Тема. Узагальнення вивченого з теми «Звертання. Вставні слова, словосполучення, речення»Підготувала Ващенко О. П.
Номер слайду 2
Бліц-опитування- Що називається звертанням?Як пов’язані між собою звертання і клична форма відмінювання іменників?Яку позицію в реченні може займати звертання?Чим різняться поширені й непоширені звертання?Чому вигуки о, ой при звертанні не відокремлюються?
Номер слайду 3
Прочитати уривки з народних пісень. Пояснити розділові знаки при звертанніГаю, гаю, зелен розмаю,Любив дівчину, сам добре знаю. Леле, леле, лелесенько,Засни ж, моє малесеньке. Будеш легко, сину, спати,Будеш здоров уставати. Ой ти, козаче,Ти, хрещатий барвіночку!Хто ж тобі постеле. У дорозі та постілоньку?
Номер слайду 4
Прочитати уривки з народних пісень. Пояснити розділові знаки при звертанніОй не ходи, Грицю, та й на вечорниці,Бо на вечорницях дівки-чарівниці!Чом, чом, чом, земле моя,Так люба ти мені,Так люба ти мені?Хата моя, біла хата,Рідна моя сторона. Пахне любисток і м’ята,Мальви цвітуть край вікна.
Номер слайду 5
Списати речення, розставляючи розділові знаки. О слово рідне Ти стоїш на чатіПредковічних пам’яток святині…(П. Куліш)О слово рідне Шум дерев!Музика зір блакитнооких…(О. Олесь)Хвилюють малюють квітують поля –Добридень тобі Україно моя! (П. Тичина)Живи Україно живи для краси. Для сили для правди для волі!.. Шуми Україно як рідні ліси. Як вітер в широкому полі.(О. Олесь)
Номер слайду 6
Перевір себе!О слово рідне! ти стоїш на чатіПредковічних пам’яток святині…(П. Куліш)О слово рідне! Шум дерев!Музика зір блакитнооких…(О. Олесь)Хвилюють, малюють, квітують поля –Добридень тобі, Україно моя! (П. Тичина)Живи, Україно, живи для краси,Для сили, для правди, для волі!.. Шуми, Україно, як рідні ліси,Як вітер в широкому полі.(О. Олесь)
Номер слайду 7
Якими мовними засобами розкривається ставлення мовця до висловленого? Які слова, словосполучення, речення називаються вставними?Назвіть групи вставних слів за значенням. Як виділяються вставні слова, словосполучення, речення на письмі?Чи є вставні слова членами речення?
Номер слайду 8
Спишіть речення, розставляючи розділові знаки. Назвіть вставні слова, визначте групу за значенням. Обґрунтуйте розділові знаки. Щороку подорож до Києва уявіть собі по-новому відкриває мені таємниці нашої столиці. Будьте ласкаві говоріть українською навіть у громадському транспорті. Уже почалось мабуть майбутнє. Шкода той час не вернеться ніколи. Зміни на краще можна сказати відбулися на моїх очах. Повітря було таке чисте й легке, що здається груди не втягали його а само воно лилось в груди.
Номер слайду 9
Перевір себе!Щороку подорож до Києва, уявіть собі, по-новому відкриває мені таємниці нашої столиці. Будьте ласкаві, говоріть українською навіть у громадському транспорті. Уже почалось, мабуть, майбутнє. Шкода, той час не вернеться ніколи. Зміни на краще, можна сказати, відбулися на моїх очах. Повітря було таке чисте й легке, що, здається, груди не втягали його, а само воно лилось в груди.
Номер слайду 10
Залежно від змісту речення деякі слова (здається, кажуть, думаю, звичайно, видно, можливо, правда, на жаль, на щастя тощо) в реченні можуть виконувати різні функції — бути членами речення й вставними словами. Зразок. Кажуть (ВС), щастя приходить до того хто наповнений мрією.(Р. Іванченко)Старі люди кажуть (присудок), що буде велика повінь.
Номер слайду 11
Залежно від змісту речення деякі слова (здається, кажуть, думаю, звичайно, видно, можливо, правда, на жаль, на щастя тощо) в реченні можуть виконувати різні функції — бути членами речення й вставними словами. Зразок. Кажуть (ВС), щастя приходить до того хто наповнений мрією.(Р. Іванченко)Старі люди кажуть (присудок), що буде велика повінь. За поданим зразком, скласти речення, де б в одному реченні слово виходить було вставним словом, а в другому – членом речення.