Демократичний стиль сімейних стосунків (тактика співробітництва, кооперація) передбачає батьківську підтримку й допомогу дітям у їх окремих справах, взаєморозуміння, взаємоповагу дітей і батьків, встановленняпартнерських взаємин, заснованих на співчутті, співпереживанні, відповідальності за наслідки власної активності.
Ліберальний стиль (тактика невтручання, неприйняття). Система міжособистісних стосунків у сім'ї будується на визнанні незалежного існування дорослих і дітей. Батьки як вихователі найчастіше ухиляються від активного позитивного втручання в життя дитини. Їх приваблює комфортне співіснування з дітьми, яке не потребує глибоких душевних переживань.
Відтак дитина, яка штучно позбавлена можливості проявляти себе вдосягненні певних результатів, відповідати за наслідки своїх дій, зростаєінфантильною, безпорадною, безініціативною, уникає відповідальності запевні дії, рішення. Домінуючою характеристикою людини, що зростає в умовах потурального стилю, є егоцентризм.
Виділяють також нестійкий стиль виховання, для якого характерний непрогнозований перехід батьків від одного до іншого стилю ставлення до дитини. Такі «перепади» народжують у неї недовіру до батьків, відчуженість, формують установки реагувати не на зміст звертань, а на форму. Для задоволення своїх індивідуалістичних потреб діти намагаються використатиситуативно сприятливий емоційних фон стосунків з батьками
Вивчення теоретичних підходів і практики сімейного виховання даютьзмогу визначити методи сімейного виховання як сукупність способіввиховних взаємодій батьків із дітьми, що допомагають останнім розвиватисвою свідомість, почуття і волю, активно стимулюють (заохочують)формування досвіду поведінки, організацію самостійної дитячоїжиттєдіяльності, повноцінний моральний і духовний розвиток
Специфіка використання методів виховання дітей у сімейних ситуаціях зумовлена такими чинниками: підходами до вибору мети й завдань виховання, що ставлять перед собою батьки; змінами стосунків у стилі й способі сімейного життя, у морально-психологічному кліматі сім'ї;індивідуалізацією виховання в сім'ї (родина виховує одну-дві дитини);особистісними якостями батька, матері, інших членів сім'ї, їх духовними й моральними цінностями й орієнтирами; досвідом батьків тощо.
Бесіда, розповідь, приклад, переконання, навіювання, що є своєріднимдіалогом між батьками й дитиною, у процесі якого здійснюється обмін думками, ідеями, цінностями; методи організації діяльності та формування досвіду поведінки: доручення, вимога, примушування та включення дітей у різні види діяльності, що базуються на практичнійдіяльності вихованців; методи стимулювання діяльності й поведінки, які покликані регулювати, коригувати й стимулювати діяльність і поведінкудитини: довіра, докір, осуд, заохочення й покарання
До цієї групиметодів відносимо методи діалогічної взаємодії батьків і дитини з метоюобміну матеріальними та духовними цінностями; методи пізнавальноївзаємодії батьків і дітей із метою отримання нових знань, їх систематизації,творчого вдосконалення вмінь і навичок; методи діалогічної взаємодії батьківі дітей, за допомогою яких кожен визначає власну позицію у ставленні дорозподілу сімейних обов'язків, до батька чи матері, самого себе
Отже, сімейне виховання – така взаємодія батьків із дітьми, яка ґрунтується на родинній близькості, сімейній гармонії, любові, турботі, повазі та захищеності дитиний сприяє створенню оптимальних умов для задоволення потреб уповноцінному розвитку та саморозвитку особистості підлітків.