Презентація з теми "Керування стресами" Основи здоров'я 7 клас

Про матеріал
У презентації розкрито поняття стресової стійкості організму, визначено небезпеку для здоров’я використання стимуляторів, запропоновано способи керування стресом
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Основи здоров’я7 клас. Керування стресами. Олена ГАЙДАШУ презентації розкрито поняття стресової стійкості організму, визначено небезпеку для здоров’я використання стимуляторів, запропоновано способи керування стресом

Номер слайду 2

Насичене подіями життя неможливе без стресів. Якщо помірне емоційне чи фізичне напруження триває недовго і чергується з повноцінним відпочинком, воно не шкодить людині. Та в житті трапляються періоди випробувань і підвищеного стресового навантаження.

Номер слайду 3

Організм людини дуже витривалий, аж поки стресове навантаження перевищить певну межу — стресову стійкість. Це можна порівняти з роботою складного механізму, що постійно працює на межі своєї потужності. Рано чи пізно у ньому щось ламається. Що саме «зламається» в організмі людини, залежить від її спадкових особливостей і стану здоров’я. Кожен має певну вроджену стійкість до стресів. Вона не залежить від нашого бажання, сили волі чи характеру. Але так само, як наполегливою працею можна розвинути інтелектуальні здібності чи тренуваннями поліпшити фізичну форму, можна підвищити і стійкість до стресів. Високий рівень загального благополуччя гарантує максимальні резерви такої стійкості, а низький робить людину набагато вразливішою. Стресова стійкість

Номер слайду 4

«У підлітків не буває стресів. У них самі розваги. Може, невеличкі неприємності, але не стрес. Від стресів потерпаємо ми!» — нерідко вважають дорослі. І помиляються. Життя підлітків доволі стресове. Вони інтенсивно навчаються, переживають період статевого дозрівання, долають труднощі у стосунках із дорослими, друзями і протилежною статтю. Ті, хто успадкував низьку стійкість до стресів, потерпають від них уже в підлітковому віці. Вони нерідко перебувають у депресивному стані, стають дратівливими, втрачають здатність насолоджуватися життям. Усе це — наслідки гормонального дисбалансу, спричиненого надмірним стресом. Підлітки, хронічний стрес і стимулятори

Номер слайду 5

Не знаючи, як поліпшити самопочуття, підлітки можуть використовувати з цією метою стимулятори. Спочатку солодкі напої, шоколад, телевізор, комп’ютерні ігри чи розваги до ранку, потім — сигарети, пиво, інші слабоалкогольні напої, а згодом — міцний алкоголь і наркотики. Навіть якщо комусь пощастило уникнути найстрашнішого — наркотиків, стимулятори лише погіршать його самопочуття. Так, вони можуть допомогти на короткий час, але шкодять у перспективі. Психологічна рівновага не відновлюється, поглиблюються емоційні розлади, руйнуються стосунки з близькими дорослими, вчителями, давніми друзями.

Номер слайду 6

Є щонайменше три причини, чому не можна вживати стимулятори для подолання хронічного стресу. Перша — дія стимуляторів занадто сильна. Відновити баланс з їхньою допомогою так само важко, як і полагодити мініатюрний годинник за допомогою молота. Друга — дія стимуляторів нетривала. Люди, які їх вживають, переживають часті зміни настрою. Сьогодні вони натхненні й енергійні, а завтра — депресивні й тривожні. Почуваються то щасливими, то нещасними і майже ніколи — спокійними і врівноваженими, у них дуже низький рівень психологічного благополуччя. Третя — неминуча швидка адаптація (пристосування) організму до дії стимуляторів. Щоб досягти бажаного ефекту, людина мусить вживати щоразу більшу дозу. Той, кому солодощі допомагають почуватися краще, набирає зайву вагу. Той, хто курить сигарети і вживає алкоголь, — втрачає здоров’я, а той, хто вживає токсичні речовини чи наркотики, — щоразу ризикує своїм життям.

Номер слайду 7

Що таке керування стресами. На щастя, є багато ефективних і цілком безпечних способів керування стресами, які допомагають долати сильні стреси і запобігати виникненню хронічних стресів. Керувати — означає впливати, контролювати, змінювати в бажаномунапрямі. Уміння долати труднощі, які зазвичай виводять із рівноваги, дарує людині незрівнянне задоволення, підвищує самоповагу, додає енергії, збагачує життєвий досвід. Існують фізичні, емоційні та духовні способи керування стресом.

Номер слайду 8

Фізичні способи контролю за стресом Це передусім фізичні вправи, збалансоване харчування, повноцінний відпочинок і планування часу. Фізичні вправи — ефективний спосіб боротьби зі стресом. Вони допомагають майже одразу. Навіть 20 хвилин фізичної активності щодня значно поліпшують самопочуття. Дуже корисними є плавання, спортивні ігри: рухливі ігри з друзями на свіжому повітрі (футбол, волейбол, теніс, бадмінтон).

Номер слайду 9

Раціональне харчування. Перервані обіди, недостатня кількість води, жирна їжа або голодні дієти нерідко спричиняють харчовий стрес. Люди, які перебувають у стані хронічного стресу, часто вживають надмір солодощів. Це допомагає їм підтримувати рівень цукру в крові, що компенсує ослаблену стресом функцію гормонів. Однак набагато корисніше та ефективніше споживати складні вуглеводи (хліб, крупи, картоплю, макаронні вироби). Корисно їсти овочі та фрукти, у яких містяться необхідні для подолання стресу вітаміни та мінеральні речовини.

Номер слайду 10

Відпочинок і сон Першими симптомами стресового перевантаження є порушення сну: ввечері людина довго не може заснути, вночі часто прокидається, а вранці почувається знесиленою. Це означає, що «зламався» її біологічний годинник. Для його відновлення знадобиться приблизно три тижні. Щовечора треба лягати спати в той самий час. Перед сном слід провітрити кімнату, прийняти теплу ванну і випити склянку трав’яного чаю або молока з ложечкою меду.

Номер слайду 11

Уміння планувати час і розставляти пріоритети. У тебе забагато справ і ти нічого не встигаєш? Проаналізуй чому. Можливо, маєш звичку всюди запізнюватись і робити все останньої миті? А може, забагато часу витрачаєш на телевізор, комп’ютерні ігри чи телефонні розмови? Навички планування часу — найнеобхідніша складова профілактики стресів. Організована людина робить набагато більше, ніж той, хто діє хаотично і хапається одразу за кілька справ. Плануючи свій час, не забувай, що тобі треба спати не менш як 8 годин на добу, три-чотири рази на день харчуватися, дві-три години щодня бувати на свіжому повітрі, виконувати фізичні вправи.

Номер слайду 12

Найважливіші речі (притча)Один юнак постійно непокоївся з приводу свого життя і майбутнього. Якось, гуляючи берегом моря, зустрів він мудрого старця.— Що тебе тривожить, юначе? — запитав старець.— Здається, я не можу збагнути, що в житті для мене найважливіше, —відповів юнак.— Це дуже просто, — сказав старець. Він підняв із землі порожнього глечика і почав заповнювати його камінням завбільшки з кулак. Заповнивши глечик по вінця, запитав:— Цей глечик повний, чи не так?— Так, — погодився юнак. Старець мовчки кивнув, узяв жменю дрібних камінців, кинув їх у глечик і злегка потрусив. Камінці заповнили пустоти між великим камінням. Він усміхнувся і запитав:— А тепер глечик повний?Юнак ствердно кивнув. Тоді старець узяв пригорщу піску і висипав його у глечик. Пісок заповнив пустоти, що залишилися.— Ось відповідь на твоє запитання, — сказав старець. — Велике каміння — це найважливіші речі в житті: родина, кохана людина, твій духовний розвиток, мудрість. Якщо втратиш усе, крім цього, твоє життя все одно буде повним. Він хвильку помовчав, а відтак мовив:— Дрібні камінці — це також важливі для тебе речі: робота, дім, матеріальний добробут. А пісок — дрібниці, які насправді не мають жодного значення. Юнак слухав дуже уважно, і старець продовжив:— Деякі люди роблять помилку. Вони спочатку засипають у глечик пісок, і в ньому не лишається місця для каміння. Так і в житті. Якщо витрачати сили на дрібні й незначущі речі, у ньому не буде місця для найважливіших цінностей. Тому передусім подбай про велике каміння, не забувай і про дрібне. А пісок хвилі життя самі наб’ють у проміжки між ними.

Номер слайду 13

Пригадай давню притчу про глечик і каміння. Вона допомагає визначитися з пріоритетами не лише у твоїх цінностях, а й у щоденному житті. Запиши те, що хочеш зробити наступного тижня. Визнач кілька найважливіших справ (наприклад, підготуватися до контрольної, ходити на тренування, привітати бабусю з днем народження). Це — «велике каміння». Відтак обери справи, які теж важливі, хоч нічого страшного її не станеться, якщо на них забракне часу (наприклад, щодня гуляти з друзями, писати щоденник). Це — «дрібне каміння». Решта — «пісок», справи, якими можна пожертвувати (телефонні розмови, комп’ютерні ігри тощо). Щодня аналізуй, чи вдається тобі дотримуватися свого плану. Чи, може, варто іноді поміняти пріоритети, адже життя коригує наші плани.

Номер слайду 14

Емоційні способи керування стресом Щоб успішно долати стреси, щодня роби дещо з того, що тобі подобається. Хтось любить музику, інший — куховарити, дехто знаходить душевний спокій у спогляданні природи. Кожна людина має свої секрети релаксації та відпочинку.

Номер слайду 15

Подивись на схід сонця. Заспівай пісню. Послухай музику. Випий чашку чаю. Устань рано-вранці. Посади квітку. Запали свічку. Прийми ванну. Поплавай в озері. Погуляй з собакою. Видуй бульбашки. Зроби комплімент. Поговори з другом. Попроси те, що хочеш. Уникай неприємних людей. Розстав пріоритети. Встанови межі. Попроси допомоги. Зроби це зараз! Попрактикуй терпіння. Помолись. Засмійся голосно. Пробіжись у парку. Розкажи або послухай анекдот. Усміхнися. Погуляй. Трохи поспи. Подивись фільм. Почитай. Полеж на сонці. Пройдися босоніж. Здорові способи отримання емоційного задоволення. Розгляньте здорові способи отримання задоволення. По черзі продемонструйте пантомімою, як вам подобається проводити вільний час, що приносить задоволення, допомагає розслаблятись і відпочивати

Номер слайду 16

У тебе було тривале захворювання чи психічна травма? Звернися до лікаря, психолога чи психотерапевта. Вони допоможуть тобі пройти фізичну чи психологічну реабілітацію. Якщо ти дуже старанно вчишся, доведеться знизити темп. Відчувши перевантаження через те, що працюєш після школи, відмовся від підзаробітку — гроші не варті твого здоров'я. Тимчасово зменши щоденне навантаження. Не забувай про відпочинок. Це не розкіш, а необхідна складова твого життя. Ти навчаєшся чи працюєш більш як 40 годин на тиждень?Після напруженої праці потрібен тривалий відпочинок. Спілкування з природою, друзями, рухливі ігри на свіжому повітрі, повноцінне харчування і сон, цікаві книжки, веселі розваги відновлять твої сили. Ти відчуваєш виснаження після напруженого періоду — навчального року, іспитів, змагань? Якщо не вдається визначити причину поганого самопочуття за допомогою цієї схеми або протягом місяця подолати стрес, звернись до лікаря. Адже ознаки стресового перевантаження можуть свідчити і про приховане захворювання: щитоподібної залози, анемію, діабет, хвороби печінки, ниркову недостатність, авітаміноз, гормональні порушення, деякі психічні розлади. Як тільки відчуєш симптоми стресового перевантаження, намагайся знизити рівень стресу у своєму житті тактактакнініні

Номер слайду 17

Духовні способи керування стресом Підлітки прагнуть збагнути своє призначення, часто замислюються над сенсом буття, проблемами справедливості, чи є життя після смерті. Такі думки можуть посилювати стрес. Ті, хто усвідомив своє призначення або вірить у безсмертя душі, простіше переживають період духовного становлення. Їм також легше заспокоїтися, переживши випробування, трагічні події, тяжкі захворювання, навіть смерть близьких.

Номер слайду 18

Люди знаходять й інші духовні способи керування стресами, як, наприклад, у притчі про перстень царя Соломона. Прочитайте цю притчу і поміркуйте, що означає напис на персні. Перстень царя Соломона Цар Соломон, правитель Ізраїлю, уславився своєю мудрістю. Одного разу він попросив радників зробити йому перстень із написом, який міг би повертати сильні емоції у протилежний бік — втішати в горі й «опускати на землю» в часи тріумфу. Радники довго роздумували над завданням Соломона і зрештою принесли йому перстень, на якому був напис: «І це все мине...»

Номер слайду 19

У житті є періоди випробувань і підвищеного стресового навантаження. Організм людини дуже витривалий, він має певну стійкість до стресів. Високий рівень загального благополуччя гарантує максимальні резерви стресової стійкості. Ті, хто успадкував низьку стійкість до стресів, потерпають від них уже в підлітковому віці. Дехто може вживати стимулятори (солодощі, каву, сигарети, алкоголь). Однак вони лише погіршують самопочуття. Стимулятори можуть допомогти на короткий час, та шкодять у перспективі. Існують ефективні й цілком безпечні способи керування стресом: фізичні, емоційні і духовні. Уміння долати труднощі, що зазвичай виводять з рівноваги, дарує людині незрівнянне задоволення, підвищує самоповагу, додає енергії, збагачує життєвий досвід. ПІДСУМКИ

Номер слайду 20

 Презентацію створено за матеріалами підручника Основи здоров’я для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Автори підручника: Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко Джерело зображень, використаних у презентації: freepik.com

pptx
Додано
19 лютого
Переглядів
653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку