Презентація за творчістю Ф.Кафки оповідання "Перевтілення"

Про матеріал
Дана презентація допоможе учням якісніше усвідомити зміст, ідейно-художні особливості оповідання Ф. Кафки та його стилю.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: Із літератури першої половини XX ст. Тема уроку: Своєрідність світобачення та його художнє втілення в оповіданні Франца Кафки «Перевтілення». Грегор Замза і його родина. Особливості стилю письменника .

Номер слайду 2

Мета уроку: Навчальна: допомогти учням усвідомити зміст, ідейно-художні особливості оповідання Ф. Кафки та його стилю;Розвивальна: роз­вивати навички роботи з текстом, удосконалювати вміння учнів формулювати та обґрунтовувати своє ставлення до прочитаного; Виховна: сприяти вихованню най­кращих моральних якостей. Обладнання: портрет письменника, його власні малюнки, таблиця «Грегор Замза», видання твору.

Номер слайду 3

Епіграф Що знаєш ти про мій біль і що я знаю про твій…Щасливим я був тільки б у тому випадку, якщо б зміг привести світ до чистоти, правди, непорушності…Ф. Кафка

Номер слайду 4

Відомий французький драматург XX ст. Ежен Йонеско пи­сав: «Я відкрив Кафку доволі пізно. Перше, що я прочитав (це було “Перевтілення”), вразило мене... Я тільки відчував за всім цим щось жахливе, що може статися з кожним із нас, хоч це й представлено в цілком ірреальній формі... я зрозумів, що кожен із нас може ста­ти чудовиськом, що в кожному з нас причаїлася така можливість. Чудовисько здатне вилізти назовні в будь-який момент. І тоді з нами відбудеться перевтілення. Інакше кажучи, чудовисько, що причаїлося всередині нас, здатне перемогти. Адже людська юрба, цілі нації періодично втрачають людську подобу: війни, повстан­ня, погроми, різанина, колективні злочини, диктатура, репресії. І це частина тих форм, у яких виявляється наша потворність...» Про ці проблеми ми й поговоримо на уроці.

Номер слайду 5

Які обставини особливо вплинули на світогляд  письменника та особливості його творчості ? Яка з цих проблем була головною, основоположною для долі і світогляду Кафки?  

Номер слайду 6

Робота з уривками з листа до батька “…я з давніх пір ховався від Тебе – в свою кімнату, в книги, в навіжені ідеї, у божевільних друзів, я ніколи не говорив з Тобою відверто… ніколи не виявляв родинні почуття… Я був боязкою дитиною… Ти виховуєш дитину тільки відповідно до свого особистого характеру – силою, криком, запальністю… Ти прагнув виховати в мені сильного і сміливого юнака…”

Номер слайду 7

Який же світ в очах Кафки?Світобачення Кафки — трагічне. Людина в цьому світі — самотня комаха, якій нічого чекати від когось допомоги. Світ навколо цієї людини — ворожий їй.  Кафку вважають пророком XX століття, основоположником теми абсурду в літературі, релігійним мислителем, твори якого слід розглядати в категоріях святості, а не літератури.  Давно увійшли до лексикону інтелігенції вирази «кафкіанська ситуація», «кафкіанський абсурд», «кафкіанськй кошмар». Поясніть зізнання Кафки: «... Я живу у своїй родині більш чу­жий, аніж найчужіший».

Номер слайду 8

Саме у творчості Кафки присутні риси експресіонізму. Та про значний вплив митця на розвиток літератури свідчить те, що аж три новітні мистецькі напрями вважають його творчість своєю основою: експресіонізм, сюрреалізм та екзистенціалізм. Тому сприймати і розуміти його твори потрібно як модерністські з усіма їх визначальними рисами. Настрої песимізму, розладу із дійсністю, які посилюються в роки Першої світової війни, незвичайні способи зображення – зближують його творчість з модернізмом. Кафка поєднує реальне і фантастичне – і це перетворює життя героїв у щось реально-абсурдне. Він використовує гротеск, метафору, інакомовлення, символи, контрасти, щоб підкреслити дисгармонію світу.

Номер слайду 9

Особливе місце у творчому доробку Ф. Кафки посідає оповідання «Перевтілення» (часто жанр цього твору визначають як новелу). Вихідний пункт сюжету оповідання — перетворення головно­го героя Грегора Замзи на величезну комаху, яка викликає в усіх жах і огиду. Зміст новели становить опис боротьби героя за право вважатися, як і раніше, людиною. Три його спроби виповзти з кім­нати відповідають трьом зіткненням із зовнішнім світом і позна­чені композицією твору — його поділом на три частини. Але про це поговоримо після детального ознайомлення з текстом оповідання.

Номер слайду 10

Евристична бесіда за змістом твору. Грегор Замза — головний герой твору. Що з ним трапилося?Що вражає в його перевтіленні? Як ми дізнаємося про події у творі? Ким був Грегор до перетворення?Який це тип людини, на ваш погляд? Як ставився Грегор до своєї родини, що він для неї робив?А як поставилися до Грегора його рідні? Як змінювалися їхні стосунки з часом? Що спонукає Грегора піти з життя?Що, на ваш погляд, найстрашніше у творі? Чи мав герой шанси на спасіння? У чому суть іронії письменника? Чи зменшує вона трагічну силу страждань Грегора?

Номер слайду 11

Спостереження над текстом новели Яка головна метафора твору? Чому автор зберігає розміри людського тіла героя після перевті­лення? Які художні деталі використовуються у творі? Поясніть їхню роль. У чому полягає притчевість новели?

Номер слайду 12

Дослідницька робота в групах. Завдання для 1-ї групи. Дібрати цитати про інтер’єр, який ото­чує Грегора, зробити висновки. Завдання для 2-ї групи. Визначити, які кольори зустрічаються у творі, які переважають; пояснити їхнє символічне значення. Завдання для 3-ї групи. Визначити роль музики у творі.

Номер слайду 13

Колективна характеристика головного героя Грегора Замзи{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ПодіїРиси характеру. Комівояжер Грегор Замза з невідомих причин перетворився на комаху. Він сприйняв своє перевтілення покірно, мислить і відчуває, як людина й прагне це довести родичам. Покірний Грегор-комаха збунтувався, коли з його кімнати почали виносити меблі. Він намагався захистити власне право на людське існування й гідність, але зазнав поразки. Почувши гру сестри на скрипці, Грегор поки­нув своє сховище, щоб показати, що він зберіг здатність відчувати музику, прекрасне. Але родина сприймає його дії вороже. Працьовитий, сум­лінний, відповідаль­ний, турбується про родину, має гідність, покірний, чутливий до прекрасного

Номер слайду 14

Висновок: Грегор Замза — «маленька людина», безсила перед жорстокістю світу і його абсурдністю, але до кінця зберігає шля­хетність, гідність та інші найкращі людські якості. Моделювання ситуації (у групах)Створіть модель долі сучасної людини, яка опинилась у ситу­ації, що нагадує символічну картину перевтілення в новелі Ф. Кафки.

Номер слайду 15

Інтерактивний метод «незакінчене речення». Закінчіть речення: На сьогоднішньому уроці для мене відкриттям було те… На цьому уроці мені найбільше сподобалося… Я для себе зробива висновок, що людина… Я вважаю , що Кафка – це…

Номер слайду 16

Заключне слово викладача. Кафка майстерно відобразив трагічне безсилля «маленької людини», її приреченість у цьому світі. Він показав катастрофічність епохи XX століття. Досліджував процеси, що відбувалися у людській душі, і визначив загальну «хворобу» суспільства — моральне перевтілення, деградацію особистості; поставив питання про причини самотності, відчуження, безвиході людини. Хоча він не вирішив цих болючих проблем, але його твір має глибоко гуманістичний пафос, оскільки ще на початку XX століття відобразив драму «маленької людини» нового часу і став на захист людяності.

Номер слайду 17

Домашнє завдання.  Опрацювати статтю підручника про «Перевтілення» Ф. Кафки. Скласти тези відповіді на проблемне запитання: «Чому Кафка не закінчив твір смертю Грегора, а продовжив розповідь далі?» Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення на тему: «Тема «маленької людини» у світовій літературі».

pptx
Додано
25 лютого 2021
Переглядів
6294
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку