-Левицького, Панаса Мирного, П. А. Грабовського, І. І. Манжури, Лесі Українки, Ю. К. Федьковича, І. Франка, М. Коцюбинського).