Ознайомити учнів із творчістю Тетяни Осінь; навчати визначати ідейно-художню цінність поетичних творів; розвивати вміння виразно й вдумливо читати вірші, визначати тему, ідею ліричних творів, знаходити та характеризувати художні тропи.
Література рідного краю. Тетяна Осінь «Життєдайне слово»Презентацію розробила вчителька української мови та літератури Поповська І. В.
Номер слайду 2
Тетяна Осінь. Тетяна Василівна Нікулочкіна (літературний псевдонім Тетяна Осінь) народилася 2 жовтня 1949 р. в місті Запоріжжі. Членкиня Національної спілки письменників України, поетеса, прозаїкиня, перекладачка. Членкиня Запорізького обласного ЛІТО імені Михайла Гайдабури та літературного об’єднання «Пошук» ім. Миколи Лиходіда. Має середню освіту, і все життя займалася самоосвітою. Авторка працювала здебільшого на заводах. Загальний стаж роботи 45 років, з яких 37 років працювала монтажником радіоелектронної апаратури та приладів на запорізькому КП НВК «Іскра». Вірші та прозу почала писати з дитинства, відвідувала ЛІТО.
Номер слайду 3
Літературна творчість. Працювати над ними почала після 2000 року, коли долучилася до літературних осередків міста. З 2015 року авторка жодного поетичного рядка не написала російською мовою. Авторка книг: «Осінній віршопад» (2011), «Светлые полдни» (2011), «Над суетой» (2012), «Время жатвы и стихов» (2014), «Жажда света» (2015), «Римовані паралелі» (2016), «Життєдайне слово» (2017), «Сонячне гроно» (2017), «Пізня зав’язь» (2019), «Талан любити і прощати» повість і оповідання (2019), «Рахманне передмістя» (2020), «Таврійські сонети» (2021).
Номер слайду 4
Літературна творчість
Номер слайду 5
Спомин. Я дарувала тобі тільки дотик,Посмішку – теплу, неначе осоння. Чом я тепер відчуваю, мов опік,Чемне «пробач» на краєчку безсоння?Думалось – вернеться, знайде, покличе,Тільки між нами – байдужість, мов ґрати. Знаю: мені ж бо, напевне, не личить. Хортицькі чари – тройзілля – збирати,До джерела йти опівночі (боса…)І чаклувати затим над плитою…Іноді спомини жалять, мов оси, – Мрія ж про зустріч не стала метою,Бо не збагну я, чиє в цім потреба. Це ж тільки згадка колишня, отерпла. Що я чекаю, далекий, від тебе?Дотик побіжний і посмішку теплу. Трутою стало чар-зілля у клуні…Юності чари… Щемливе відлуння.
***Я у спогади знов порину: Як хотілось співать, літати.І весняну яскраву риму. Вкарбувати у світлі дати!Як же вийшло? Ще тільки осінь,А вже мрії, мов лист, зотліли.І згасло тепло відносин. Ще до першої заметілі. Тільки зради холодний морок. Допіка, ще й патлатий вітер…А приборканий зверхній норов. Вгамувався і сльози витер. Залишайся ж під теплим дахом,Не шукай мої паралелі. Я для тебе наївна птаха?А ким буду без тебе, леле?!Я зцілюся, хоч буду – доки? – Пам’ятати твій перший дотик…
Номер слайду 8
Аналіз поезіїРік написання: 2016. Збірка: «Життєдайне слово». Літературний рід: лірика. Жанр: вірш. Вид лірики: інтимна. Тема: відображення згаслих почуттів.Ідея: возвеличення світлих почуттів кохання; засудження зради.
Номер слайду 9
***Між аркушами осені й зими. Розлукою вляглася пустка болю. Хто вигадав пролог такий? Візьми. Й зроби інакше… та чи я неволю?Облиш вагання. Хочеш йти – ідиІ не тривож непевні гороскопи. Та не ступи бруківкою біди, Бо негаразди всі наскочать скопом,А я не поруч… хто заступить враз. До тебе путь оманам й хижим ловам?Поміж вагань, сухих прощальних фраз. Я простягну тобі любові слово. Куди ж ти в осінь? Бачиш, як завжди. В дощів’я віти хилить яворина?Не йди в самотність, леґеню, зажди. А хочеш – що ж… Не грюкай лиш дверима.
Номер слайду 10
Аналіз поезії визначте самостійно. Рік написання: 2016. Збірка: «Життєдайне слово». Літературний рід: лірика. Жанр: вірш. Вид лірики: Тема: Ідея:
Номер слайду 11
***Болить мені… Чи вистачить душі?Ось вже на денці мимоволі дніє. Вгамую серце, віднайду надію – То тільки серпень б’ється в спориші. Загоїться… У відчай не впаду. Простилися… Оговталась. Простила. Сколола пальці, бо латаю крила,Переживу – і осінь, і сльоту. Хай над тобою зглянуться сніги,Самотності холодна порожнеча. Твоя зрадлива невблаганна втеча – І ми не вдвох: по різні береги. Скелясто там. Такий хиткий карниз…Не поруч я… Не встигну підхопити. В зимову ніч. І прірву заступити. Ти балансуй… і не дивись униз. Благаю: не поранься об карниз…
Номер слайду 12
Словничок. Карниз – виступ, що пролягає вузькою смугою на схилі гори, кручі. Спориш - бур'ян, що росте на лісових дорогах, часто утворює суцільні зарості.
Номер слайду 13
Аналіз поезії визначте самостійно. Рік написання: 2009. Збірка: «Життєдайне слово». Літературний рід: лірика. Жанр: вірш. Вид лірики: Тема: Ідея:
Номер слайду 14
Слово. Впадуть сніги. Тоді розтануть…І зорі згаснуть, і світи. Невже й слова землею стануть,Як пил доріг, як я і ти?Коли покличе горне небо: Під час дощу, у час цвітінь?Чи є в мені якась потреба?Краплинка я, піщинка, рінь. Чи опинюсь там випадково?Підхопить вітер – мов курай. Де не озветься лунко Слово –Невже то рай?
Номер слайду 15
Аналіз поезії визначте самостійно. Рік написання: 2015. Збірка: «Життєдайне слово». Літературний рід: лірика. Жанр: вірш. Вид лірики: Тема: Ідея:
Номер слайду 16
***Я славлю Слово!Мир, Любов і Бог –Були слова споконвіків, з Початку. Візьми їх і сповідуй, мій нащадку!Колись й мій вірш згадається, либонь…Та й що нам, друже, потойбічний світ?Писати заповіти і завіти,Достоту не пізнавши навіть Світу?Я Музі й Богу свій складаю звіт.
Номер слайду 17
Аналіз поезії визначте самостійно. Рік написання: 2015. Збірка: «Життєдайне слово». Літературний рід: лірика. Жанр: вірш. Вид лірики: Тема: Ідея:
Номер слайду 18
Дайте відповіді на запитання1. До якого жанру відноситься кожна поезія?2. Сформулюйте тему або мотив, ідею поезій Тетяни Осінь?3. Знайдіть художні тропи в поетичних творах. 4. Які вірші вам сподобались найбільше і чому?5. Якби ви зустрілись з поетесою, про що б запитали?
Номер слайду 19
Гра. Розпочати
Номер слайду 20
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯПроаналізувати вірш Тетяни Осінь або написати есе «Чи можна пробачити зраду в нашому житті?», або «У чому полягає сила могутнього слова?»
Номер слайду 21
Дякую за увагу!
Номер слайду 22
Використані джерела. Осінь Т. Життєдайне слово : Вірші. Запоріжжя : Статус, 2017. 136 с.