Тема: Модернізм
Тема. Своєрідність світобачення та його художнє втілення в оповіданні Франца Кафки «Перевтілення». Грегор Замза і його родина. Особливості стилю письменника
Мета:
Навчальна: допомогти учням усвідомити зміст, ідейно-художні особливості оповідання Ф. Кафки та його стилю;
Розвивальна: розвивати навички роботи з текстом, удосконалювати вміння учнів формулювати та обґрунтовувати своє ставлення до прочитаного;
Виховна: сприяти вихованню найкращих моральних якостей.
Обладнання: портрет письменника, його власні малюнки, таблиця «Грегор Замза», видання твору.
(Ф. Кафка категорично заборонив робити ілюстрації до твору.)
Тип уроку: урок закріплення і удосконалення нових знань, умінь, навичок.
Методи і форми: словесний (бесіда, лекція, коментоване читання ), проблемно-пошуковий (створення проблемної ситуації, відбір оптимальних шляхів вирішення проблеми, індуктивно- дедуктивний (оцінка фактів, явищ, узагальнення, встановлення причинно -наслідкових зв'язків), робота в групах.
Міжпредметні зв’язки: українська література, біологія, історія, ділова етика та культура спілкування.
Епіграф: Що знаєш ти про мій біль і що я знаю про твій…Щасливим я був тільки б у тому випадку,
якщо б зміг привести світ до чистоти, правди, непорушності…
Ф.Кафка
Хід уроку
І. Організаційний момент
Викладач вітається з учнями, налаштовує всіх на роботу. Перевіряє присутніх.
Під час сьогоднішнього уроку кожен з вас отримуватиме бали за свої відповіді, всі вони будуть мною фіксуватися у спеціальному бланку, а в кінці уроку ви всі отримаєте оцінки.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
2.1. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні на нашому уроці ми вивчатимемо тему «Своєрідність світобачення та його художнє втілення в оповіданні Франца Кафки «Перевтілення». Грегор Замза і його родина. Особливості стилю письменника». А також ви повинні глибше усвідомити зміст, ідейно-художні особливості оповідання та його стилю.
Відомий французький драматург XX ст. Ежен Йонеско писав: «Я відкрив Кафку доволі пізно. Перше, що я прочитав (це було “Перевтілення”), вразило мене... Я тільки відчував за всім цим щось жахливе, що може статися з кожним із нас, хоч це й представлено в цілком ірреальній формі... я зрозумів, що кожен із нас може стати чудовиськом, що в кожному з нас причаїлася така можливість. Чудовисько здатне вилізти назовні в будь-який момент. І тоді з нами відбудеться перевтілення. Інакше кажучи, чудовисько, що причаїлося всередині нас, здатне перемогти. Адже людська юрба, цілі нації періодично втрачають людську подобу: війни, повстання, погроми, різанина, колективні злочини, диктатура, репресії. І це частина тих форм, у яких виявляється наша потворність...» Про ці проблеми ми й поговоримо на уроці.
2.2. Інтерактивна вправа «відкритий мікрофон»
1. Які обставини особливо вплинули на світогляд письменника та особливості його творчості ?
2. Яка з цих проблем була головною, основоположною для долі і світогляду Кафки? (Стосунки з батьком).
3. Робота з уривками з листа до батька
“…я з давніх пір ховався від Тебе – в свою кімнату, в книги, в навіжені ідеї, у божевільних друзів, я ніколи не говорив з Тобою відверто… ніколи не виявляв родинні почуття… Я був боязкою дитиною… Ти виховуєш дитину тільки відповідно до свого особистого характеру – силою, криком, запальністю… Ти прагнув виховати в мені сильного і сміливого юнака…”
4. Поясніть зізнання Кафки: «...Я живу у своїй родині більш чужий, аніж найчужіший».
III. Формування знань, вмінь і навичок учнів
3.1 Слово викладача Аналіз твору
Саме у творчості Кафки присутні риси експресіонізму. Та про значний вплив митця на розвиток літератури свідчить те, що аж три новітні мистецькі напрями вважають його творчість своєю основою: експресіонізм, сюрреалізм та екзистенціалізм. Тому сприймати і розуміти його твори потрібно як модерністські з усіма їх визначальними рисами. Настрої песимізму, розладу із дійсністю, які посилюються в роки Першої світової війни, незвичайні способи зображення – зближують його творчість з модернізмом. Кафка поєднує реальне і фантастичне – і це перетворює життя героїв у щось реально-абсурдне. Він використовує гротеск, метафору, інакомовлення, символи, контрасти, щоб підкреслити дисгармонію світу.
Особливе місце у творчому доробку Ф. Кафки посідає оповідання «Перевтілення» (часто жанр цього твору визначають як новелу).
Вихідний пункт сюжету оповідання — перетворення головного героя Грегора Замзи на величезну комаху, яка викликає в усіх жах і огиду. Зміст новели становить опис боротьби героя за право вважатися, як і раніше, людиною. Три його спроби виповзти з кімнати відповідають трьом зіткненням із зовнішнім світом і позначені композицією твору — його поділом на три частини. Але про це поговоримо після детального ознайомлення з текстом оповідання.
3.2 Евристична бесіда за змістом твору
ІV. Застосування знань, вмінь і навичок учнів.
Визначення ролі деталей в оповіданні (у групах)
Завдання для 1-ї групи. Дібрати цитати про інтер’єр, який оточує Грегора, зробити висновки.
Завдання для 2-ї групи. Визначити, які кольори зустрічаються у творі, які переважають; пояснити їхнє символічне значення.
Завдання для 3-ї групи. Визначити роль музики у творі.
4.2.Колективна характеристика головного героя Грегора Замзи
Грегор Замза
Події |
Риси характеру |
|
Працьовитий, сумлінний, відповідальний, турбується про родину, має гідність, покірний, чутливий до прекрасного |
Висновки. Грегор Замза — «маленька людина», безсила перед жорстокістю світу і його абсурдністю, але до кінця зберігає шляхетність, гідність та інші найкращі людські якості.
4.3.Моделювання ситуації (у групах)
V. Підведення підсумків
5.1.Рефлексія, оцінювання результатів уроку
Інтерактивна вправа «незакінчене речення».
Закінчіть речення:
· На сьогоднішньому уроці для мене відкриттям було те…
· На цьому уроці мені найбільше сподобалося…
· Я для себе зробива висновок, що людина…
· Я вважаю , що Кафка – це…
5.2. Повідомлення результатів уроку
Кафка майстерно відобразив трагічне безсилля «маленької людини», її приреченість у цьому світі. Він показав катастрофічність епохи XX століття. Досліджував процеси, що відбувалися у людській душі, і визначив загальну «хворобу» суспільства — моральне перевтілення, деградацію особистості; поставив питання про причини самотності, відчуження, безвиході людини. Хоча він не вирішив цих болючих проблем, але його твір має глибоко гуманістичний пафос, оскільки ще на початку XX століття відобразив драму «маленької людини» нового часу і став на захист людяності.
VI.Домашнє завдання.
· Опрацювати статтю підручника про «Перевтілення» Ф. Кафки.
· Скласти тези відповіді на проблемне запитання: «Чому Кафка не закінчив твір смертю Грегора, а продовжив розповідь далі?»
· Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення на тему: «Тема «маленької людини» у світовій літературі».