Поняття «загальнокультурна грамотність»Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.(За новим Державним стандартом освіти)
Висновки науковців. На думку О. Лебедєва, загальнокультурна компетентність утілюється в здатність учнів пояснювати явища дійсності, вільно орієнтуватися в світі культурних цінностей. О. Єгоршина пропонує розв’язати проблему формування загальнокультурної компетентності сучасних школярів засобами впровадження «інтерактивних технологій викладання літератури», які сприяють формуванню цілісної картини світу у свідомості учнів, усебічному розвитку мислення, підвищенню навчальної мотивації, забезпечують високий рівень знань.
Загальнокультурна компетентністьдозволяє особистості аналізувати й оцінювати найважливіші досягнення національної, європейської та світової науки й культури, орієнтуватися в культурному та духовному контекстах сучасного українського суспільства. Процес пізнання та художньо-творчого самовираження сприяє формуванню системи цінностей (духовних, культурних, національних) в особистому та суспільному житті, а також вихованню пошани до національної і світової мистецької спадщини.
загальнокультурна компетентність є стрижневою серед усіх компетентностей. Цезастосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності».орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства«здатність учня аналізувати та оцінювати досягнення національної та світової культури. За висновками класифікаторів учнівських компетентностей (Н. Бібік, І. Зимня, В. Шадріков)
Вправа 1. Мішанина з літер«Чи можеш ти переставити букви таким чином, щоб отримати назви народних казок, над якими ми працювали впродовж вивчення розділу «Міфи, перекази, легенди і казки українців» (слайд №1);моральні цінності, які уславлюють ці казки? (слайд №2). Допишіть власні приклади.
1. У цьому уривку з легенди «Як виникли Карпати» передано розмову між жорстоким володарем Силуном та добрим хлопцем на ім’я Карпо Дніпровський. Прочитай його за 60 секунд, а потім дай відповіді на кілька запитань, аби перевірити, що тобі вдалося запам’ятати. Поміркуй, які ментальні риси уславлює легенда. 2. Створи асоціативний ряд до понять «добро» і «зло».(завдання сприятиме розвитку пам’яті, уваги, мовлення) Вправа 2. Швидке читання
Запитання1. На чому добре розумівся Силун? (на газдівстві) 2. У якому палаці жив володар Силун? (з білого мармуру, з високими шпилями, що сягали до самих хмар).3. Де жили його слуги? (далеко від нього у дерев’яних землянках).4. Звідки прийшов Карпо? (з берегів Дніпра).5. За що любили люди Карпа?(за чесність, працьовитість, справедливість)6. Що попросив Карпо у Силуна, коли вирішив повертатися додому? (платню за працю і чесну службу). 7. Яку платню пообіцяв йому Силун? («під землю тебе відпущу – там буде тобі платня»). Як це характеризує володаря?
Запитання за уривком з тексту. На чому добре розумівся Силун? (на газдівстві)У якому палаці жив володар Силун? (з білого мармуру, з високими шпилями, що сягали до самих хмар)Де жили його слуги? (далеко від нього у дерев’яних землянках)Звідки прийшов Карпо? (з берегів Дніпра)За що любили люди Карпа?(за чесність, працьовитість, справедливість)Що попросив Карпо у Силуна, коли вирішив повертатися додому? (платню за працю і чесну службу)Яку платню пообіцяв йому Силун? («під землю тебе відпущу – там буде тобі платня»). Як це характеризує володаря?2. Створи асоціативний ряд до понять «добро» і «зло».
Вправа 3. Круговий кросворд «Павутинка»На завершення інтелектуальної хвилинки розв’яжи круговий кросворд. Кожна відповідь починається у зовнішній клітинці кола і закінчується тією самою центральною буквою «ь». Якщо рішення правильне, то по зовнішньому колу вийде жанр усної народної творчості.
Використана література1. Нова Концепція української школи / Л. Гриневич, О. Елькін, С. Калашнікова, І. Коберник, В. Ковтунець та ін // За заг. ред. М. Грищенко.– Режим доступу: http://www.oblosvita.mk.ua/attachments/article/3935/2. Крутенко О. Формування ключових компетентностей учнів загальноосвітнього навчального закладу вдповідно до вимог нових державних освітніх стандартів/ О. Крутенко. – Черкаси: ЧОІПОПП. – 2014.2. Проект нового Державного стандарту початкової загальної освіти. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: [http://osvita.ua/school/reform/56580/] – 2017.3. Паршук С, Бордунова А, Дмитренко А. Формування загальнокультурної грамотності учнів початкових класів засобами трудового навчання та образотворчого мистецтва. -Науковий всник МНУ ім. В. О. Сухомлинського. - № 2 (61), травень, 2018.