ВСТУПРозділ 11. АНАЛІЗ ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛ З ТЕМИ ДОСЛІДЖЕННЯ Історія розвитку волейболу Віковий розвиток волейболістів Особливості опорно – рухового апарату Спеціальні особливості і їх роль в досягнені високих спортивних результатів Розділ 2.2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ 2.1 Задачі дослідження 2.2 Методи дослідження 2.3 Організація дослідження. Розділ 33. РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯВИСНОВКИ Список використаної літератури Додатки
ВСТУП Для сучасного спорту одним із основних факторів прогресу є стрімкий ріст рекордів, значна інтенсифікація тренувальних і змагальних навантажень, гостра боротьба рівних за силою суперників. Щоб досягти високих спортивних результатів необхідно не один рік напружених занять. Характерною особливістю сучасного студентського спорту є інтенсифікація тренувального процесу. При цьому спортивний успіх в значній мірі залежить від комплексу психофізіологічних, моторних якостей, морфологічних особливостей і функціональних систем індивідума. Фізичне тренування розглядається як спеціально організований процес цілеспрямованої стимуляції розвитку і вдосконалення фізичного потенціалу людини. Загальна фізична підготовка залишається базою, на якій проводиться спеціалізація даного виду спорту ( відносно нашого дослідження, це - волейбол). Мета даного дослідження – вивчення проблем розвитку і організації методики проведення занять на 1 курсах . Об’єкт дослідження – студенти 1 курсу відділень «Фармація», «Лікувальна справа», « Медсестринство». Предмет дослідження – процес навчання волейболісток на етапі початкової підготовки.
Реалізація поставленої мети передбачає рішення таких задач:а) вивчити особливості розвитку основних фізичних якостей дівчат 15-16 років;б) оцінити результат роботи шляхом проведення тестів;в) оцінити ефективність системи тренувальних занять, що застосовуються для експериментальної групи спортсменів. Методи дослідження: аналіз літературних джерел, педагогічні методи дослідження, педагогічний експеримент: констатуючий і навчальний; методи математичної статистики: виявлення середнього арифметичного, помилка середнього і середнє квадратичне відхилення. Теоретичне значення полягає в уточнені процесу розвитку спортсменів (волейболісток)Практичне значення : можливість використання його основних положень і висновків при складанні методичних посібників, при читанні лекцій, проведенні семінарських занять з дисципліни «Волейбол»
Історія розвитку волейболу. Волейбол зародився в 1895 у США; ініціатором гри вважається Вільям Морган (штат Массачусетс). Подальше поширення волейбол одержав у Японії, Китаї, на Філіппінах. У Європі у волейбол уперше стали грати в Чехословаччині (1907). У 1947 утворена Міжнародна федерація волейболу (ФІВБ), що поєднує 110 країн (на 1 січня 1971).
Розвиток волейболу в УкраїніУ 2010 році українському волейболу виповнилося 85. Його історія тісно пов’язана з радянським спортом. На території колишнього СРСР «летючий» м’яч розпочав свою ходу 1920-1921 років. До України ж ця гра завітала 1925 року. У тодішньому Харкові мешкав професор В. Блях. Це був спортивний чоловік: якось у Москві він випадково потрапив на цю гру й не на жарт зацікавився таким дійством. Щось подібне вирішив організувати в Харкові. Професора підтримали його колеги, учні. За кілька днів у місті було зведено перші волейбольні майданчики. Почалися масові змагання, які, власне, і поклали початок розвитку волейболу в Україні.
Вікові особливості дітей. Вік і керування природніми рухами. У дітей 6-7 років розмір і вага основної структури мозку, пов’язана з керуванням рухами, складає приблизно 70-90% від їх розмірів у дорослої людини. Команди та пояснення тренера недостатньо чітко сприймаються. При вивчені рухів на заняттях з дітьми 7-10 років тренеру слід в ході практичної діяльності комбінувати рухові дії з словесним поясненням, зоровими образами, звуковими сигналами, словесними звітами про кожний рух. В 10-13 років – діти набувають риси характерні для дорослих людей і тренери на заняттях частіше використовують метод розповіді і переходить до навчання складним спортивним досягненням . До 14 – 16 років мозок за своїм розвитком наближається до рівня мозку дорослого, що дозволяє переходити до етапу поглибленого тренування. В цьому віці юні спортсмени вже можуть не лише керувати своїми рухами, але й оволодівати тактичним мисленням.
Особливості фізичної підготовки волейболістів Завдання фізичної підготовки волейболістів - всебічний, гармонійний фізичний розвиток, зміцнення здоров’я, вдосконалення фізичних якостей з врахуванням особливостей і перспективних тенденцій розвитку волейболіста. Спеціальна фізична підготовка волейболістів направлена на вдосконалення якостей і вмінь, які допомагають ефективному засвоєнню техніки і тактики гри. В ході розвитку всіх вище згаданих фізичних якостей повинні зберігатися всі вимоги, відносно навчання юних спортсменів. Особлива увага викладача повина приділятися місцю тренувань, умовам праці і необхідному обладнанню. Студенти першого курсу займають особливе місце серед всіх груп коледжу. Вони відрізняються в першу чергу рівнем рухових і функціональних можливостей. Це найсприятливіший вік для початку систематичних занять спортивними іграми.
Розвиток фізичних якостей. Вікові періоди розвитку якостей Швидкість, рухливістьдо 12 років Помірна сила, силова підготовка10 до 12 років, 14-17 років Координація рухівдо 14 років Помірна швидкість рухів11-12 років Швидкісні можливості13-14 років Швидкісна витривалість14-16 років Спритність і гнучкість13-15 років Помірна пригучість10-12 років Стрибкова підготовка14-17 років Просторова часова орієнтація14-17 років Віковий розвиток фізичних якостей
Головна мета навчання 15-16 річних студентів полягає у формуванні спеціальної рухової бази, необхідної для гри в волейбол. Завдання для формування спеціальної рухової бази гри у волейбол:зміцнення здоров’я, різностороння фізична підготовка, тестування студентів;виховання спеціальних якостей, необхідних для успішного оволодіння навиками гри;укріплення опорно – рухової системи;навчання основам техніки переміщення, передачі і прийому м’яча та іншим ігровим прийомам;початкове навчання тактичним діям в атаці і захисті;виконання вимог, норм з видів підготовки;покращення навиків і інтересу до змагань, відповідно до правил волейболу;первинний відбір талановитих студентів.
Види підготовки. Вересень. Жовтень. Листопад. Грудень. Січень. Лютий. Березень. Квітень. Травень. Червень. Липень. Серпень. ВСЬОГО годин на рік. Теоритична підготовка 111--1---116 Загальна фізична підготовка12121212688881298115 Спеціальна фізична підготовка----644-33-323 Технічна підготовка6111111836-987787 Тактична підготовка----24-5-11114Інтегральна підготовка----2559122329 Тестування6------2311114 Педагогічний резерв22222-22222424 Всього годин на рік262626262624262626292328312 Орієнтовний план тренувальних занять секції з волейболу (1-ий рік навчання)Планування навчально – тренувальної роботи, розподіл об’ємів роботи в річному циклі.
Види підготовки. Вересень. Жовтень. Листопад. Грудень. Січень. Лютий. Березень. Квітень. Травень. Червень. Липень. Серпень. ВСЬОГО годин на рік. Теоритична підготовка-1111212211215 Загальна фізична підготовка12128812108881298115 Спеціальна фізична підготовка44884444347357 Технічна підготовка101288128-5788793 Тактична підготовка--77-784244346Інтегральна підготовка241-3-103622639 Тестування4------6411319 Педагогічний резерв24242-22424432 Всього годин на рік343735363431333436343636416 Орієнтовний план тренувальних занять секції з волейболу (2-го року навчання)Перехід студентів в групу наступного року навчання здійснюється по рішенню циклової комісії на основі відвідування занять, виконання нормативів загальної і спеціальної підготовки.
Види підготовки. Вересень. Жовтень. Листопад. Грудень. Січень. Лютий. Березень. Квітень. Травень. Червень. Липень. Серпень. ВСЬОГО годин на рік. Теоритична підготовка-1111212211417 Загальна фізична підготовка151589121079101598137 Спеціальна фізична підготовка44884444347357 Технічна підготовка10128812810671389111 Тактична підготовка--77-784244346Інтегральна підготовка241234103622645 Тестування4------6411319 Педагогічний резерв24242-22424432 Всього годин на рік374035393435423638423640464 Орієнтовний план тренувальних занять секції з волейболу (3-го року навчання)
РОЗДІЛ 2 Експериментальні дослідження. Мета даного дослідження – вивчення проблеми розвитку і організації методики занять в групах навчальної підготовки волейболісток.2.1 Задачі дослідження Виходячи з мети дослідження, були визначенні наступні задачі:вивчення особливостей розвитку основних фізичних якостей дівчат 15-16 років;оцінка результатів роботи шляхом проведення тестів ( біг на 30м, човниковий біг 4х9 м, кидок набивного м’яча із – за голови 2 кг, стрибок в довжину з місця);оцінка ефективності застосованої для експериментальної групи, системи тренувальних занять.2.2 Методи дослідження. В процесі дослідження були використанні наступні методи:- аналіз літературних джерел;- педагогічні методи дослідження;- педагогічний експеримент : констатуючий і навчаючий;методи математичної статистики : визначення середнього арифметичного, помилки середнього і середня квадратна помилка.
2.3. Організація дослідження. В зв’язку з цілями і задачами експеримента, нами на протязі 3 – х років було проведено тестування 45 студенток, які займалися одним видом спорту (волейбол) в спортивній залі Бериславського медичного коледжу Заняття проводились у формі тренувальних занять 3 рази на тиждень ,їх тривалість складала 120 хвилин (2 години). Строки і етапи проведення дослідження:- дослідження проводилося з 1 вересня 2014 р. по 30 березня 2017 р.;- було проведено три етапа. На початковому етапі навчання вік обстежуючих складає 15-16 років. На початку навчання і на кінець навчального року у спортсменок проводилась реєстрація параметрів, які охарактеризували стан розвитку основних фізичних якостей організму. В якості тестів, використаних для експерименту, застосовувались:1. Біг на 30 метрів;2. Човниковий біг 4х9 метрів;3. Кидки набивного м’яча двома руками із – за голови (2 кг);4. Стрибки у довжину з місця.
Розділ 3 РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕНЬ В даному розділі, представлені матеріали результатів досліджень: особливостей розвитку фізичних якостей волейболісток Дані фізичного розвитку дівчат 15-16 років. Тести. Контрольна група «Медсестринство» «Лікувальна справа»«Фармація»Біг ЗО м (в с)6.16 ±0.105.62 ±0.12 5.28 ±0.07 Човниковий біг 4x9 (вс)10.86±1610.35 ±169.75 ±0.11 Кидок набивного м’яча із-за голови (2 кг, в см)214.90 ±9.42197.00±8.57205.50±7.97 Стрибок в довжину з місця (в см)111.00± 13.13123.50±4.54140.90 ±3.39 Групи тренувалися за традиційно прийннятою методикою, відповідно робочої програми «Волейбол» для студентів медичних коледжів І – ІІ рівня акредитації.
Дані 3-х річної діагностики показників фізичних якостей у 3-х групах Тести. Вік 15-16 років «Медсестринство»«Лікувальна справа»«Фармація» Есппериментальна група. Контрольна група. Критерій Ст’юдента. Есппериментальна група. Контрольна група. Критерій Ст’юдента. Есппериментальна група. Контрольна група х±mх±mtх±mх±m. Tх±mх±m. Біг ЗО м (в с)5,39 ±0.16.16 ±0.105.555.28 ±0.125.62 ±0.122.455.14 ±0.035.28 ±0.07 Човниковий біг 4x9 (в с)8.25±0.08*10.86 ±0.1614.887.61±0.07 *10.35 ±0.1615.287.29±0.07*9.75 ±0.11 Кидок набивного м’яча із-за голови (2 кг, в см)274.6±1.31 *214.9±9.426.28292.2±3.05*197.0±8.5710.47344.5 ±4.90205.5 ±0.97 Стрибок вдовжину змісця(всм)167,0±1.36 *111.0±3.134.24183.9 ±1.68123.5 ±4.5412.49193.2±3.32 *140.9 ±3.39- різниця статистично достовірна при Р= 0,95*
В ході досліджень, нами були зафіксовані слідуючі показники, які свідчать про підвищення фізичної підготовки дівчат волейболісток відділення « Фармація». Біг 30 м: 16 років – 5, 39 с; «Медсестринство» 16 років – 5,28 с; «Лікувальна справа» 16 років – 5, 14 с; «Фармація» Човниковий біг: 16 років – 8,25 с; «Медсестринство» 16 років – 7, 61 с; «Лікувальна справа» 16 років – 7, 29 с; «Фармація» Кидок набивного м’яча із-за голови ( 2 кг.): 16 років – 276, 6 см; «Медсестринство» 16 років – 292, 2 см; «Лікувальна справа» 16 років – 344, 5 см; «Фармація» Стрибок у довжину з місця: 16 років – 167, 0 см; «Медсестринство» 16 років – 183, 9 см; «Лікувальна справа» 16 років – 193, 2 см; «Фармація»
ВИСНОВКИ В процесі нашого дослідження було встановлено, що під впливом занять волейболом у юних спортсменок відзначається більш виражений розвиток вивчених фізичних якостей: сили, стрибучості, швидкості, швидкісної витривалості. Використані в роботі тести ( біг на 30м, човниковий біг 4х9 м, кидок набивного м’яча (2 кг) двома руками із – за голови, стрибок в довжину з місця) є об’єктивними критеріями, як розвиток основних фізичних якостей спортсменок, так і при виявленні спортивної спеціалізації. Отриманні результати і данні свідчать про ефективність застосованої системи спортивних тренувань в коледжі по волейболу, і можуть бути рекомендовані молодим тренерам і викладачам фізичного виховання. Результати наших досліджень співпадають з результатами спеціалістів- дослідників даної проблеми і підтверджують той факт, що в віці 15-16 років у дівчат – волейболістів, проходить більш прискорено розвиток швидкості і рухливості, спритності і витривалості, а розвиток спеціальної сили, швидкості і витривалості, просторово – часових орієнтирів краще проходить в віці 15 років.
РЕКОМЕНДАЦІЇ На основі наших досліджень і отриманих даних, були складені наступні рекомендації: Розвиток фізичних якостей повинен розвиватися комплексно, і відповідно віковим періодам. На заняттях переважає принцип всебічності з відповідною фізичною підготовкою з урахуванням анатомічно – фізіологічних особливостей студентів. Дані наших досліджень, свідчать про те, що у студентів покращився функціональний стан організму. Таким чином, наша методика може бути рекомендована молодим тренерам і викладачам. Рекомендована програма і комплекс вправ для роботи з волейболістами. Доцільно розпочати заняття по групах в залежності від віку, статі, стану здоров’я. В цілях створення найбільш сприятливих умов для вивчення ігрових прийомів волейбола, вивчення рекомендується будувати по такому плану: Назвати технічний прийом. Показати прийом з коментарями про його місце в грі. Пояснити техніку виконання прийому з одночасною демонстрацією його ( положення частин тіла до виконання, в момент виконання, після виконання). Практичне виконання прийому – вихідне положення ( стійка), переміщення, імітація в цілому або по частинам. Вправи з м’ячем, з партнером в найпростіших умовах. Вправи на тренажерах з м’ячами і без м’ячів. По мірі засвоєння рухових дій, умови виконання вправ ускладнюються (збільшується кількість партнерів, м’ячів та ін.). Виконання технічного прийому в ігрових умовах.