Презентація "Закінчення іменників ІІ відміни в родовому відмінку однини"

Про матеріал
Презентація призначена для використання на урок української мови у 6 класі. Розроблена відповідно до підручника О. П. Глазова.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Іменники. Закінчення – а (-я) або – у (-ю) в іменниках чоловічого роду в родовому відмінку однини

Номер слайду 2

Закінчення – а (-я)чітко окреслені предмети і поняття, які мають чіткі видимі межіН. літака, Івана, замка. Закінчення – у (-ю) абстрактні, загальні, збірні поняття. Н. вітру, оркестру.

Номер слайду 3

Закінчення – а (-я)Назви чітко окреслених предметів і понять:назви істот (син, кінь, голуб)охоплювані зором речі(ключ, дуб)частини тіла (палець, лоб)днів тижня та місяцівназви населених пунктів (Київ, Конотоп)різних мір (метр, кілограм, але віку, року),наукові терміни (атом, суфікс).

Номер слайду 4

Закінчення – у (-ю)Назви нечітко окреслених предметів і понять (назви предметів, які не охоплюються зором):не мають певних меж (космос, шлях, ліс),назви великих споруд (завод, стадіон)територій (Крим, Казахстан)збірні назви (горох, пісок)назви речовин (граніт, кисень)явищ (грім, вітер)дій (біг, розгляд)станів (сон, гнів)абстрактних понять (прогрес, мир).

Номер слайду 5

Закінчення - а (-я), – у (-ю)Деякі іменники залежно від свого значення можуть мати і закінчення -а, і закінчення -у: листопад — листопада (місяць), листопаду (опадання листя); лист — листа (шматок матеріалу, писаний текст), листу (збірне поняття); камінь —  каменя(шматок породи), каменю (матеріал);  Алжир — Алжира (місто), Алжиру (країна).

Номер слайду 6

Завдання 1 Розподіли слова на 2 колонки1 – закінчення –а(-я)2 – закінчення –у(-ю). Олівець, всесвіт, космос, трамвай, хліб, лиман, світ, зуб, азот, вівторок, місяць, борщ, лоб, жовтень, кисню, Мороз, лід, мед, піску, мороз, Куліш, щебень, порох, тесляр, мозок, туман, барвінок, кущ, вогонь, хмарочос, університет, вокзал, хлів, коледж, гараж, курінь, хор, дивізіон, карниз, автобус, очерет, Харків.

Номер слайду 7

Завдання 1 Відповідь. Розподіли слова на 2 колонки1 – закінчення –а(-я)Олівець, трамвай, хліб, зуб, вівторок, місяць, лоб, жовтень, Куліш, тесляр, кущ, хмарочос, хлів, гараж, курінь, карниз, автобус, Харків.2 – закінчення –у(-ю).всесвіт, космос, лиман, світ, азот, борщ, кисень, лід, мед, пісок, мороз, щебень, порох, азот, мозок, туман, барвінок, вогонь, університет, вокзал, коледж, хор, дивізіон, очерет.

Номер слайду 8

Іменники конкретним значенням. Називають предмети та явища, які сприймаються органами чуття і сполучаються з власне кількісними числівниками:назви людей, тварин, рослин, предметів неорганічного світу: хопець, заєць, квасоля, річка, килим;речовини, масу, матеріал: молоко, повітря, полотно, деревина;назви простору чи часу: година, місяць, урок, берег, степ.власні назви: Петро, “Дніпро”, “Сонечко” (дитсадок), Чорне море, “Собор”.Їх можна сфотографувати або намалювати

Номер слайду 9

Іменники з абстрактним значенням. Називають поняття, явища чи властивості, які не сприймаються органами чуття:- якостей і властивостей (щирість, ясність, патріотизм, чорнота);психічних і фізичних станів (сон, тиша, страх, любов, непритомність);поняття етикету (вітання, прощання);наукових понять (діалектика, функція, модальність, сюжет);- одиниці міри і ваги (кілограм, метр, вольт). Абстрактні іменники у прямому лексичному значенні не мають при собі кількісні числівники і вживаються у формі однини.

Номер слайду 10

Завдання 1 Визначте іменники з конкретним і абстрактним значенням. Книга, земля, щирість, завзятість, кайдани, дорога, відвага, дружба, сніг, трибуна, сходи, літо, майбутнє, мрія, патріотизм, щастя, горе, дівчина, роса, берег , сон, квітка, цукор, тиша, орел, блакить, двері, знання, біг, Дніпро, доба, стрибок, університет, “Лісова пісня”, приїзд.

Номер слайду 11

Завдання 1 Відповідь. Конкретні: книга, земля, кайдани, дорога, сніг, трибуна, сходи, літо, дівчина, роса, берег, квітка, цукор, орел, двері, Дніпро, доба, університет, “Лісова піня”. Абстрактні: щирість, завзятість, відвага, дружба, майбутнє, мрія, патріотизм, щастя, горе,сон, тиша, блакить, знання, біг, стрибок, приїзд.

Номер слайду 12

Дякую за увагу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Московчук Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Підлужна Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Майор Анна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Лісняк Оксана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
pptx
Додано
5 грудня 2021
Переглядів
22851
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку