КЗО "НІКОПОЛЬСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ" ДОР"
Методична розробка уроку з професії «Слюсар-ремонтник» з предмета «Будова, ремонт та технічне обслуговування промислового устаткування»
«Причини несправностей шестерінчастих насосів»
Росол Ігор Федосійович
м. Нікополь 2023
Мета уроку:
Предметні компетентності: зробити здобувачів освіти здатними розрізняти та розуміти причини можливих несправностей у роботі шестерінчастих насосів, дати здобувачам освіти практичні знання, необхідні для вирішення проблем, що виникають у роботі шестерінчастих насосів.
усвідомлення структури та принципів роботи гідравлічних систем, включаючи шестерінчасті насоси. Навички виявлення причин та типів несправностей у гідравлічних системах, зокрема у шестерінчастих насосах. Уміння знаходити несправності у роботі
Мотивація: знайти практичне застосування придбаного досвіду під час вивчення теми «Причини несправностей шестерінчастих насосів».
Тип уроку:урок формування та вдосконалення знань, вмінь і навичок
Міжпредметні зв’язки: Матеріалознавство, креслення, виробниче навчання, охорона праці, математика, фізика.
Обладнання та наочність: комп’ютер, проектор, підручник, дидактичні матеріали, шестеренний насос НШ-10
СТРУКТУРА УРОКУ
1. Організаційно-вступна частина уроку.
2. Актуалізація опорних знань здобувачів освіти.
3. Постановка завдань уроку.
4. Пояснення нової теми.
5. Оперативний контроль вивченого на уроці.
6. Закріплення теми уроку.
7. Рефлексія
8. Підсумок уроку:
а) підведення підсумків розглянутих на уроці знань, умінь та навичок
в) оцінювання знань здобувачів освіти.
9. Пояснення домашнього завдання
ХІД УРОКУ
1. Організаційно-вступна частина
Налаштування психологічного настрою здобувачів освіти на продуктивну роботу 1) взаємне вітання;
2) перевірка наявності здобувачів освіти;
3) організація уваги до уроку.
2. Актуалізація та корекція опорних знань здобувачів освіти
Актуалізація мотиваційних резервів шляхом фронтального опитування здобувачів освіти з пройденого раніше матеріалу.
Запитання:
1) Доповніть дану інформацію: Основними механізмами гідроприводів, перетворюючи енергію руху ведучого вала в енергію потоку мастила є
... (шестеренчастий насос)
2) Доповніть дану інформацію до рисунка
Рис. 1 Шестеренний насос
а – конструктивна схема, б – деталі насоса; 1, 3, 12, 13 – кільця ущільнення,
2 – кришка, 4 – ущільнення, 5. 7 – втулки, 6 – корпус, 8, 9 – шестерні, 10 – пластина, 11 – гвинт, 14 – отвір, 15 - дроти
3. Постановка завдання уроку
Сьогодні на уроці ми вивчимо, несправності та причини їх винекнення у деталях шестеренного насоса
Пригадаємо які бувають спрацювання та якими величинами характеризуються вони.
4. Пояснення нової теми
Давайте пригадаємо з вами які бувають спрацювання удеталях та механізмів чим вони характерезуються та причини їх винекнення
Величина спрацювання характеризується встановленими одиницями довжини, об'єму, маси тощо. Визначається спрацювання за зміною зазорів між сполучуваними поверхнями деталей, появі течі в ущільненнях, зменшенню точності обробки виробу тощо. Спрацювання бувають нормальними й аварійними.
Першорядною причиною спрацьовування деталей (особливо тих, що сполучаються і труться при рухові одна об одну) є тертя — процес опору відносному переміщенню, який виникає між двома тілами в зонах сполучення їхніх поверхонь по дотичних до них, що супроводжується дисипацією енергії, тобто перетворенням її в теплоту. Тому тертя в механізмах - явище небажане.
Робота насоса характеризується його подачею при певному тискові, яка залежить від величини витікання з порожнин нагнітання до порожнини всмоктування, тобто внутрішнього витікання. В міру спрацювання деталей робочих камер збільшуються внутрішні витікання, зменшуються подача і тиск. Особливо значний вплив на величину витікання справляють значення торцевих зазорів між шестернями й обоймами підшипників (витікання через торцеві зазори майже в 3 рази більші, ніж через радіальні, при рівних їхніх значеннях).
При розбиранні насоса для ремонту виявляють спрацювання корпуса , шестерні , валів, підшипників і манжети. Корпус насоса спрацьовується нерівномірно - найбільше спрацювання спостерігається на поверхні розточки в зоні всмоктування, що є наслідком дії мастила з боку напорної порожнини щестерен, які вершинами зубів притискуються до корпуса з протилежного боку в зоні всмоктування, утворюючи місцеве спрацювання С, показане штриховими лініями на рис. 1, з надирами
Рис. 1 Обладнання шестеренного насоса:
1 - корпус; 2, 4 – шестерні; 3,5 – камери; Спрацювання корпуса С –місце спрацювання
Спрацювання валів виявляється у виникненні різних дефектів: вони стають зігненими, скрученими, а також зламаними внаслідок утоми матеріалу; на їхніх шийках утворюються задири; циліндричні шийки стають конусними або бочкоподібними. Відхилення від округлості набувають також отвори підшипників ковзання і втулок. Нерівномірність спрацювання шийок валів і поверхонь отворів у втулках при обертанні вала це результат дії різноманітних навантажень у різних напрямках. Якщо на вал під час обертання діє лише сила ваги, то спрацювання з'являється і у підшипника.
Спрацювання вала спрацювання шестерні
Зламаний зуб шестепні Деформація фігурної монжети
Спрацювання підшипників
В підшипниках кочення внаслідок різних причин спрацювання зазнають робочі поверхні — на них з'являються віспинки, спостерігається шолудіння поверхонь бігових доріжок і кульок. Під дією динамічних навантажень відбувається їхнє руйнування від утоми; під впливом надмірно щільного посадження підшипників на валі і в корпус кульки і ролики затискуються між кільцями, в результаті чого можливі збочення кілець при монтажі та інші небажані наслідки.
У шпоночних з'єднаннях спрацьовуються як шпонки, так і шпоночні пази. Можливі причини цього явища — послаблення посадження деталі на валу, неправильне припасування шпонки по гнізду.
1. Які можуть бути основні причини несправностей у роботі шестерінчастих насосів?
2. Яким чином несправності в шестерінчастих насосах можуть впливати на роботу гідравлічних систем?
3. Які несправності можна усунути не розбираючи насоса?
4. Які деталі насоса не підлягають ремонту їх замінють на нові? Чому?
6. Систематизація та узагальнення знань
1) Питання від здобувачів освіти: що було незрозуміло з нового матеріалу?
2) Для того щоб систематизувати свої знання здобуті на уроці складемо таблицю можливих несправностей НШ насоса з продовженням її на слідуючому уроці де доповнемо спосабами усунення несправностей та поломок деталей насоса. (працюємо з додатком 1)
7. Рефлексія
Вправа: Доповніть речення
1). Найскладнішим для мене сьогодні було _________
2). Сьогодні на уроці я відчув ______________
3). Сьогодні я зрозумів____________
8. Підсумок Викладач
- підводить підсумки уроку коротким оглядом його змісту.
- проводить оцінювання знань здобувачів освіти, які відповідали на уроці, оголошує оцінки.
9. Пояснення домашнього завдання
Сторінки 122 - 123 у підручнику «Ремонт промислового обладнання», автор М. В. Молодик, М. А. Зенкін; Б. Т. Гельберг, Г. Д. Пекеліс «Ремонт промислового устаткування» сторінки 145 - 146
Заповнити таблицю можливих несправностей НШ насосу другу колонку
(Додаток 1)
Додаток 1
«Можливі причини».
Найменування несправностей насоса |
Можливі причини |
Способи усунення |
Підвищена вібрація насоса
Насос не нагнітає мастило і не розвиває необхідний тиск
Зовнішні течії мастила з насоса по валу
Підвищений шум, підвищена температура корпуса, різкі коливання тиску на виході з насоса
спрацювання корпуса на поверхні розточки в зоні всмоктування
Спрацювання валів підшипниках |
1 Прослабло кріплення до установчого кронштейну 2 Відхилення від соосності валів насоса і привода,
1 Засмічена всмоктувальна трубка, 2 Несправний запобіжний клапан
1 Прослаблені гвинти кріплення кришки та корпуса насоса. 2 Пошкоджений манжет 3 Пошкоджена герметичність магістралі
Попало повітря у магістраль, не достатній рівень мастила у баку, спрацювання підшипників.
Цє наслідком дії мастила з боку напорної порожнини щестерен, які вершинами зубів притискуються до корпуса з протилежного бокув зоні всмоктування, утворюючи місцеве спрацювання С з надирами
Нерівномірність спрацювання шийок це результат дії різноманітних навантажень у різних напрямках виникненні різних дефектів внаслідок утоми матеріалу.
|
|