Презентація до уроку української літератури у 5 класі з теми "Народні казки." Містить теоретичний матеріал: визначення народної казки, яка будова казки, які є види казок; малюнки, запитання до змісту казок.
НАВЧАЛЬНІ ЦІЛІУчні знатимуть: значення поняття народна казка, групи казок, будову народних казок, їх зміст, особливості виразного читання. Учні вмітимуть: розкривати яскравий національний колорит українських казок, розрізняти фантастичне і реальне у казках, виразно читати, переказувати, пояснювати вчинки героїв.
Номер слайду 3
СЛОВНИЧОККАЗКА – це твір, у якому розказується про вигадані, фантастичні події. Казка, придумана багатьма людьми, народна казка. ГРУПИ НАРОДНИХ КАЗОК:про тварин;побутові;чарівні (героїко-фантастичні)БУДОВА КАЗКИ:зачин;основна розповідь;кінцівка
Номер слайду 4
«Не бійтесь заглядати у словник…»Правда – справедливість, порядок, який ґрунтується на справедливості; протилежне – кривда. Жити по правді – жити по справедливості. Кривда – несправедливий вчинок щодо когось, чогось; те саме, що і неправда.
Номер слайду 5
«ПРО ПРАВДУ І КРИВДУ»Чи уважний ти читач?Скільки разів дядько з небожем питали, як краще житиа5;3. Бідний небіж вирішиввтопитися;Повіситися. Скільки чортів прибігло під дерево?3;4. Завдання на відповідність:1) перший чорт А) воду повисушував2) другий чорт Б) пошкодив греблю3) третій чорт В) поробив, щоб дочка короля захворіла. Як небіж розбагатів?одружився з дочкою короля, допоміг людям, і вони віддячили йому;вбив короля. Чи пробачив небіж дядька?так, дав йому два кораблі з добром;ні, вигнав його. Чому дядько пішов вішатися?набридло жити;був жадібний.
Номер слайду 6
«ПРО ПРАВДУ І КРИВДУ»Доберіть прислів’я , якими можна передати основну думку казки. Правда світліша за сонце. Хліб-сіль їж, а правду ріж. Брехня стоїть на одній нозі, а правда на двох. Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду. Пан не любить правди, як пес мила. Правда очі коле. Хто бреше, тому легше, а хто правдує, той бідує. Не на брехні світ стоїть.
Номер слайду 7
ВЧИМОСЯ ВИРАЗНО ЧИТАТИВимоги до виразного читання Відтворення емоційної насиченості твору. Розуміння ідейно-художнього смислу, а не лише фактичного змісту тексту. Вміння висловити своє особисте ставлення, передати зміст і настрій слухачам. Реєстр основних партитурних знаків:весна пряма лінія під словом – для позначення логічного наголосу/ коротка пауза // середня пауза/// довга пауза↑ підвищення тону→ рівний тон↓ зниження тону_ _ _ _ пунктир під словом (словами) – для позначення уповільнення вимови∩ лігатура вгорі між словами – для зв’язки слів, вимовлених на одному диханні{ «Я твій!..» } фігурні дужки вказують на зміну адресата
Номер слайду 8
«МУДРА ДІВЧИНА» Чи уважний ти читач?Що багатий брат дав бідному?гроші;корову. Завдання на відповідність. Що найситніше? А) Сон 2) Що найпрудкіше? Б) Земля3) Що миліше? В) Думка. Чому пан розсердився, що Маруся правильно відповіла?бо вважав, що прості люди не можуть бути розумні;бо не хотів віддавати корову. Скільки яєць дав пан дівчині?3;10. Яку рослину дав пан дівчині, аби та виткала полотно?льон;коноплі. Який гостинець принесла дівчинка панові?горобця;курку. Як Маруся допомогла чоловікам з лошам?запропонувала повипрягати коней, а прив’язати лоша;запропонувала прив’язати коней, а лоша побіжить до матері.
Номер слайду 9
«МУДРА ДІВЧИНА»СКЛАДІТЬ СЕНКАН «МАРУСЯ»Іменник. Два прикметники. Три дієслова. Фраза з чотирьох слів, що висловлює ставлення до теми. Синонім до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Номер слайду 10
«ПРО ЖАР - ПТИЦЮ ТА ВОВКА»ЧИ ЗНАЄШ ТИ, ЩО…Згадки про цих істот зустрічаються в міфах стародавніх слов'ян. Жар-птиця харчується чарівними золотими яблуками, які дають їй безсмертя і неземну красу. Коли вона співає свої чудові пісні, з її дзьоба падають на землю великі круглі перлини. Вважається, що спів Жар-птиці може вилікувати хвору людину і повернути зір сліпому.
Номер слайду 11
«ПРО ЖАР - ПТИЦЮ ТА ВОВКА» Чи уважний ти читач?Ігрова вправа «Знайди четверте зайве»Три сини, цар, донька, світ. Кінь, дороги, три стовпи, віл. Вовк, птиця, клітка, лисиця. Кінь до половини золотий, конюшня, уздечка, корова. Панна, жар-птиця, кінь до половини золотий, золоті яблука. Брати-убивці, цілюща вода, мертва вода, сорока. Вінчання, батько, помста, прощення.
Номер слайду 12
«ПРО ЖАР - ПТИЦЮ ТА ВОВКА»РОБОТА У ПАРАХОпишіть ЖАР- ПТИЦЮ, використовуючи епітети і порівняння. Знайдіть у казці приклади фантастичних перетворень, перебільшень, чарівних предметів. Назвіть дійових осіб казки «Про Жар-птицю та Вовка». Які магічні числа використано у казці? Чи є у цій казці традиційні зачин і кінцівка? Відповідь проілюструйте уривками з тексту. До якої групи належить казка «Про Жар-птицю та Вовка»?
Номер слайду 13
НАРОДНІ КАЗКИДидактична гра «Бюро знахідок»Дві коробочки з листя. Уздечка. Клітка. Десяток варених яєць. Стебелина льону. Шматок мотузки (обривочок). Кущ малини. Цілюща та живлюча вода.