Презентація з природознавства для 5 класу до теми уроку 53 "Урок 53 Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організм чинників неживої природи."

Про матеріал
Сформувати знання про умови життя, що забезпечують життєдіяльність організмів та пристосування до них, поняття про чинники неживої природи — світло, тепло, вологу, види середовища; розкрити вплив умов існування на розвиток живих організмів; виховувати ціннісне ставлення до живої природи, прагнення досліджувати навколишній світ.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи.

Номер слайду 2

Життя…

Номер слайду 3

З усіх планет Сонячної системи життя існує лише на Землі. Бо на цій планеті є всі необхідні умови: повітря, вода, достатньо світла і тепла

Номер слайду 4

Освітлення. Температура. Наявність води. Наявність повітря. Особливості умов існування

Номер слайду 5

“ Вода ! Ти – найбільше багатство у світі!”А. де Сент-Екзюпері

Номер слайду 6

Значну частину тіла організмів становить вода. Рослинам вона потрібна для поглинання неорганічних речовин із ґрунту та транспортування їх до всіх органів рослин. Вода

Номер слайду 7

Тварини отримують потрібну їм воду разом із спожитою їжею або під час водопою. Жаби, дощові черв'яки і деякі молюски здатні жити тільки у зволожених місцях. А для багатьох організмів вода - середовище життя. Вода

Номер слайду 8

Повітря Більшість організмів дихають киснем, що міститься в повітрі. Вуглекислий газ, що входить до складу повітря, потрібний рослинам для живлення. Проте збільшення його кількості гальмує процеси дихання, негативно впливає на життя організмів.

Номер слайду 9

Світло Світло визначає зміни у поведінці тварин, їх здатність орієнтуватися у просторі. Людині та тваринам світло потрібне, щоб все бачити. Жирафа – денна тварина. Пугач – нічна тварина

Номер слайду 10

Світло Під дією світла рослини утворюють органічні речовини з неорганічних. При цьому виділяється кисень, необхідний для існування тварин і людини. Світло впливає на ріст, цвітіння й плодоношення рослин

Номер слайду 11

Температура Температура впливає на поширення організмів на Землі. На полюсах планети, де холодно, живих істот майже немає. З наближенням до екватора температура підвищується і кількість живих істот зростаєТеплолюбні тварини Холодолюбні тварини

Номер слайду 12

Середовище життя — це та частина природи, у якій живуть організми, зазнаючи різних її впливів і самі впливаючи на неї. Усі організми перебувають у певних умовах навколишнього середовища, які включають у себе все неживе й живе.

Номер слайду 13

Ґрунтове середовище. Водне середовище. Наземно-повітряне середовище

Номер слайду 14

Різноманітність середовищ життя. Наземно–повітряне Водне Ґрунтове

Номер слайду 15

Водне середовище. Вода є середовищем проживання багатьох організмів. З води вони отримують також усі необхідні для життя речовини: їжу, воду, гази. Тому якою б високою не була різноманітність водних організмів, усі вони маютьбути пристосовані до головних особливостей життя у водному середовищі.

Номер слайду 16

Водне середовище. У товщі води постійно перебуває велика кількість дрібних представників рослин і тварин, для яких характерне життя в завислому стані. Багато тварин пристосовані до пересування у водному середовищі. Активні плавці (риби, дельфіни, інші тварини) мають характерну обтічну форму тіла й кінцівки у вигляді плавників їхнє швидке плавання полегшується також особливостями будови зовнішніх покривів та наявністю спеціальної змазки — слизу, що знижує тертя об воду.

Номер слайду 17

Водне середовище. Вода має дуже високу теплоємність, тобто властивість накопичувати й утримувати тепло. Завдяки цьому у воді не буває різких коливань температури, які часто трапляються на суші. Це дуже комфортне для тварин середовище.

Номер слайду 18

Достатньо світла і повітря. Дуже різноманітне зволоження. Особливості наземно – повітряного середовища

Номер слайду 19

Наземно – повітряне середовище. Наземно-повітряне середовище було освоєне в ході еволюції після водного. Найбільш важливим фактором життя в наземно-повітряному середовищі є властивості та склад повітряних мас. Густина повітря набагато нижча, ніж густина води, тому в наземних організмів дуже розвинені опорні тканини — внутрішній та зовнішній,скелет. Форми руху вкрай різноманітні. У повітрі пересуваються птахи й чимало комах.

