Оволодіння професійною майстерністю в галузі сценічного слова потребує від актора, читця серйозної технічної підготовки у вихованні дикційної виразності.
Гурток “Мельпомена”. Тема: Дикція. Артикуляційна гімнастика. Керівник Оксана Підглазна
Номер слайду 2
Дикція. Сценічне слово повинне бути не тільки правильним щодо норм вимови усної літературної мови, а й дикційно–нормативним. Хороша дикція робить мову „далекобійною”, розбірливою. За рахунок відпрацьованої дикції актор може вивільнити від перевантаження голосовий апарат. Відшліфована дикція дозволить бути володарями сердець акторам і читцям не тільки з хорошими голосами, а й із середніми голосовими даними
Номер слайду 3
Артикуляційна гімнастика в оволодінні чіткою дикцією. Вправи. Вправа 1. Масаж чола (погладжування кінчиками пальців чола від середини в напрямку до вух). Вправа 2. Масаж верхньої частини обличчя (погладжування кінчиками пальців обличчя від спинки носа до вух). Вправа 3. Масаж верхньої губи („натягування” кінчиками пальців верхньої губи „на верхні зуби” (зверху вниз)). Вправа 4. Масаж нижньої губи („натягування” кінчиками пальців нижньої губи „на нижні зуби” (знизу вверх)). Вправа 5. Масаж слизової порожнини рота і ясен (губи зімкнуті, кінчиком язика енергійно натискувати на ясна „зліва направо” і „справа наліво”, облизування верхнього піднебіння рухами язика „взад–вперед”). Вправа 6. Масаж твердого піднебіння. Рот напіввідкритий, кінчиком язика масуємо верхнє піднебіння в напрямку від передніх зубів до гортані і назад. Вправа 7. Масаж шиї (погладжування кінчиками пальців передньої частини шиї (горла) зверху–вниз і навпаки).
Номер слайду 4
Гімнастика-тренаж для губів. Вправа 1. Волейбольна сітка. Ваші губи – волейбольна сітка, де верхня і нижня губа – краї волейбольної сітки. Куточки губів – краї її закріплення. „Розтягніть” волейбольну сітку, а тепер „зніміть сітку зі стовпів” – губи повертаються на місце. Повторити вправу 7–8 разів. Вправа 2. Маятник. Губи зібрані „в пучок” – ваш маятник. Зуби зціплені. Годинник заведений і маятник робить ритмічні рухи „вправо–вліво”. Амплітуда і швидкість змінюються. Вправа 3. Хто сильніший ?Губи, зібрані „в пучок”, рішили позмагатися силами. Верхня губа намагається перемогти опір нижньої і навпаки, таким чином рухаючись „вверх–вниз”. Вправа 4. Підлабузник. Ви підлабузнюєтесь – розтягніть верхню і нижню губи, показавши зуби. Вправу виконати декілька разів.
Номер слайду 5
Гімнастика–тренаж для язика. Вправа 1. Жало. Ваш язик – жало змії. Вколіть язиком палець. Один, три, п’ять разів. Посилайте язик вправо, вліво, вкладаючи його в куточки рота. Вправа 2. Язик–трубочка. Висхідна позиція: рот напіввідкритий, язик вільно лежить на нижній щелепі. Загніть бокові краї язика до верхніх зубів, а кінчик язика висунути на нижні зуби – утворіть трубочку. Висхідна позиція. Повторіть вправу 5-6 разів. Вправа 3. Лопата. Вивільніть м’язи язика, надайте їм форму „лопати”. Висуньте язик вперед на нижню губу та вимовляйте голосні „і”, „е” і т.д., не прибираючи при цьому язика за зуби. Вправу повторити 5–6 разів. Вправа 4. Позіх. Кінчик язика підтягніть до язичка. Верхнє і нижнє піднебіння розширюються, викликаючи штучний позіх.
Номер слайду 6
Гімнастика–тренаж для нижньої щелепи. Вправа 1. Яблуко. У вас в руках уявне яблуко. Кусаєте його, нижня щелепа опускається вниз і повертається на місце. Рухи повільні, язик лежить на дні ротової порожнини. Вправа 2. Пилка. Ваша нижня щелепа – пилка. Вона повільно рухається вперед, повертається на місце, рухається назад, і знову повертається на місце. Вправа 3. Лінія. Рухи щелепи „вправо” – на місце, „вліво” – на місце. Намагайтеся працювати нижньою щелепою чітко по горизонтальній лінії.
Номер слайду 7
Голосні звуки у вимовіВід звучання голосних в сумнівному слові залежить перш за все дохідливість до слухача самого смислу слова.
Номер слайду 8
Робота над голосними звуками. Вправи. Вправа 1. Настроювач. Вивільніться. Сядьте рівно. Беззвучно, плавно вимовляйте голосні І, И, Е, А, О, У. Уважно прослідкуйте за роботою нижньої щелепи, язика. А тепер озвучте голосні. Уявіть, що ви настроюєте радіоприймач на відповідну хвилю. Вправа 2. В космос. Протяжно вимовляйте голосні І, И, Е, А, О, У пошепки. Активно включайте в роботу діафрагму. Вона у вас – „стартова площадка” для дихання. Дихання на діафрагмі дасть вашим голосним енергію. Голосні не повинні затримуватись над язиком, а ринути по вертикалі дальше – в простір, безкінечність.
Номер слайду 9
Робота над голосними звуками. Вправи. Вправа 1. На руїнах будинку. Уявіть, що ви попали в ситуацію, при якій потрібно розібрати завалений будинок. Варіанти завдань: Творче півколо.передаєте цеглу з рук в руки, при цьому вимовляючи голосні звукоряду (темпоритм швидкий);передаєте один одному каміння, підключивши до вимови звукосполучення БІ! БИ! БЕ! і т.д. (темпоритм сповільнений, врахуйте вагу каменя);передаєте один одному уявні відра, наповнені водою, підключивши до вимови ускладнені сполучення (АБІ! АБЕ! і т.д. за звукорядом голосних). Слідкуйте за артикулюванням та вимовою голосних звуків у сполученнях.
Номер слайду 10
Закріпіть вимову голосних у віршованих текстах. О–о–о,Яєчко одно. Знесла курочка чорненька,Знайшла дівчинка маленька. О–о–о,Яєчко одно. А–а–а,А яблучка два,Два яблучка червоненькіНесе донечка для неньки. А–а–а,Аж яблучка два. І далі по аналогії.
Номер слайду 11
Закріпіть вимову голосних звуків у найпростіших текстах, образних порівняннях та побажаннях. Аж у п’ятах похололо. Аж шкура на ньому горить. А щоб тобі копа літ! Багатий, як пес на блохи. Багато, хоч греблею гати. Бачив, як свої вуха. !!!!Не забувайте виявити своє ставлення через вірно знайдені інтонації: повчальні, похвальні, улесливі, співчутливі, несмішливі тощо.
Номер слайду 12
Опрацювання вимови голосних звуків поєднується з роботою над приголосними звуками в прислів’ях, приказках, скоромовках, віршованих та прозових текстах. Стояла я і слухала весну,Весна мені багато говорила,Співала пісню дзвінку, голосну. То знов таємно–тихо шепотіла. Вона мені співала про любов,Про молодощі, радощі, надії,Вона мені переспівала знов. Те, що давно мені співали мрії.(Леся Українка)