Презетація "Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин."

Про матеріал
Презентація розроблена за навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 № 585) Матеріал допоможе учителям ознайомити учнів з фізико-хімічною природою процесу розчинення, допомогти з'ясувати внутрішню сутність процесу розчинення, сформувати поняття про кристалогідрати, навчити обчислювати масову частку і масу розчиненої речовини в розчині, розвинути уміння пов’язувати знання, здобуті раніше на уроках хімії та інших предметів, з новою темою, розвинути в учнів логічне мислення, показати учням значення розчинів у природі й життєдіяльності людини, виховати дбайливе ставлення до природи
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин. Розчинення як фізико-хімічний процес. Кристалогідрати Підготувала: учитель хімії Христинівської спеціалізованої школи І – ІІІ ступенів №1 ім. О.Є.Корнійчука Христинівської районної ради Черкаської області Видай Олена Василівна Презентація

Номер слайду 2

Мета уроку ознайомити учнів фізико-хімічною природою процесу "розчинення; з'ясувати внутрішню сутність процесу розчинення; показати, що процес розчинення супроводжується не лише фізичними явищами, але й хімічною взаємодією розчинника й розчиненої речовини; дати уявлення про теплові явища, що супроводжують процес розчинення; сформувати поняття про кристалогідрати

Номер слайду 3

Актуалізація знань Бесіда. Які суміші називають розчинами? 3 яких компонентів складаються розчини? Які розчини називають насиченими, ненасиченими, розбавленими, концентрованими? Чи може розбавлений розчин бути насиченим? Чи обов'язково концентрований розчин буде насиченим? Тести

Номер слайду 4

Проблемні питання: 1. При утворенні хімічного зв'язку енергія поглинається чи виділяється? 2. При руйнуванні хімічного зв'язку енергія поглинається чи виділяється? .

Номер слайду 5

Теплові ефекти розчинення При розчиненні відбуваються два процеси: Перший - руйнування хімічних зв'язків у кристалічних решітках; при цьому енергія поглинається. Другий - утворення міжмолекулярних зв'язків при гідратації; при цьому енергія виділяється. Загальний тепловий ефект розчинення дорівнює сумі двох теплових ефектів названих процесів

Номер слайду 6

Якщо при гідратації виділяється енергії більше, ніж витрачається на руйнування кристалічних решіток, то при розчиненні енергія виділяється і розчин нагрівається і навпаки. Q розчинення = Q гідратації — Q крист. решітки Якщо Q гідратації < Q крист. решітки, то Q розчинення < 0 (теплота поглинається) Якщо Q гідратації > Q крист. решітки, то Q розчинення > 0 (теплота виділяється)

Номер слайду 7

Розчинення амоній нітрату Розчинення кальцій хлориду Теплові явища під час розчинення речовин у воді

Номер слайду 8

Бесіда. Яким процесом (фізичним чи хімічним) є розчинення? Чому розчинення є фізичним процесом? (При розчиненні відбувається подрібнення речовини) Чому розчинення не є фізичним процесом? (Тому що розчинення супроводжується тепловим ефектом - енергія хімічних зв'язків переходить у теплову) Чому розчинення є хімічним процесом? (Руйнування одних хімічних зв'язків і утворення інших) Чому розчинення не є хімічним процесом? (Тому що не відбу­вається утворення нових речовин) Висновок: розчинення є фізико-хімічним процесом.

Номер слайду 9

Процес розчинення Вода є чудовим розчинником для полярних і неполярних речовин, які мають заряджені часточки

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Кристалогідрати Тверді речовини, які містять у своєму складі воду називають кристалогідратами, а вода що міститься в них називається кристалізаційною. У кристалогідратах кожна молекула речовини оточена певною, характерною для речовини кількістю молекул води.

Номер слайду 12

Більшість гідратів є нестійкими сполуками, після випаровування води вони розпадаються, через деякий час вони знову перетворюються на гідрати (краще це відбувається в вологому місці). Взаємоперетворення мідного купоросу  CuSO4 · 5H2O і купрум (II) сульфату

Номер слайду 13

Деякі кристалогідрати і безводні солі: а) CuSO4 · 5H2O і безводний купрум (ІІ) сульфат; б) CoCl2 · 6H2O і безводний кобальт (ІІ) хлорид. Малюнок показує, що речовини можуть змінювати свій колір, утворюючи кристалогідрати.

Номер слайду 14

Розв'язування задач із застосуванням поняття про кристалогідрати 1. Кристалогідрат купрум (II) сульфату масою 5 г розчинили в 5 мл води. Розрахуйте масову частку солі в добутому розчині.

Номер слайду 15

Розв'язування задач із застосуванням поняття про кристалогідрати 2. Яку масу глауберової солі необхідно додати до 100 мл 8% -го розчину натрій сульфату (густина 1,07 г/мл), щоб подвоїти масову частку речовини в розчині?

Номер слайду 16

3. 25 г мідного купоросу розчинили у 135 води. Визначте масову частку розчиненої речовини (M(CuSO4) = 160 г/моль, a M(CuSO4 · 5Н2О) = 250г/моль). 4. Яку масу мідного купоросу й води треба взяти для приготування 40 кг 20% -го розчину купрум сульфату? Розв'язування задач із застосуванням поняття про кристалогідрати

Номер слайду 17

Побудуйте графік розчинності мідного купоросу CuSO45H2О в воді за наступним даним: Температура, єС Розчинність, г/л 0 150 10 170 20 190 30 240 40 290 50 340 60 390 10 20 30 40 50 єС г/л 400 300 200 100 Зкріплення знань

Номер слайду 18

Використовуючи графік визначте: Яку масу CuSO4 ·5H2 O можна розчинити в 100 мл води при 40 єС. Припустіть яку масу CuSO4 ·5H2 O можна розчинити в 1 л води при 70 єС. Яка маса солі CuSO4 ·5H2 O випаде в вигляді кристаликів из розчину, котрий приготували з 340 г солі и 1 л води при 50 єС и охолодили до 30 єС. 29 г 440 г 100 г

Номер слайду 19

Домашнє завдання Вивчити §4 підручника. Виконати завдання після параграфа Виготовити самостійно кристал з розчину мідного купоросу

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Список використаних джерел Література: Попель П.П. Хімія: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П.П.Попель, Л.С.Крикля – К.: ВЦ «Академія», 2009 – 232 с.: іл. (книга двох авторів). Дігавцова Л.Ю. Хімія. 9 клас : Плани-конспекти уроків на друкованій основі / Л. Ю. Дігавцова — Х. : Вид-во «Ранок», 2013. — 128 с. — (Серія «Конструктор уроку»). (книга одного автора). Старовойтова І.Ю. Усі уроки хімії 9 клас / І.Ю.Старовойтова, О.В.Люсай. – Х.: Вид. Група «Основа», 2009 – 239, [1]с.: іл.,табл. – (Серія « 12 – річна школа»). (книга одного автора). Григорович О.В. Хімія. 9 клас: Розширене календарне планування уроків / О.В. Григорович, О.М. Гостинникова, А.В. Трушина – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2007. – 96 с. – (На допомогу вчителю). (книга трьох авторів).

Номер слайду 22

Інтернет-ресурси https://www.youtube.com/watch?v=1pRdKf1DQB4 http://www.myshared.ru/slide/779045/ http://disted.edu.vn.ua/courses/learn/2205 http://edufuture.biz/index.php?title=Розчинність,_її_залежність_від_різних_чинників._Фізико-хiмічна_суть_процесу_розчинення._Поняття_про_кристалогідрати Список використаних джерел

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Колесник Наталія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Костіна Неля Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Товстолес Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Підіпригора Олена ,
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
ppt
До підручника
Хімія 9 клас (Гранкіна Т.М.)
Додано
9 березня 2021
Переглядів
14838
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку