Розробка уроку містить міжпредметні зв"язки української літератури зі зарубіжною літературою та народознавством, а також багато цікавих інтерактивних методів навчання, які допоможуть учням глибшому сприйнятті навчального матеріалу. До уроку додається презентація та аудіозаписи.
Міністерство освіти і науки України
Відділ освіти Лиманської міської ради
Навчально - виховний комплекс селища Нове
«Григір Тютюнник. Новела «Три зозулі з поклоном». Вічна тема любовного трикутника у новітній інтерпретації.»
Розробка уроку
з української літератури
учителя Гайдукової З. І.
2017 рік
Інтегрований урок з української літератури, зарубіжної літератури та народознавства в 11 класі
Тема : Григір Тютюнник. Новела «Три зозулі з поклоном». Вічна тема любовного трикутника у новітній інтерпретації.
Мета уроку:
Навчальна: пригадати біографічні дані Григора Тютюнника, розкрити глибину «повної болю» душі і любові до людини письменника; розглянути зміст, образи, композицію, символічність перлини української літератури ХХ ст. - новели «Три зозулі з поклоном». Дослідити зв'язок твору з народознавством, розкрити новітню інтерпретацію зображення любовного трикутника, порівнюючи з творами І. Я. Франка, Л. Толстого, Лесі Українки, показати велич справжнього кохання, оспіване українськими та зарубіжними письменниками.
Розвиваюча: розвивати навички аналізу художнього тексту, образів, художніх засобів; творчих здібностей учнів; робити висновки з почутого і прочитаного.
Виховна: виховувати в учнів бажання дотримуватися в своєму житті загальнолюдських цінностей (доброти, чуйності, вірності, повазі до почуттів іншої людини тощо ) та постійно самовдосконалюватися.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Міжпредметні зв’язки: світова література, народознавство.
Методи і прийоми:
Обладнання:
Епіграф уроку:
Що таке любов?
Я сама не знаю.
Що таке кохання?
Відповідь шукаю.
Ліна Костенко
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Учитель:
Доброго дня усім. Усміхніться самі до себе, до товариша, до всіх присутніх. Поділіться гарним настроєм через посмішку. Я бажаю , щоб такий настрій зберігся до кінця уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: сьогодні на уроці ми
Учитель:
Прочитайте епіграф до уроку. Хто може пояснити, що є коханням? Я бачу по ваших обличчях, що ви задумалися над цим запитанням. Як бачите Ліна Костенко, геніальна поетеса 20 і 21 століття, яка присвятила змалюванню цього почуття багато своїх творів теж шукає відповіді. Я сподіваюсь, що після цього уроку багато хто з вас дізнається, що таке кохання, хтось, можливо, змінить своє уявлення про кохання. Тому наш урок є уроком пізнання.
Кохання, любов – це слова синоніми.
- Було і буде так в усі часи:
Любов, як сонце світу відкриває
Безмежну велич людської краси.
Тому Господь її завжди благословляє.
(слайд4. Біблія)
У Біблії про це почуття говориться: «Любов довготерпелива, любов лагідна, любов не заздрить, любов не чваниться, не горда, не поводиться нечемно, не шукає свого, не роздратовується, не гнівлива, усе покриває, всьому вірить, завжди надіється, все терпить.»
(Слайд 5) Послухаємо вірш «Не знаю, чи побачу Вас , чи ні… » Ліни Костенко про чарівне почуття – кохання. Читає Ольга Фустій.
Учитель: Український поет Володимир Сосюра писав:
Так ніхто не кохав. Через тисячі літ
Лиш приходить подібне кохання.
(слайд 6)
(слайд 7)
(Так любив поет і вчений Петрарка Лауру. Коли він побачив її у церкві, йому було - 23 роки, а їй - 20. Вона була дружиною іншого. Матиме 11дітей. Петрарка переживав,що вона ослаблена частими пологами і сімейними турботами , може вмерти раніше нього. Він продовжував любити її й постарілу та після смерті.)
(слайд 8)
(Так любив поет і вчений Дідро Софію Волан. Вони зустрілися немолодими. Протягом 30 років він написав Софії 553 листи, у яких освідчувався їй у коханні.)
Саме такими, здатними на велике почуття, зображує Г. Тютюнник простих людей у новелі «Три зозулі з поклоном». Григору Тютюннику, як і старшому братові по батькові, Григорію Тютюннику, який став теж видатним українським письменником, дістався талант від батька.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Метод «Прес».
Ви познайомилися з біографією Г. Тютюнника на попередньому уроці. Прочитали новелу «Три зозулі з поклоном», яка подає любовний трикутник у новітній інтерпретації. Звернемось до особистості самого письменника.
(слайд 9)
(слайд 10)
(Григір народився в селі Шилівка на Полтавщині 5 грудня 1931року, а у 1937 році заарештували батька. Рідний дядько по батькові з Луганської області забрав його до себе, але розпочалася ІІ Світова війна, місто окупували німці, голод і холод примусив 11-річного юнака піти додому в рідне село. За ці 14 діб юнак швидко подорослішав, бо провів їх як на фронті.)
( слайд 11)
( 1946 році у 14 років вступає до ремісничого училища, стає слюсарем і працює на харківському заводі. Часті хвороби примушують Г. Тютюнника повернутися додому в село, але його арештовують, бо не відпрацював обов’язкових три роки після училища. Пробувши у тюрмі декілька місяців, виїжджає на Донбас, потім служба в морфлоті. Після закінчення вечірньої школи стає студентом Харківського університету. )
(Збагачений досвідом, Григору Тютюннику було вже про що розповісти. Він вміє тонко відчувати людину в людині, героїв до твору бере з реального життя, пише невеликі за розміром твори.)
Учитель: Деякі письменники заздрили йому і запитували: «Як тобі вдається так писати?» А він писав про те, що бачив, що пекло його душу, що пережив.
(слайд 12)
(новела «Зав’язь, автобіографічна повість «Климко», повість «Вогник далеко в степу» та ін.)
ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Учитель: Новелу «Три зозулі з поклоном» вважають перлиною літератури 20 століття, бо у ній Григір Тютюнник вічну тему кохання висвітлив по – новому, без трагедійного фіналу та негативу. Головна ідея цього твору - це возвеличення любові, як найвищої духовної цінності, яка піднімає людину над буденністю, очищає душу, тримає її на цьому світі.
Новела, як ви помітили, складається з трьох маленьких новел і обрамлення. Лист зміщує часові площини, наближає батька до сина, син - студент відкриває для себе батька ніби заново, глибше, знайомиться з коханням Марфи до нього і розуміє, що сім’я для батька стоїть на першому місті.
Теми трагічного кохання торкалися багато письменників. Почуття кохання стосується двох людей. Автор пісні «Ой летіли білі гуси» сл. Ю. Рибчинського муз. І. Поклада у виконанні Ніни Матвієнко застерігає від втручання в любовні стосунки третьої особи.
Звучать рядки пісні.
(слайд 13)
Трагедію любовного трикутника зображено великим російським письменником Левом Толстим у романі «Анна Карєніна»
(слайд 14)
Учитель: Анна кидається під поїзд, чоловік та її син - нещасливі, Воронцов - руйнівник сім’ї, зрадник, причина трагедії.
Прослідкуємо, як зображено любовний трикутник у п’єсі «Украдене щастя» Івана Франка
(слайд 15,16
Учитель: Михайло, повернувшись з армії, зустрівся з коханою дівчиною Анною, яка обдурена братами, що Михайло загинув, вже вийшла заміж за доброго немолодого Миколу. Михайло думає лише про себе, не дбаючи про Анну (пішов поговір по селу) та про Миколу, який тяжко переживає їх зустрічі, а інколи у його ж хаті. Микола не витримує цього і вкорочує віку своєму кривднику. Життя трьох людей загублене.
(Слайд 17)
Як ви помітили, що у літературі традиційно любовний трикутник зображено трагічно.
(Тому, що їх герої постають егоїстами, вони хочуть забрати, а значить знещасливити когось.)
В новітній інтерпретації зображує любовний трикутник Г. Тютюнник у новелі «Три зозулі з поклоном». Прослідкуємо, як це йому вдалося.
Робота за текстом новели.
Розумовий штурм.
(Любові всевишній присвячується… )
(Епітет Всевишній вживається в українській мові зі словом Бог. Він написав любові всевишній, щоб підкреслити велич і красу людського почуття).
(слайд 18)
(слайд 19)
(Реальна любовна історія батька, якого дуже любила жінка старша за нього. Коли його забрали 1937 році, мати, розгубившись з горя, кинулася до цієї жінки по допомогу. Вона зібрала все необхідне для батька. Підсвідомо Григір Тютюнник готувався до написання цього твору все своє життя. Поштовхом стала незначна подія. 1976 році Г. Тютюнник слухав спів народних пісень сліпого бандуриста, та коли прослухав пісню «Летіла зозуля через мою хату», то, як згадують очевидці, Тютюнник підхопився і побіг до себе в кімнату. Так народилася новела .)
Звучить пісня у виконанні хору «Летіла зозуля через мою хату…»
(Приїздом сина – студента до матері Софії.)
(«Мамо, - ………………………………………..схожий.»)
(«Сидить на поріжку……….. тепер несіть Софії»)
(«Сю ніч………. тільки привиджуєтеся» )
(«Соню ! Не суди мене гірко……….доки й житиму.»)
(«Марфа - тоді її в селі за маленький зріст ……….і ждала»
«На ганку Карпової хати …бо волосся вмирає раніше ніж людина. Голосок у неї…»)
(бо вірить чоловіку і своєму коханню)
(Так. Бо він любив її і маленького синочка)
(Тому що вона цінувала кохання і вірила, що Марфа не завдасть їй шкоди )
Асоціативний кущ.
Які асоціації викликає у вас слово Марфа?
- лагідна ;
- тиха;
- здатна на велике кохання;
- вірна;
- з чистою душею;
- порядна.
" А Карпа хоч викинь ……... Карпо (чоловік Марфи) тьопає (їсть) як за себе кидає..."
"Товстопикий був, товстоногий. І рудий ... . Як стара солома ..."
(Справа не у зовнішній красі, а у черствості душі, байдужості до прекрасного. Його не цікавить душа Марфи, тому Марфа й прожила з ним всього два роки, а за всі сто. Йому б лише галушки)
(Я б сказав , що це вдала знахідка письменника, це слово чи сполучення слів , які влучно розкривають людину. Наприклад, галушки – художня деталь , яка характеризує обмеженість Карпа.)
(«Тато ж …він якось і не старів до а в грудях так і потерпне………»
В останньому листі від тата Михайло пише «Учора дав мені товариш скалку від дзеркальця…….до ні, не іній.»)
(Я думаю що вона стала любити свого чоловіка ще більше)
(Звичайно ні, бо Марфа любила його високою любов’ю , як Петрарка Лауру. Вона б дотримувалася народної мудрості «На чужому нещасті, щастя не досягнеш»)
Учитель: Назвіть спільні риси характеру Марфи, Софії, Михайла.
(- Здатність на велике кохання
- Душевна чистота
- Любов до прекрасного, всі люблять співати,
- Порядність,
- Вірність,
- Тонке розуміння одне одного,
- Здатність відчувати чужий біль,
- Внутрішня та зовнішня краса,
- Взаємоповага).
Дослідницьке завдання.
Учитель:
Духовність українського народу є національною цінністю. Українське народознавство охоплює знання й про фольклор, а саме прислів’я, приказки, пісні, казки, які формують у нас гуманні погляди на життя, є мудрими настановами та переконливими аргументами народної духовності, народної моралі, основою яких є совість, честь, патріотизм, правдивість, милосердя, людяність.
Ви вдома повинні були підібрати прислів’я, приказки, народні пісні, які б характеризували героїв новели «Три зозулі з поклоном». Учні зачитують до характеристики головних героїв.
Михайла:
Марфи:
Софії:
Які українські пісні знайшли до характеристики персонажів?
Учень: Українська народна пісня «Журавлина пісня» припала мені до душі. Ці рядки нагадують мені велике кохання та вірність Михайла і Софії:
«Ой журавлику, на жур-березі
Твоя суджена помира»
Підставля крило під її крило,
Не злетить у вись,
Ой журавочка.
Доки сніг не ліг,
Доки сил було,
Доки сам не впав на світаночку.»
Учениця:
Українська народна пісня «Лебедина вірність» нагадує вірність у коханні героїв твору.
«Мчать літа на крилах. Рік мина як день.
Лебедина вірність є поміж людей.»
«Лебедів на вікнах випише зима,
але у любові старості нема.
Пригорнусь до тебе, як у юні дні.
Лебединий колір є у сивині»
Учень:
Мені дуже сподобалась народна пісня «Плаче захмарене небо». Я хочу зачитати рядки з цієї пісні, які нагадують Марфу:
«Більше побачень не буде
Різні лежать нам путі.
Серце моє не полюбить
Більше нікого в житті.»
Учитель:
Треба прислухатися до мудрих настанов народної творчості, недарма існує прислів’я «Народ скаже, як зав’яже», а Максим Рильський влучно відмітив: Немає мудріших ніж народ учителів.
У нього кожне слово-це перлина,
Це праця, це натхнення, це людина.
Продовжимо дослідження.
Лінгвістична хвилинка.
(ім'я Михайло означає "дуже компанійська людина", намагається все робити вірно і добре, дуже чуйний. Взагалі-то за церковним календарем Михайло досить важлива постать, він є охоронцем людей і посідає одне з перших місць серед архангелів.)
(слайд 20)
Які образи символи використані у творі?
( зозуля – символ туги;
Три зозулі з поклоном - це своєрідне привітання означало: забудь, покинь, залиш мене, відпусти. Відомо, зозуля гнізда не мостить, тож людина повинна була зрозуміти, що її кохання приречене, не матиме у відповідь такого ж почуття.
Сосна – символ рідного житла, спроба щось лишити по собі. )
Число три - символ щастя
Чорна хустина – печаль
Ромашка – чистота
Творча робота :
Випереджувальним завданням було написання листів авторові новели або герою твору. Зачитайте їх.
(Учні зачитують свої твори)
Зразки творчої роботи учнів.
Лист до письменника.
Шановний Григоре Михайловичу!
Я висловлюю від щирого серця вдячність за Вашу новелу «Три зозулі з поклоном», яка стала для мене твором, що дав можливість пізнати красу людських почуттів. Історія Ваших батьків, яка покладена в основу новели, показала мені, що значить любити по – справжньому, уведене Вами народне повір’я «три зозулі з поклоном» надало творові особливої загадковості та ліричності.
Ваші герої: Софія, Михайло, Марфа, синок – люди прості, але душевно красиві, і з них будуть брати приклад багато поколінь молодих людей.
Я для себе узяв багато корисного. Спасибі Вам
З повагою Владислав.
20.01.2018.
Григору Михайловичу!
Такий твір як «Три зозулі з поклоном» могли написати тільки Ви, бо саме Ви настільки тонко відчували душу людини, як рана сіль.
Переживши голод, холод, брак ласки, байдужість, заздрість, лицемірство, фальш, Ваша душа боляче сприймала несправедливість, тому по добрій волі пішли з життя у 49 років. Залишили читачам 2 томи своїх творів. А скільки б могли ще написати! Ви-знавець найтонших порухів душі людини.
Кохання Марфи до Михайла є великим , чистим, самозреченим, воно возвеличує Марфу, вона не принесе шкоди ні Софії, ні сину, яких дуже любив Михайло. Таке кохання дано не всім, а кому довелося його пізнати – щаслива людина, бо людина, яка віддає є щасливішою за ту, що бере.
Дякую Вам, великий письменнику.
Ваш шанувальник Андрій .
20.01.2018
Лист героєві твору
Михайле, я хотів би, щоб таких людей, як Ви, було більше. Ваша чесність, благородство і безкорисливість викликають захоплення.
Перебуваючи на засланні, де за два роки Ви дуже постаріли, що не тільки голова, а й вуса стали білими, піклуєтеся не за себе, а за близьких людей.
Своїй дружині Софії пишете, щоб вона продала інструмент, як буде скрута.
