ОСНОВА СЛОВА префікс корінь суфікс закінчення Значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів. У слові може бути кілька префіксів. це головна значуща частина слова, яка спільна для всіх спільнокореневих слів і виражає їхнє загальне лексичне значення це значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів. це значуща частина слова, яка змінюється. Закінчення можуть бути звуковим і нульовим Звуковим називають закінчення, що виражене звуком і позначене на письмі буквою. Нульовим називають закінчення, що не виражене звуком і не позначене буквою це частина слова без закінчення. Основа виражає лексичне значення слова. До її складу входять корінь, суфікс, а також префікс
Початок (весна), подихи (північний) вітру, між (голий) деревами, дорога до ( школа), на (порожній) полі, кришталики (лід ). Будівля, будувати, будильник, будова, будинок. Підводний, водолаз, підвода, вода, водяний. Нічний, нічого, нічка, вночі, ночівля Виділіть корінь у словах. Знайди « Зайве слово» Практичні завдання
Матусенька, мамочка, матінка, матусечка, матуся, матіночка. Татусь, татко, татуньо, татунь. Дівчина, дівчинка, дівчатко, дівчатонько, дівчинонька. «Суфікс» - означає «прикріплений». Суфікс утворює нові слова або інші граматичні форми. ОК ЛІС < НИК співати -співав суфікси у старих граматиках української мови називалися «наростками».
Гра “ Утвори слово ” Від слів “співати” , “ шуміти” , “говорити”, “плакати” утворити слова, які означають початок дії. * Запишіть їх, префікси позначте. Утворити назву людей за професією. Виділити суфікси. Той, хто : навчає; продає; лікує; прибирає двори; доїть корів; водить автомобіль; доглядає сад; працює на будівельному крані; водить електровози.
“Казкові фантазії” Пролісок прокинувся після довгої зими , широко розплющив очі від здивування… Що побачив пролісок? Продовж казку . Розбери п’ять трискладових слів за будовою. ( на вибір). Молодий, березень, квіточка, синіє, блакитна, пагорб, безневий, розбудила, цвірінчить, сонний, воздати, безеплюстковий,присмак, безсоння, прозелень. Виділене слово розібрати фонетичною транскрипцією
Спишіть слова, одним кольором підкресліть змінні, іншим – незмінні слова. У змінних словах визначте основу та закінчення, у незмінних – укажіть належність до частини мови. Сестриця, завидна, милосердний, ненароком, світлоносний, диво, якнайголосніше, лісничий, доброта, наввипередки, покоління, співчувати, валіза, прикрощі, людство, безвітряно, добродіяти, вершки.
Використана література Олександра Глазова, Юрій Кузнецов “Рідна мова” 5 клас Київ “ Освіта України” 2005 р. 2. Тихоша Валентина Іванівна “ Розробки уроків з української мови для 5 класу 12 – річної школи ІІ семестр.” Київ, ТОВ “Редакція журналу” Дивослово”. 2006р. 3. “Інтегровані уроки з української мови та літератури” . Харків Видавнича група “Основа” 2007р.