Номер слайду 20

Наземно – повітряне середовище. Повітряні маси характеризуються величезним об'ємом і повсякчас перебувають у русі. Температура повітря може змінюватися дуже швидко й на великих просторах. Тому організми, котрі живуть на суші, мають численні пристосування, що дозволяють витримувати різкі зміни температури або уникати їх.

Номер слайду 21

Наземно – повітряне середовище. Найкращим пристосуванням є розвиток теплокровності, яке виникло саме в наземно-повітряному середовищі. Загалом наземно-повітряне середовище більш різноманітне, ніж водне, оскільки умови життя в ньому істотно змінюються в часі та просторі.

Номер слайду 22

Ґрунтове середовищеҐрунт як середовище проживання — це верхній шар суші, утворений мінеральними частинками, переробленими діяльністю ґрунтових мешканців. Це важливий і дуже складний компонент біосфери, тісно пов'язаний з її іншими частинами.

Номер слайду 23

Ґрунтове середовище. Життя ґрунту надзвичайно різноманітне. Деякі організми проводять у ґрунті все життя, інші — частину життя. Ґрунт відіграє величезну роль у житті рослин. Умови життя в ґрунті багато в чому визначаються кліматичними факторами, найважливішим серед яких є температура.

Номер слайду 24

Чинники середовища життя — це ті умови, які впливають на організми і своєю дією сприяють або заважають їх існуванню. Серед них, як вам відомо, розрізняють три основні групи: чинники неживої природи; чинники живої природи; чинники, пов’язані з діяльністю людини.

Номер слайду 25

Чинники середовища – взаємозв'язані між собою.

Номер слайду 26

Чинники неживої природи — це температура, світло, вологість, сольовий і газовий склад, вітер або течія, рельєф тощо. Одні з них, наприклад світло й температура, визначають розповсюдження по Землі більшості рослин та багатьох тварин. Інші, наприклад ґрунт, рельєф, кількість опадів, часто визначають утворення угруповань рослин, а разом з ними й розселення тварин.

Номер слайду 27

Світло в житті організмів. Вигляд сосен, що виросли в глибині лісу та на відкритому просторі

Номер слайду 28

Світло в житті організмів. Денні тварини. Нічні тварини

Номер слайду 29

Температура в житті організмів. Теплокровні тварини. Холоднокровні тварини

Номер слайду 30

Температура в житті організмів. Теплолюбні рослини. Холодостійкі рослини

Номер слайду 31

Періодичні зміни умов середовища. Періодичні зміни умов середовища – зміни, які повторюються через певні проміжки часу (періоди) – з дня на день, з року в рік.

Номер слайду 32

Сезонні зміни у поведінці рослин. Сезонні зміни умов середовища – зміни відповідно порі року (весна, літо, осінь, зима). Листопад – біологічне явище, під час якого рослини позбавляються листя при несприятливих умовах.

Номер слайду 33

Добові зміни умов середовища. Добові зміни умов середовища – зміни протягом доби вдень і вночі. Періодичні зміни умов середовища пов’язані з рухом нашої планети навколо Сонця та навколо своєї осі.

Номер слайду 34

Рослини пристосувалися до скорочення або збільшення світлового дня, зниження або підвищення температури повітря і ґрунту, кількості вологи тощо. Пристосуваннями тварин до добових змін умов середовища є різна активність у світлу й темну пору. Перелітні птахи – птахи, які восени відлітають на зимівлю в тепліші краї. Осілі птахи – птахи, які залишаються зимувати на батьківщині.

Номер слайду 35

Сплячка – пристосування тварин до несприятливих періодів з припиненням живлення та уповільненням дихання. Заціпеніння - пристосування комах, плазунів, земноводних до зими.

Номер слайду 36

Отже, живі організми можуть існувати лише за умов постійного й нерозривного взаємозв'язку із середовищем існування.

Номер слайду 37

Людино! Бережи те, що маєш!

Номер слайду 38

1. Опрацювати § 382. Поспостерігайте за домашніми тваринами. Які пристосування вони мають для життя? З чим це пов’язано? Результати спостережень занесіть у зошит. Домашнє завдання

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Поворознюк Анна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
30 березня 2021
Переглядів
8389
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку