Завдяки використанню на уроці мультимедійних технологій структура уроку принципово не змінюється. У ньому, як і раніше, зберігаються всі основні етапи, змінюються, можливо, тільки їхні тимчасові характеристики.
Безсполучникове складне речення Підготувала вчитель української мови та літератури НОК КВЛ ім.І.Богуна, Головко Тетяна Володимирівна
Номер слайду 2
1.Безсполучникове складне речення . 2. Смислові відношення між простими реченнями у безсполучниковому складному та зв*язки. 3. Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні: А. Кома та крапка з комою між частинами безсполучникового складного речення. Б. Двокрапка між частинами безсполучникового складного речення. В.Тире між частинами безсполучникового складного речення. 4. Тест “ Перевір себе”.
Номер слайду 3
Безсполучниковим складним реченням називається речення, частини якого об*єднані в єдине ціле без сполучників чи сполучних слів , а тільки за допомогою інтонації. Не хвали сам себе, нехай тебе люди похвалять (Народна творчість). ,
Номер слайду 4
1. Речення з однорідними частинами, які є синтаксично рівноправними 1. Речення з неоднорідними частинами, одна з яких залежить від іншої Послідовність подій і явищ Зіставно-протиставні відношення Одночасність подій і явищ Одне речення пояснює інше
Номер слайду 5
Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть, плугатарі з плугами йдуть. (Т.Шевченко) [ … ], [ … ], [ … ]. Смислові відношення одночасності дій Безсполучникові складні речення з однорідними частинами, які є синтаксично рівноправними Навколо все більше густів сірий морок, за ним ішла вечірня година. [ … ], [ … ]. Смислові відношення послідовності дій Не тополю високу вітер нагинає, дівчинонька одинока долю зневажає . [ … ], [ … ]. Смислові відношення: зіставно-протиставні
Номер слайду 6
Безсполучникові складні речення з неоднорідними частинами, одна з яких залежить від іншої Огонь гасне зовсім- у хаті стало темно [ … ] - [ наслідок … ]. Наслідкові смислові відношення 1 речення вказує на причину, 2- на наслідок Грицько стулив рота:вода вже сягала йому до очей (М.Рильський) [ … ] : [ причина… ]. Причинові смислові відношення Прийде осінь – у засіках буде хліб золотий ( Десняк) [ умова ] : [ причина… ]. Умовні смислові відношення
Номер слайду 7
Вірю: розум темне зло поборе (М.Руденко) [ … ] : [ доповнення… ]. Доповнювальні смислові відношення Зайде сонце – Катерина по садочку ходить. (Т. Шевченко) [час … ] : [… ]. Часові смислові відношення Тільки тепер Богдан упізнав: до нього сходинками спускалася Ярина . [ … ] : [ пояснення, уточнення… ]. Пояснювальні смислові відношення
Номер слайду 8
Номер слайду 9
Номер слайду 10
Номер слайду 11
[ … ] : [ причина… ]. , ( тому що …). розкриває , пояснює зміст першої частини речення ( можна вставити а саме) Надвечір хвилююча новина облетіла Надвечір хвилююча новина облетіла все місто: дослідна ділянка дала все місто, а саме:дослідна ділянка дала триста вісім пудів хліба (М.Стельмах) триста вісім пудів хліба ( М.Стельмах) [ … ] : [ пояснення… ]. [ …а саме ] : [ … ].
Номер слайду 12
доповнює перше речення в цілому або якийсь з його членів , найчастіше присудок речення ( можна вставити сполучник що) І досі сниться: під горою, між вербами І досі сниться, що під горою, та над водою, біленька хаточка. між вербами та над водою, ( Т. Шевченко) біленька хаточка. (Т.Шевченко) якщо в першій частині речення є такі слова : так, такий, знати, чути, дивитись, бачити, зрозуміти, говорити, дивуватися. Кажуть: зірку щасливу має. ( Л.Костенко) [ … ] : [ доповнення… ]. , ( що … ). [ … ] : [ … ].
Номер слайду 13
[ час ] - [ … ]. [ умова ] - [ … ].
Номер слайду 14
3. Якщо друге речення виражає наслідок, результат, висновок із того, про що йдеться в першому ( речення можна з*єднати сполучником так що ). Невдало женився-день за хмару закотився. ( Народна творчість) 4. Друге речення містить порівняння з тим, про що йдеться в другому реченні ( між реченнями можна поставити сполучники немов, наче, як). Говорить-шовком вишиває. ( Народна творчість) 5. Друге речення виражає швидку зміну подій (їх можна з*єднати сполучником і ) Одчинились двері-мачуха. [ … ] - [ наслідок ]. [ … ] - [ порівняння ].
Номер слайду 15
Тест “ Перевір себе ” 1. Безсполучниковим складним є речення А Вітерець дихнув –і жовта комишина, надломлена на самій середині, так жалібно, так сумно заспівала. Б Виявляється, що дорослі ведмеді дуже пристрасні математики. В Вже пахло морем: ось-ось воно мало з*явитися із-за обрію. Г Далеко від степу вже люди чули, як ночами стугоніла земля. 2 . Неоднорідними є частини в безсполучниковому складному реченні: А Місяць на небі, зіроньки сяють, тихо по морю човен пливе. Б Малі озерця блискають незлісно, колише хмара втомлені громи. В У гаю, гаю вітру немає; місяць високо, зіроньки сяють. Г Воду для пиття наш куточок носить аж з лісу: там вона набагато смачніша, аніж колодязна.
Номер слайду 16
3. Двокрапку треба ставити в реченні (розділові знаки пропущено) : А Став у хоровод танцюй. Б А ще таку я вирізьблю картину зі всіх дворів збігається рідня. В З високих круч луна орлиний клекіт лиш тихі води все стоять мовчазно. Г Небо було синіше від моря море було синіше од неба. 4 . Пунктуаційні помилки допущено в реченнях: А Дерева розпускають сонні віти, над ними угорі-пташиний спів . Б Стеле м*якенько - лиш твердо спати. В Чудовий краєвид послався понад ним – стави, лисніючи у сяєві нічнім, один до одного горнулися пестливо. Г Не спіши язиком: квапся ділом. Д Я тягнусь догори і сам собі не вірю: від зарічки знову над нашою хатою пролітають лебеді!
Номер слайду 17
5. Речення Кричать сови, спить діброва, зіроньки сіяють ( Т.Шевченко) треба вимовляти з інтонацією : А переліку; Б зіставлення: В пояснення. 6 . Установіть відповідність: Смислові відношення Речення між частинами одночасність подій; А. То не хмара – біла пташка хмарою спустилась. наслідкові ; Б. Латаття ніжилось в озерах, хитали ряску карасі. зіставно-протиставні; В. Посієш вчинок – виросте звичка. доповнювальні. Г. Мати вірила: земля усе знає.
Номер слайду 18
Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити кому в рядку ( розділові знаки пропущено) : А Знай одно не каюсь я не плачу. Б Сонце зійде лід розтане. В Летять і квилять в небі журавлі цвітуть сади пшениця колоситься Г Як не збагнути нам не вічна не безмежна Землі зелена кров і щедра доброта. 8 . Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити двокрапку в рядку ( розділові знаки пропущено) : А Ми знаєм усміхнеться й нам весна . Б Тріпотять на вітрі явори шурхотить і опадає листя. В Не могили в степу запорожці на чайках пливуть. Г Цвіте весна садами молодими шумлять вітри.
Номер слайду 19
9. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити тире в рядку ( розділові знаки пропущено) : А Чайки сідають на воду креслять блакить ластівки. Б Прошуміла за вікнами злива відгриміла за обрій гроза. В Ідеш в життя відкрий себе самого. Г Не раз кажу змагайся і шукай. 10 . Правильно поставлено розділові знаки в реченні? А. На ясні зорі, і на тихі води щемлива доле виведи мене Б. На ясні зорі, і на тихі води, щемлива доле, виведи мене В. На ясні зорі і на тихі води, щемлива доле виведи мене Г. На ясні зорі і на тихі води, щемлива доле, виведи мене.
Номер слайду 20
11. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити тире в рядку ( розділові знаки пропущено) : А Навчитись легко навчити важко. Б Учневі удача учителеві радість. В Мало хотіти треба уміти. Г Завтра буде дощ ластівки літають низько. 12 . Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити двокрапку в рядку ( розділові знаки пропущено) : А Дівка не без щастя козак не без долі. Б Пам*ятай читати красиво. В Молодість плечима міцніша старість головою. Г Молодий охочий на битву старий на думу.
Номер слайду 21
ПРАВИЛЬНІ ВІДПОВІДІ 1 в 2 г 3 б 4 в, г 5а 6 в 7 в 8 а 9 в 10 г 11г 12 б