Заняття розроблено у формі презентації. Доступно і цікаво подано матеріал. Учням цікаво працювати на занятті, що дає змогу досягти поставленої мети.
Мета:
проаналізувати роман «Місто» Валер'яна Підмогильного з позицій екзистенціалізму;
учити учнів розуміти вплив цивілізаційних процесів на людину;
визначити риси української ментальності в характері головного героя;
характеризувати маргінальний образ українського інтелігента;
розвивати критичне мислення, уміння аналізувати світоглядну і психологічну еволюцію характеру головного героя;
виховувати почуття гуманності, людяності, уміння вибудовувати стосунки з людьми, цілеспрямованість, уміння презентувати себе в суспільстві, порядність у ставленні до оточуючих людей.
Коли б хтось із читачів ...та запитав мене, кого з молодих українських письменників двадцятих-тридцятих років я вважаю найбільш інтелектуально заглибленим, душевно тонким або по-простому кажучи, найбільш інтелігентним, то я б ні на хвилину не задумався і відказав – Валер’яна Підмогильного. Ю. Смолич «Розповідь про неспокій»
"Валеріан був надзвичайно здібним хлопцем. Було, послухає уважно урок і вже вдома не повторює. А натомість набере в учителів і знайомих стоси книг і просиджує над ними цілу ніч. Був тихий, сором'язливий. Любив ходити на сінокіс, на рибалку до Дніпра. І вже тоді Валеріан пише вірші і оповідання". Дитинство
Зліва направо: Борис Антоненко-Давидович, Григорій Косинка, Марія Галич, Євген Плужник, Валер'ян Підмогильний, Тодось Осьмачка. 1925 рік. Стає активним членом щойно створеного "Аспису" (Асоціації письменників). 1924 року ця організація трансформувалася в "Ланку", а з 1926 року носила назву "Марс" ("Майстерня революційного слова"), що стала, по суті, київською філією "ВАПЛІТЕ".
Історія написання: Роман завершений письменником в 1927 році, опублікований уперше у Харкові 1928 року. В. Підмогильний так пояснив свій задум щодо створення роману: «Написав «Місто», бо люблю місто і не мислю поза ним ні себе, ні своєї роботи. Написав ще й тому, щоб наблизити, в міру змоги, місто до української психіки, щоб сконцентрувати його в ній».
1-й епіграф до роману:«Шість прикмет має людина: трьома подібна вона на тварину, а трьома на янгола: як тварина - людина їсть і п'є: як тварина - вона множиться і як тварина - викидає; як янгол - вона має розум, як янгол - ходить просто і як янгол - священною мовою розмовляє». (Талмуд. Трактат Авот).
«Він (автор) зробив тіло головним героєм «Міста» й висунув ідею двоїстості людини, яка складається з ангельського і тваринного начал. Герої Підмогильного страждають від роздвоєності між душею (розумом, інтелектуальною сферою) і тілом, статевим потягом. Гармонія між цими двома сферами дається важко. По суті вона, на думку автора, - неможлива». Соломія Павличко
Персонажі роману: Степан Радченко - головний герой;Надійка - дівчина з села;Левко - студент;Ганнуся та Нюся - товаришки Надії;Лука Гнідий - хазяїн;Тамара Василівна (Мусінька) - дружина крамаря, у якого жив Степан, його коханка;Максим - їхній син;Борис Задорожній - студент, товариш Степана; . Зоська - міська дівчина, кохана Степана;Рита - балерина;Вигорський - поет, товариш Степана.
Схема становлення особистості Степана Радченка. Селянин, що приїхав у місто. Студент. Лектор. Письменник. Справжня квартира. Письменник Вигорськиий. Рита. Кімната Задорожного. Товариш Борис. Зоська. Кухня Гнідого. Товариш Максим Гнідий. Мусінька. Столярня Гнідого. Товариш Левко. Надійка
Образ Степана Радченка складний, суперечливий, далеко не однозначний. Письменник зобразив людину, в якій постійно борються добро зі злом, які інколи заради особистого утвердження здатні піти навіть на злочин, не страждатиме він і від людських жертв, і разом — це неординарна особистість
Екзистенціалізм — філософський напрям, який сформувався у французькій філософії та літературі в першій половині XX ст. Визначальні риси екзистенціалізму:*абсурдність буття,відчай,страх смерті;*особистість має протидіяти державі,суспільству, “ворожому” середовищу; *вища цінність у свободі особистості;*існування людини тлумачиться як драма свободи;*в художніх творах розповідь ведеться від першої особи.
«Воно покірно лежало внизу хвилястими брилами скель, позначене вогняними крапками, і простягало йому з пітьми горбів гострі камяні пальці. Він завмер від сласного споглядання цієї величі нової стихії і раптом широким рухом зронив униз зачудований поцілунок». Відповідь на проблемне питання: