Презентація до майстер-класу з методики викладання історії за темою
“Викладання історії та різні форми надання нового матеріалу"
Урок-лекція – це один з найшвидших способів передачі інформації: за короткий час можна охопити значний за обсягом матеріал, викласти його послідовно, аргументовано, доказово, зробити висновки. Для мене як для вчителя історії це найшвидший спосіб передати інформацію. Коли хочеш познайомити дітей з новою темою.
Робота в парах (опрацювати текст, заповнити схему опису битви) На початку квітня 1659 р. московське військо на чолі з князем О. Трубецьким підійшло до Конотопа і взяло його в облогу. Місто за¬хищали 4 тис. козаків на чолі з наказним гетьманом Г. Гуляницьким. Героїчна оборона дала змогу І. Виговському разом із поляками і тата¬рами рушити на допомогу обложеним. 8—9липня 1659 р. під Конотопом відбулась вирішальна битва, у якій Виговський разом із татарами і поляками завдав нищівної по¬разки 100-тисячній московській армії на чолі з князем О. Трубець¬ким. У битви поліг цвіт московської кінноти, а переляканий цар на¬віть залишив Москву, боячись походу козаків на Москву.
Схема опису битви Назва і роки війни___________________________________________________________________ Назва (місце) битви __________________________________________________________________ Дата битви __________________________________________________________________________ Чисельність протидіючих сторін: Російське військо ____________________________________________________________________ Війська Виговського __________________________________________________________________ Очільники війська ____________________________________________________________________ Особливості битви ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Результати і втрати сторін_________________________________________________________________________________________________________________________________________________
УЧНІ РІЗНИХ КЛАСІВ ВИВЧАЮЧИ ІСТОРІЮ ОВОЛОДІВАЮТЬ ТАКИМИ КАРТОГРАФІЧНИМИ ВМІННЯМИ: - 5 КЛАС. СФОРМУВАТИ ЕЛЕМЕНТАРНІ ВМІННЯ ЗЧИТУВАТИ ІСТОРИЧНУ ІНФОРМАЦІЮ З КАРТОСХЕМИ. - 6 КЛАС. 1) НАВЧИТИСЯ ЧИТАТИ КАРТУ, ПОКАЗУВАТИ НА НІЙ ІСТОРИЧНІ МІСЦЯ, ВИЗНАЧАТИ ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ КРАЇНИ, РЕЛЬЄФ МІСЦЕВОСТІ, ЗНАТИ ЛЕГЕНДУ КАРТИ; 2) ВИКОНУВАТИ ЗАВДАННЯ ПО КОНТУРНІЙ КАРТІ. - 7 КЛАС. 1) ПРАЦЮВАТИ З КАРТОЮ, ВМІТИ ЧИТАТИ ЇЇ; 2) ВИКОРИСТОВУЮЧИ КАРТУ, ЗНАХОДИТИ ПРИЧИНИ ТА НАСЛІДКИ ІСТОРИЧНИХ ПОДІЙ. - 8 КЛАС. ПІД ЧАС РОБОТИ З КАРТОЮ ВМІТИ ВИДІЛЯТИ ІНФОРМАЦІЮ, ЯКА Б ДОПОМОГЛА РОЗІБРАТИСЯ У МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИНАХ, ПОЛІТИЧНИХ ІНТЕРЕСАХ ТІЄЇ ЧИ ІНШОЇ КРАЇНИ. - 9 КЛАС. ВІЛЬНО ЧИТАТИ КАРТУ, КОРИСТУВАТИСЯ НЕЮ ЯК ОДНИМ ІЗ ДЖЕРЕЛ ІНФОРМАЦІЇ, ВСТАНОВЛЮЮЧИ ХАРАКТЕРИСТИКУ ІСТОРИЧНИХ ПОДІЙ, ЯВИЩ, ПРОЦЕСІВ. - 10 КЛАС. АНАЛІЗУВАТИ ІНФОРМАЦІЮ НА КАРТІ ЯК ДЖЕРЕЛО ЗНАНЬ ПРО ГЕОПОЛІТИЧНІ ІНТЕРЕСИ КРАЇН У КОНКРЕТНИЙ ІСТОРИЧНИЙ ПЕРІОД. - 11 КЛАС. АНАЛІЗУВАТИ КАРТУ ЯК ДЖЕРЕЛО ІНФОРМАЦІЇ ПРО ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИН ТА МІСЦЕ УКРАЇНИ У НИХ. Робота з картами на уроках історії
МЕТОДИ ВИКОРИСТАННЯ ІСТОРИЧНИХ ДЖЕРЕЛ За допомогою документа реалізується принцип наочності в навчанні історії. Документ робить розповідь учителя жвавою і яскравою, а висновки більш переконливими. Значимість документа також у тім, що він сприяє конкретизації історичного матеріалу, створенню яскравих образів і картин минулого, створює відчуття духу епохи.
Робота з документом Із таємного донесення в Розрядний приказ (літо 1659 р.) ...Довірився мені пан Цецюра, полковник переяславський, що має [намір] на раду чорну вдарити, вибравши час, і тут скоро до князя Григорія Григоровича [Ромодановського] про це давати знати, щоб, знаючи про це, давав князь Ромодановський поміч. А ту раду з тієї причини хоче учинити, що бачить, як через Виговського сталося спустошення землі ордою і ляхами. І що від його царської величності відступивши без усякої важливої причини, Виговський хоче і всіх до свого умислу залучити... Чув я... що пані гетьманова дорікає панові Виговському, мужеві своєму, кажучи, що «і сам пропадеш, і людей погубиш»; те ж і Антон Жданович в очі панові Виговському говорив... Чув я... що говорив пан Виговський, як би, раз чи два побившись із військом московським, мир учинити. ...Уся чернь, як козаки, так і міщани ніжинські, хочуть під рукою його царської величності бути, тільки гетьманича Гуляницького сіверська через своїх людей всякого схиляла на бік задуму Виговського... Черкаси з черкаських міст, які міста тепер великому государеві служать, і його розіб’ють, і хан нібито Виговському переказав, що без нього, Івашка, на государеві міста він, хан, не йде, що тепер у татар коні худі; а як тільки татари коней відгодують, а він, Івашка, Ромен візьме, то вони нібито підуть за Сейм ріку на государеві міста разом.
Запитання до документа 1) Яку інформацію про змову проти Виговського передає документ? Хто стоїть на чолі змови, які обвинувачення проти Виговського він висуває? 2) Що на основі документа можна сказати про становище Виговського та його оточення в цей час? Які свідчення слабкості позицій гетьмана містяться в документі?
Дискусія має багато різновидів, а саме - дебати, диспут та власне дискусія. Ми зупинимось на диспуті. Це обговорення спільного питання, проблеми з метою правильного розв'язання. Диспут виникає внаслідок спілкування вчителя й учнів одного з одним, у процесі розв'язання проблемної ситуації. Урок-дискусія Такий тип уроку дуже подобається 10 класу. Учні намагаються чітко висловлювати свої думки. Далі я хочу сказати про кіно-уроки,які на мою думку є дуже інформативними,після перегляду яких ми з учнями записуємо конспект або виконуємо завдання.