А Марфі, щоб переказала, «що послав їй три зозулі з поклоном, та не знаю, чи перелетять вони Сибір несходиму, а чи впадуть від морозу». Це означало, щоб Марфа забула Вас і душу покликала свою, бо присутність нещасної душі Марфи Ви чуєте щодня, а хочете забуття, хоч на хвильку.
Свою дружину Ви так ніжно називаєте: «Моя єдина в світі Соня, Софіє». Говорите у листі, що часто привиджуються синок, Ваш колосок та Софія. Ви загинули, але Вас талановитого , працьовитого, чулого до горя інших, вірного своїй сімї , я впевнений, не забули ні дружина, ні син, ні Марфа.
Ви – світла людина, з дуже чистою душею.
Ви є ідеалом не лише для сина, а й для нас, читачів.
З повагою до Вас Віталій.
20.01.2018.
- Спробуйте коротко викласти своє розуміння любові
як високого почуття – у сенкані (кадр на екрані)
(слайд 21)
Пригадаємо вимоги написання сенкану.
1-й рядок – один іменник;
2-й рядок – два прикметники;
3-й рядок – три дієслова;
4-й рядок – чотири слова, що виражають ставлення або власні почуття;
5-й рядок – одне слово – синонім до першого.
Зверніть увагу перший і п’ятий рядок є словами синонімами.
Наприклад, любов - кохання, весна – чарівна пора, сонце – вічне світило.
(слайд 22)
Наприклад:Любов
Загадкова, вічна
Не згасне, окрилює, тримає
Щастя пережите стан справжнього
Кохання
Учні зачитують свої роботи.
Любов
Безмежна, Всевишня
Світить, гріє, живить
Тріпочу, чекаю, радію, зустрічаю
Кохання.
Робота з теорії літератури.
(слайд 23)
(Новела – різновид оповідання. Це невеликий розповідний твір про якусь незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.)
(слайд 24,25)
Повтори(«…а Марфа біжить на роботу, птахою летить.»
«Вітер сушить - не висушить сльози у її очах»)
Фразеологізм «Карпо тьопає як за себе кидає.»
Порівняння «і рудий…. Як стара солома »
«…а сльози в очах – наче дві свічечки голубі»
Метафора «очі так і печуть»
(Ні. Бо у цих творах любов руйнівна, трагедійна, діє принцип «беру», а не «даю»)
V. Закріплення нового матеріалу.
Літературний диктант. (слайд 26-35)
VІ. Підсумок уроку.
Еврестична бесіда.
1. У чому ж полягає новітня інтерпретація любовного трикутника новели «Три зозулі з поклоном » Григора Тютюнника?
( слайд 36)
(У тому, що усі герої, зображенні письменником, є людьми світлими , взаєморозуміючими, вірними люблячими, здатними на самопожертву. Їх любов не егоїстична і не призводить до трагедії).
(Урок є інтегрованим, бо на уроці української літератури використані знання зі зарубіжної літератури та народознавства.)
(- Треба бути чулим і рахуватися з почуттям іншої людини.
- Не насміхатися з кохання інших, бо це почуття від Бога.
- Справжня любов не терпить егоїзму безкорислива, самозречена, краще віддавати ніж брати. )
(Так. Герої новели «Три зозулі з поклоном» змусили мене подивитися по – новому на кохання та відносини між людьми. )
Учитель:
Наш урок наближається до завершення. Я хочу вам прочитати слова Євгена Богатика із книги «Що водить сонце і світила», який помістив листи видатних людей до коханих.
Дідро у своєму листі до Софії писав: «О мій друже, іноді мені здається, коли б ви якимось чудом раптом опинилися біля мене, я помер би від щастя.»
То ж бажаю вам пережити таке сильне почуття любові, яке пережили Петрарка, Дідро та Марфа. Але пам’ятайте, що це почуття притаманне не всім, його треба заслужити, не розмінюючись на тимчасові втіхи.
VІІ. Оцінювання учнів на уроці.
Домашнє завдання: (слайд 37) Написати вірш або твір - мініатюру на тему: «Що таке кохання», намалювати ілюстрацію.
Використана література: