- Кластер (з англійської мови cluster – пучок, рій, скупчення) - виділення смислових одиниць тексту та їх графічне оформлення у формі пучка. - У різних методичних джерелах цей метод називають по-різному:« карта понять», «карта-схема», «їжак», асоціограма. - Кластер включає ключові слова, ідеї, подані у логічній послідовності текстових суб’єктів, котрі створюють цілісну і наочну картину.
Правила створення кластера1. Посередині чистого листка, класної дошки, документу Word, слайду Power Point чи інтерактивної дошки записуємо ключове слово чи речення теми.2. Кругом нього - слова чи речення, що доповнюють тему.3. Довкола записаних слів додаємо «супутники» і встановлюємо нові логічні зв’язки.4. Записуємо стільки ідей, скільки зможуть запропонувати учасники (учасник). Внаслідок цього з’являється структура, яка графічно відображаєпослідовність процесу мислення, визначає інформаційне поле заданої теми.
Варіанти кластерів на уроках української мови. Класичний. Класичний з основними та додатковими категоріями. Кластер із карток. Обернений кластер. Кластер із пронумерованими словами. Арткластер Цілеспрямоване читання Кластер-щоденник із двох частин. Кластер-інтерв’ю. Кластер для діалогічного тексту
засмали мою душу. Я п'ю тебе, сонце,Та пісня має в собі щось отруйнеІнтермецо. Ниви у червніЗозуля Сонце Жайворонок овесволошкипшеницяячміньльонгречка. Б’є молоточком. Сіє тишу. Жіноче контральто Найближча приятелько. Журливе «ку-ку» змивало мою утому. Строїла струни моєї душівитрушує душу з дзвіночків Єднала небо з землею в голосну арфу. Кидають свердлячу пісню. Я тебе люблю.
Кластер як конспект уроку. Тема уроку. Метанавчальнарозвивальнавиховна. Цілі Знаннєвий компонент. Діяльнісний компонент. Ціннісний компонент. Емоційний компонент. Поведінковий компонент. Перебіг урокуІ. Перевірка домашнього завданняІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичокІІІ. Повідомлення теми, мети, цілей уроку. Мотивація РозминкиІV. Засвоєння нових знань. Спостереження Повторення та поглиблення навчального матеріалу. Робота з підручником (теорія)Словникова робота. V. Закріплення знань. Виконання вправ з підручника. Аудіювання або читання мовчки. Мінідискусія Паспорт слова. VI. Рефлексія. Оцінювання, коригування. Тестові завдання Домашнє завдання
Конспект уроку у формі кластера. Картка 2. Словниковий диктант: брунатно-бурий, пречудовий, бюджет, щасливий, пестливий, туристський, видання, ефективний, взуття, щастя, піджак, страждання, пом’якшити, сусідський, позичений, зосереджений, упередження, найважливіший. Картка 3 Картка 4