Презентація " Засоби словотвору, використання їх у різних стилях мови"

Про матеріал
Матеріал містить стилістичні засоби словотвору, де здобувач освіти уміє визначати способи творення слів та використовувати їх у різних стилях мови. Оцінює випадки вдалого й невдалого використання засобів словотвору.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Кондратюк Людмила Олександрівна Вчитель української мови та літератури. Вечірньої (змінної) школи № 20 м. Києва. Засоби словотвору, використання у різних стилях мови

Номер слайду 2

Словотвiр — роздiл науки про мову, що вивчає особливостi та способи творення похiдних слiв.

Номер слайду 3

В сучасній українській мові розрізняють 8 основних способи словотворення.  1. Префіксальний: бігти — прибігти, писати — підписати, дописати, переписати, записати.2. Суфіксальний: слухати — слухач, день — денний, вікно — віконний, говорити — говоріння.3. Префіксально-суфіксальний: ліс — пролісок, вода — підводник, земля — підземний.4. Безафіксний: блакитний — блакить, пробігати — біг, приїзд — їзда, бігати — біг.5. Складання слів та основ: телефон, автомат — телефон-автомат; лід і ходити — льодохід; фото, монтаж — фотомонтаж.6. Складання скорочених основ: заробітна плата — зарплата, професійна спілка — профспілка, Організація Об’єднаних Націй — ООН.7. Зрощення слів: маловідомі — маловідомий, перекоти поле — перекотиполе.8. Перехід однієї частини мови в іншу: майбутнє (яке?) покоління — близьке (що?) майбутнє.

Номер слайду 4

Стилістичні можливості словотвору виявляються в зіставленні слів одного кореня й одного значення, але різного словотвірного оформлення, тобто в синонімії словотвірних афіксів, які увиразнюють слово, надають йому відповідної експресії. Наприклад, рідковживані (непродуктивні)іменникові префікси пра-, па-, уз-, су-підкреслюють піднесеність сказаного – поряд із стилістично нейтральними значеннями (суглинок,прадід) додають словам урочистого відтінку: прамова, праоснова, пагін, паросток,узбіччя, сутінок. Префікси іншомовного походження анти-, архі-, екстра, псевдо-, ультра, екс- надають книжкового відтінку: антинародний, псевдопатріот, архіважливий, екстравагантний, ультраправий, експрезидент. Префікс пре- виражає збільшену міру ознаки: пречудовий, пресильний, преважливий, а воз - надає слову піднесеності, урочистості: возрадуйся, возвеличити.

Номер слайду 5

Особливої виразності набувають слова з кількома префіксами: знебарвити, поназбирувати, попоходив, порозходилися. Один із найвиразніших засобів стилістики - суфікси. Суфікси книжного забарвлення -ння(я), - тт(я), -ізм - утворюють абстрактні поняття, збірні, віддієслівні іменники: бажання, каяття, заняття, прагнення, горіння. «Професійні» суфікси -ар-, - ець, -ач-, -ист-, - ик-, - тель, - ир- утворюють назви істот за родом занять чи професією: байкар, повістяр, митець, бандурист, мислитель, касир. Особливу виразність мають зменшено-пестливі суфікси –еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -усіньк-, -юсіньк-, -ик-, -ичок-, -чк-, -ечк-,-иц-: тоненький, дрібнесенький, манюсінький, стовпчик, ріжечок та суфікси зі згрубілим значенням, емоційно-негативними відтінком -иск-, -їськ-, -ищ-, -їщ-:дівчисько, хлопчисько, побоїще, ручище, ножище. Суфікси здрібнілості в поєднанні зі словами негативного забарвлення надають зневажливих, іронічних, сатиричних, гумористичних відтінків: воріженьки, рішеннячко.

Номер слайду 6

В офіційно-діловому та науковому стилях мовлення, як правило, уникають використання слів з експресивними суфіксами. Терміни на зразок язичок, мозочок утратили експресивність. Складні слова виконують різні стилістичні функції: їх використовують як терміни в книжних стилях, вони передають найрізноманітніші емоційно - експресивні відтінки в художньому та публіцистичному мовленні. Емоційного забарвлення можуть також набувати й абревіатури (наприклад у художньому стилі). Повторення одного й того самого слова (кореня, префікса) підкреслює інтенсивність дії, ознаки: ходжу-ходжу, старий – престарий. Уживання и поєднання різнопланових одиниць посилює експресивність (возгавкати, ідейка,бабизм-ягізм).

Номер слайду 7

Е. Ю. Л. (Юрієві Липі)І, дійсно, лист Ваш – подих моря,Солоність вітру й воля хвиль. В живім просторі неозорім. Зростає дух і слабне біль. Так, уявляю: білі дюни,Блакитний віддих глибини, А вітер вічний, вітер юний. Співа про звабу далини. Там очі вічно смокчуть далеч,Там конкістадор-чоловік, І те, що даль пророкотала,Стає легендою навік. Чи правильно утворений словотвірний ланцюжок: глиб –глибина –глибінь – глибокий - глибочінь. Прочитайте поезію Є. Маланюка. Знайдіть спільнокореневі слова . Як вони впливають на образність вірша? Які з них стилістично забарвлені?

Номер слайду 8

Покажіть невичерпні можливості українського словотвору,добираючи до кожного слова якомога більше спільнокореневих слів з різними суфіксами й префіксами. Хлопець, берег, дівчина, веселий, широкий, летіти, спати. Від поданих слів утворіть нові слова будь-якими способами словотворення. Стіна, рука, учити, співати, їхати, єднати, мирити, чудовий, довгий, червоний, дід, ліс, сміх, овоч, кіт, масаж. Дослідіть, чи однакове експресивне значення мають суфікси в словах казарлюга, злодюга.

Номер слайду 9

Домашнє завдання: Запишіть пестливі варіанти імен у вашій сім’ї.

pptx
Додано
7 листопада
Переглядів
113
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку