Презентація з української мови 7 клас "Вид і час дієприслівників. МОрфологічний розбір дієприслівника"

Про матеріал
Закріплення знань про вид та час дієприслівника. Розбір дієприслівника як особливої форми дієслова.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вид і час дієприслівників. Морфологічний розбір дієприслівника

Номер слайду 2

Дієприслівник – особлива незмінна форма дієслова, яка , поєднуючи ознаки дієслова і прислівника, вказує на додаткову дію

Номер слайду 3

Дієприслівник (подібно до дієслова){5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Вид доконаний недоконаний Частеперішній минулий. Може бути перехідним і неперехідним Керує іменником

Номер слайду 4

Як і прислівник, дієприслівник{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Не змінюється Пояснює дієслово – присудок, виступаючи в ролі обставини

Номер слайду 5

Проблемне завдання Доведіть або спростуйте твердження. Дієприслівники недоконаного виду можуть виступати лише у значенні теперішнього і майбутнього часу, а дієприслівники доконаного виду можуть виражати минулий час

Номер слайду 6

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Вид і час дієприслівни-ків. Питання. Від якої основи твориться. За допомогою яких суфіксів. Приклади. Недокона-ний вид, теперішній час. Що роблячи?Основа дієслів теперішньо-го часу, недоко-наного виду- учи, -ючи, -ачи, -ячи. Кажуть – кажучи, полюють – полюючи, служать – служачи, сидять сидячи. Доконаний і недокона-ний види, минулий час. Що зробивши? Що робивши?Основа інфінітива, доконаного і недоконаного виду-ши, -вши. Згадати – згадавши, приніс – принісши, рити – ривши, бігти - бігши

Номер слайду 7

Творче конструювання. Робота в парах. У поданих реченнях одне з дієслів, яке називає менш важливу, додаткову дію, подайте у формі дієприслівника недоконаного виду. Дієприслівники підкресліть 1. Засвистів вітер, зривав хмари снігу. 2. Мінився місяць, ховався у сніговій імлі.3. Вітер шаленів, збивав зливу бризок з морської поверхні.

Номер слайду 8

Виконати морфологічний розбір дієприслівників1. Я знову, напружуючи сили, борючись із чимось важким, що навалювалось і давило мені на голову, підводився і знову плівся далі, не знаючи, куди я йду. 2. Солодко позіхаючи, я непомітно засинаю.

Номер слайду 9

Виконати морфологічний розбір дієприслівників3. Дуже важким видалось Хариті те відро з водою, бо, поставивши його на землю, хвилинку стояла нерухомо, спершись на припічок, важко дихаючи. 4. Дуби застигли, схиливши могутні голови в білих снігових шапках, завмерли в безнадії, чекаючи з жахом ворожого удару.

Номер слайду 10

Виконати морфологічний розбір дієприслівників. 5. Загартувавшись в росах, неначе гострий плуг, зоря врізається між досвітком і ранком і, приоравши ніч, кладе на виднокруг окраєць сонця в рушничку серпанку. 6. Дід любить мене, великодушно пробачаючи мій дитячий егоїзм.

Номер слайду 11

Виконати морфологічний розбір дієприслівників7. Осінь, увійшовши у свої права, повелася спочатку суворо. 8. Сонце золотило дерева, укриваючи кожен листочок витонченими мережками. 9. Кожен осінній ранок готував усе нові й нові візерунки, додаючи гарячих фарб.

Номер слайду 12

Творча роботаІз кожного ряду слів складіть речення( дві народні прикмети). Укажіть дієприслівники, визначте вид та час кожного, назвіть суфікси. Тріщить, стерня, дощ, буде, ламаючись. Похолодання, гуси, буде,голови, під крило, сидять, поховавши.

Номер слайду 13

Рефлексія. Продовж речення. Ми засвоїли… Ми навчилися…Ми розвивали…Нам було важко…Отримані знання мені потрібні…

Номер слайду 14

Домашнє завдання Переписати речення. Підкреслити дієприслівники. Виконати їх морфологічний розбір1. Весняні води ще не зійшли, затопивши луки і луги. 2. Джмелик врятував Тимка, забравши на своє суденце. 3. Мати лікувала дітей, напуваючи міцним окропом, запареним на бузині, калині й липовім цвіті. 4. Я слухаю дідову розповідь, засинаючи під музику його слів.

pptx
Додано
2 лютого
Переглядів
600
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку