{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Вид і час дієприслівни-ків. Питання. Від якої основи твориться. За допомогою яких суфіксів. Приклади. Недокона-ний вид, теперішній час. Що роблячи?Основа дієслів теперішньо-го часу, недоко-наного виду- учи, -ючи, -ачи, -ячи. Кажуть – кажучи, полюють – полюючи, служать – служачи, сидять сидячи. Доконаний і недокона-ний види, минулий час. Що зробивши? Що робивши?Основа інфінітива, доконаного і недоконаного виду-ши, -вши. Згадати – згадавши, приніс – принісши, рити – ривши, бігти - бігши
Творче конструювання. Робота в парах. У поданих реченнях одне з дієслів, яке називає менш важливу, додаткову дію, подайте у формі дієприслівника недоконаного виду. Дієприслівники підкресліть 1. Засвистів вітер, зривав хмари снігу. 2. Мінився місяць, ховався у сніговій імлі.3. Вітер шаленів, збивав зливу бризок з морської поверхні.
Виконати морфологічний розбір дієприслівників3. Дуже важким видалось Хариті те відро з водою, бо, поставивши його на землю, хвилинку стояла нерухомо, спершись на припічок, важко дихаючи. 4. Дуби застигли, схиливши могутні голови в білих снігових шапках, завмерли в безнадії, чекаючи з жахом ворожого удару.
Домашнє завдання Переписати речення. Підкреслити дієприслівники. Виконати їх морфологічний розбір1. Весняні води ще не зійшли, затопивши луки і луги. 2. Джмелик врятував Тимка, забравши на своє суденце. 3. Мати лікувала дітей, напуваючи міцним окропом, запареним на бузині, калині й липовім цвіті. 4. Я слухаю дідову розповідь, засинаючи під музику його слів.