Презентація "Займенник як частина мови"

Про матеріал

Мультимедійна презентація містить теоретичний матеріал про загальне значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль займенників із наведеними прикладами. Окрім того, подані тут вправи (гра у learningapps.org, фразеологізми, мовні недоречності, завдання із підручника) допомагають учням повторити вивчені частини мови і засвоїти новий навчальний матеріал. Прикметно, що вже традиційно намагаюся учнів зацікавити тематичними слайдами, зокрема ця презентація насичена світлинами весни.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Надійшла весна прекрасна,Многоцвітна, тепла, ясна,Наче дівчина в вінку. Зацвіли луги, діброви,Повно гомону, розмовиІ пісень в чагарнику. Іван Франко

Номер слайду 2

Граючись, повторюємо... Перейдіть за посиланням і виконайте завданняhttps://learningapps.org/display?v=puq6phvcc22

Номер слайду 3

ЗАЙМЕННИК ЯК ЧАСТИНА МОВИ: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Номер слайду 4

Шановні пані та панове!Сьогодні тема в нас нова: Займенник - це частина мови,Яка об'єднує слова,Що ні особи, ні предмета,Ні рис прикметних будь-яких,Ні якості не називають,А тільки вказують на них. Л. Лужецька

Номер слайду 5

Чи знаєш ти, що граматисти називали цю частину мови містоймення. І хоч Г. Шашкевич 1865 року вжив назву займенник, інші дослідники й далі називали її містоймення. Тому 1914 року І. Нечуй–Левицький у своїй граматиці з гумором зазначив: «Відомо, що слово місто - город, і вийшло городойменник. Чом, пак, не селойменник?» - і відстоював назву займенник, яка згодом і закріпилася в українському мовознавстві.

Номер слайду 6

ПОВТОРІМО! Іменник – це... Прикметник – це... Числівник – це...

Номер слайду 7

Що таке займенник?Займенник – це самостійна частина мови, яка вказує на особу, предмет, ознаку, кількість, порядок, АЛЕ НЕ називає їх. Займенник відповідає на запитання хто? що? який? чий? скільки? котрий?Усі займенники змінюємо за відмінками. Деякі за родами та числами.

Номер слайду 8

У мами найдобріші й найласкавіші руки, вони все вміють.Із чистоти родилась наша пісня, із чистоти родилось наше слово. У реченні займенник найчастіше виступає підметом, додатком або означенням, рідше – частиною складеного присудка.

Номер слайду 9

Виконання вправи 484 (самостійно)

Номер слайду 10

Займенники вживаються замість іменників ( хлопець - він, береза - вона, поле - воно); прикметників ( гарний - який, такий; батьків - чий, його); числівників ( шість - скільки, стільки; сьомий — котрий, цей, той).

Номер слайду 11

Маленька Греція протягом тривалого часу зазнавала нападів могутніх сусідів. Особливо тривалі були війни з Персією. Під час однієї з таких воєн, у VI ст. до н. е., углиб країни потяглися сотні возів, навантажених різним добром. Прочитайте текст "Усе своє ношу з собою", випишіть займенники. Це мешканці міста тікали від своїх ворогів. І тільки один біженець йшов пішки, спираючись на ціпок. Більше в руках він нічого не мав. Це був філософ Біас.-А де ж майно твоє? - здивовано його запи-тували інші подорожні.-Усе своє ношу з собою, - лаконічно відпо-вів філософ, маючи на увазі свій розум.

Номер слайду 12

Перевірмо себе: таких, це, своїх, він, нічого, твоє, його, інші, усе, своє, собою, свій

Номер слайду 13

Робота з підручником (виконання вправи 487)Спишіть слова. Підкресліть у кожному рядку «зайве» слово.1. Я, ти, ми, дитина.2. Мій, твій, вона, наш.3. Щось, чийсь, скількись, гарний.

Номер слайду 14

Виконання вправи 487 Спишіть речення, вставляючи замість крапок відповідні займенники. На що вказують ці займенники і з якими частинами мови вони співвідносні?1. Гопак — національний танок ... Батьківщини. 2. ... танок має ...властивості. 3. ... демонструє силу, спритність, героїзм і шляхетність.4. ... з глядачів зауважить ... імпровізаційність. 5. ... елемент танцю — і шпагат, і павучок — не залишить ... байдужим. Довідка: нашої, свої, будь-хто, кожний, цей, він, його, вас.

Номер слайду 15

Продовжте фразеологізм, підкресливши займенник. Знати як свої …. Узяти себе .... На всіх …. У кожного своя …. Намотати собі …. Виходити з …. Гірка наука, зате плоди її ….

Номер слайду 16

Знати як свої п'ять пальців. Узяти себе в руки. На всіх парусах. У кожного своя дорога. Намотати собі на вус. Виходити з себе. Гірка наука, зате плоди її солодкі. Перевірмо себе:

Номер слайду 17

У поданих реченнях знайдіть мовні недоречності. Хлопчик гладив песика. З його очей котилися сльози. Ми з татом ходили в зоопарк. Він дуже гарний. Яблука порозкладали в ящики. Їх було багато.

Номер слайду 18

Перепиши. Займенники, що в дужках, постав в потрібному відмінку. Спитав у (він), передав через (вони), глянув (вона) у вічі, прийшла до (вона), перед (він), люблю (вони), сміявся з (вони), бачилась із (вони), збудив (вона), згадав про (він), надіявся на (вони), допоможу (вона), в'ється над (воно), зв'язок з (вони), усміхнувся до (він), звільнили (він), переказав через (вона).

Номер слайду 19

1. Який займенник складається з однієї букви? 2. Який займенник жіночого роду став спортивним терміном? 3. Які два займенники, якщо їх скласти разом, заважають їздити по дорозі? 4. Як за допомогою трьох займенників можна зробити руки чистими?

Номер слайду 20

Продовжіть речення : «Сьогодні на уроці я………..»

Номер слайду 21

Домашнє завдання:опрацювати § 58, стор. 210-211;виконати вправу 485 або 486 (на вибір).

pptx
Додано
1 травня 2022
Переглядів
1411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку