Етапи роботи з формування фонематичних процесів. Розрізнення на слух однакових і різних за звучанням звуків. Закріплення, диференціація голосних і приголосних. Визначення першого наголошеного голосного на початку слова. Визначення останнього приголосного в словіВизначення першого приголосного звука Визначення останнього голосного звука. Визначення заданого звука в складах, словах
Несформованість фонематичних процесів і слухового сприймання призводить до чисельних помилок на письмі:пропусків голосних звуків: всять – висять, кмната – кімната, урожй – урожайпропусків приголосних звуків: кімата – кімната, вієї – всієїпропусків складів і частин слова: стрки – стрілкизаміна голосних: іду – їдузаміна приголосних: дупи – дуби, хай – гай, бутинок – будинокперестановка букв і складів: вінко – вікно недописування букв і складів: чере – черезнарощування слів зайвими буквами і складами: дітини – діти, сініг – снігперекручування слів: чайщикнаписання кількох слів разомневміння визначати межі речення в тексті
Рівні формування фонематичного слухуІ рівень - впізнавання немовленнєвих звуківІІ рівень – розрізнення звуків мовлення за тембром, силою і висотоюІІІ рівень - розрізнення слів, схожих за звучанням (за звуковим складом) ІV рівень - розрізнення складів. V рівень - розрізнення фонем рідної мови (починаємо з голосних) VІ рівень - засвоєння навичок аналізу і синтезу
Поради на кожен день. Знайомте дитину з будовою артикуляційного апарату, введіть поняття «слово», знайомте з різноманітністю слів, спорідненими словами. Працюйте над інтонаційними засобами виразності мовлення Використовуйте артикуляційну гімнастику, артикуляційні розминки, артикуляційні вправи, пальчикові ігри, вправи із звуконаслідуванням, чистомовки
Робота над інтонаційними засобами виразності мовлення. Висота голосу - підвищення і пониження голосу, перехід від високого голосу до низького і навпаки. Сила голосу – вимовляння звуків в певній гучності (голосно, тихо, нормально), уміння користуватися голосом повнозвучно. Тембр голосу – якісне забарвлення голосу (дзвінкий, тьмяний, тремтячий, глухий і т. д.)
Рекомендації щодо проведення артикуляційної гімнастики1-2 хвилини щоденно, краще перед сніданкомне більш 2-3 вправ за один раз (одна вправа нова)підбір вправ від простого до складногоемоційне проведення (ігрова форма)виконувати гімнастику сидячидитина повинна добре бачити обличчя дорослоговихователь повинен стежити за якістю виконання вправ
І рівень - впізнавання немовленнєвих звуків. Гра "Вгадай, що звучало". Уважно послухайте з дитиною шум води, шелест газети, дзвін ложок, скрип дверей та інші побутові звуки. Запропонуйте дитині заплющити очі і відгадати, що це звучало Гра на голоси тварин. Дорослий вимовляє звуки, які зазвичай видають тварини, дитина повинна назвати тварину. Гра “Піжмурки". Дитині зав'язують очі, і вона рухається в сторону предмета, який звучить: дзвіночка, бубна, свистка
ІІ рівень - розрізнення звуків мовлення за тембром, силою і висотою. Гра "Голосно-тихо". Домовтеся, що дитина буде виконувати певні дії, коли ви вимовляєте слова голосно і коли тихо. Гра "Три ведмеді". Дитина відгадує, за кого з персонажів казки говорить дорослий. Більш складний варіант - дитина сама говорить за трьох ведмедів, змінюючи висоту голосу. Гра "Пізнай свій голос". Запишіть на диктофон голоси близьких людей і голос самої дитини. Попросіть її вгадати - хто говорить
ІІІ рівень - розрізнення слів, схожих за звучанням. Гра «Незвичайний потяг». Вихователь виставляє на фланелеграфі у віконця потяга картинки із зображеннями, назви яких дуже близькі за своїм звучанням, наприклад: «рак – лак – мак», «суп – зуб – дуб», просить дітей відтворити їх. Потім картинки віддають дитині, вихователь називає дві або три картинки у певній послідовності. Дитина має розставити їх у відповідному порядку у віконцях потяга. Гра "Слухай і вибирай". Перед дитиною картинки з подібними за звучанням словами (гора, кора, діти, квіти). Дорослий називає предмет, а дитина піднімає відповідну картинку. Гра "Правильно-неправильно". Дорослий показує дитині картинку і називає предмет, замінюючи першу літеру (форота, корота, ворота, хорота). Завдання дитини - плеснути в долоні, коли почує правильний варіант відповіді
ІV рівень - розрізнення складів Гра «Скажи, що зайве». Педагог називає складовий ряд, наприклад: на – на – па. Дитина має назвати зайвий склад. Потім складові ряди ускладнюють таким чином: на – но – на; ка – ка – га – ка. Гра «Пильнуй». Педагог викликає дитину-ведучого та говорить їй на вушко певний склад, наприклад, па. Дитина вголос повторює його. Дорослий називає за дитиною той самий або протилежний склад. Це повинно вийти приблизно так: па – па, па – ба. Діти повинні після кожної пари складів, які говорять ведуча та дорослий, визначити, однакові склади було названо чи різні. Для цього вихователь пропонує підняти сигнальні прапорці, якщо склади різніГра "Поплескаймо". Дорослий пояснює дитині, що є короткі і довгі слова. Промовляє їх, інтонаційно розділяючи склади. Разом з дитиною вимовляє слова (па-па, ло-па-та, ба-ле-ри-на), відплескуючи склади. Більш складний варіант - запропонувати дитині самостійно відплескати кількість складів у слові
V рівень - розрізнення фонем рідної мови Гра «Що в кого». Вихователь роздає дітям картинки. Далі запитує: «У кого кит, а в кого кіт? У кого голка, у кого галка?»Гра «Сигнальні картки». Вихователь читає уривок з казки, навмисно промовляючи деякі слова неправильно. Діти піднімають «сигнальну картку» тоді, коли чують неправильно вимовлені слова.Ішов дід лісом та й загубив рукавичку. От біжить миска, побачила рукавичку та й каже: «Тут я буду шити!»Коли це шапка скаче та й питає: «А хто-хто в цій хатинці живе?»Миска: «Я – Миска-шкряботушка. А ти хто?»Шапка: «Я – Шапка-скрекотушка. Пусти й мене шити». Миска: «Іди!»
VІ рівень - засвоєння навичок аналізу і синтезу. Гра "Скільки звуків". Дорослий називає один, два, три звуки, а дитина на слух визначає і називає їх кількість. Гра "Поплескаємо". Дорослий промовляє ряди слів, а дитина повинна плеснути, коли почує слово, що починається із заданого звука. Більш складний варіант - закінчується на заданий звук або містить його в середині