У даній роботі мова йде про застосування дискусійних методів на уроках української мови. Пояснюється, що таке дискусія і навіщо вона потрібна в житті. Наголошується на тому, що дискусія дає інформацію, розширює знання, формує вміння критично мислити. Визначено основні завдання дискусії. Розглядаються типи уроків-дискусій, які залежать від навчально-виховної мети й характеру здобутих знань. Наведено приклади дискусійних питань на уроках української мови.
Готуючись до дискусійного уроку учитель обов'язково має враховувати вікові, психологічні особливості і механізми мовлення. Така форма роботи потребує багато зусиль під час підготовки та проведення цієї надзвичайно ефективної освітянської дії.
Варіанти дидактичного визначення терміна «дискусія» Публічне обговорення будь-якого суперечливого питання, проблеми; Цілеспрямований і впорядкований обмін думками, ідеями, поглядами і судженнями заради пошуку істини; Дослідження та колективне обговорення проблемного питання, що передбачає обмін думками між учнями або вчителем та учнями; Відстоювання своєї думки, свого погляду на те чи інше питання шляхом обґрунтування.
Використання на уроках української мови дискусійних методів допомагає учням: проявити себе, репрезентувати свої здібності, таланти; раціонально спрямовувати розумову активність школярів; активізувати їх готовність переборювати труднощі під час розв’язання складних завдань; заохочує ініціативність учнів; розвивають їх творчу активність.
Дискусія може бути проведена на самому початку уроку для активізації пізнавальної діяльності учнів як варіант проблемного завдання. при підведенні підсумків проблемного викладу для закріплення знань. після вивчення теми організувати обговорення її місця у всій системі знань людини, її зв'язки з іншими проблемами предмета, з життям.
З-поміж уроків-дискусій вирізняють такі типи: дискусія-роздум (узята за основу обговорення проблема має кілька способів розв’язання, що дає змогу сформулювати різні варіанти висновків, які ґрунтуються на суб’єктивних позиціях учнів); дискусія-доказ (метою є обґрунтування і практична перевірка певної тези,суми знань, сформульованої під час вивчення теми); дискусія-узагальнення (в основі - проблема, розв’язання якої дає змогу узагальнити, систематизувати знання учнів); дискусія-імітація (моделювання фрагментів наукових дискусій, наприклад, захист учнівських наукових доповідей, де відбувається полеміка з опонентами).
У процесі організації уроку-дискусії доцільно виділити три етапи Підготовка до дискусії. (Вибір актуальної зрозумілої цікавої теми, в її назві містяться елементи дискусійності). Проведення уроку. (Урок не повинен перетворитися на хаотичну суперечку. Учитель повинен керувати розвитком думки, робити узагальнення, стежити за часом, виділяти ті аргументи, які потрібно записати. Він має також аналізувати мовне оформлення учнівських виступів.) Підсумки обговорення. (семінар, твір полемічного характеру тощо)
Приклади дискусійних тем для обговорення на уроках української мови Для того щоб стати грамотною людиною, не обов'язково вивчати фонетику (морфеміка, морфологію, синтаксис). Українська орфографія: хороша чи погана? Сучасний стан української мови характеризується «забрудненням мовного середовища». Необхідно «викинути» з української мови всі запозичені в останнє десятиліття слова. Неможливо вважати себе українцем без знання української мови.
Форми дискусій в їх основі лежить елемент гри та драматизації, а також погляд на проблему з позиції "учасників подій". "крутилка" (М. Єрохіна, М. Короткова)"концентричні кола" (В. Рудиня, К. Баханов), "карусель" (О. Пометун, Л. Пироженко). Учасники розподіляються на дві групи, утворюють кола й розміщуються навпроти "панельна дискусією" (В. Рудиня) або "засідання експертної групи" (М. Короткова). Метод, який ґрунтується на обговоренні проблеми в невеликій групі з подальшим викладом позицій у вигляді коротких виступів, називають "судові засідання" (К. Баханов), "ток-шоу" (О. Пометун) "дискусія з елементами ігрового моделювання" (М. Короткова).
Успіх дискусії визначається виконанням наступних вимог: питання дискусії повинні бути сформульовані цікаво, бути актуальними; керівник дискусії повинен відмінно знати не тільки свій предмет, але і суміжні предмети, що вивчаються учнями, пов'язувати зміст предмета з актуальними питаннями сучасного життя; обов'язковою умовою успішного проведення дискусії є особливості мови викладача: вона повинна бути художньою, яскравою, емоційною, сприяти створенню емоційно-моральної ситуації.