Приклади інтерактивних вправ

Про матеріал

Пропоную вашій увазі декілька інтерактивних вправ, які використовую на своїх уроках. Дітям найбільше подобається вправа "Музей помилок" (використовую на підсумкових уроках, оскільки ця вправа дає змогу знайти прогалини в знаннях) та "Ярмарок-продаж" (це завдання дає змогу відчути учню, що він цікавий як особистість).

Перегляд файлу

 Приклади інтерактивних вправ

     Інтерактивна вправа «Музей помилок»  допомагає активізувати увагу учнів, доцільно використовувати цю вправу на етапі закріплення вивченого матеріалу або на уроці систематизації знань з певної теми. Можна проводити цю вправу у формі гри. Учні – музейні працівники. До них потрапляють якісь реліквії, але час наклав свій відбиток. Завдання пояснити помилки, виправити їх. Наведено приклад з теми «Словотвір». 

Завдання. Перевірте правильність запису транскрипції. Чого тут не вистачає.

Танк → танкіст     [т а н к і с т].  Пасік(а)→ пасічник  [п а с і ч н и к].

Крапл(я) крапелька  [к р а п е л ь к а].

Брехлив(ий) брехливість [б р и х л и в і с т ].    

    Інтерактивна вправа «Асоціації». Доцільно використовувати цю вправу на етапі поглиблення навчального матеріалу. Наведено приклад з теми «Морфологія. Іменник».

Завдання. На дошці записано ряд слів, які якимось чином асоціюються з іменником. Предмет, хто?, що?,  підмет, присудок, число, рід, власна назва, загальна назва, абстрактне, конкретне.

     Інтерактивна вправа «Ярмарок-продаж». Вчитель «продає» домашнє завдання, установивши кожному бальну ціну. Проводиться на етапі пояснення домашнього завдання.

З досвіду роботи можу зробити висновок: найкраще, коли учні, оцінюючи свої можливості, вибирають різне за часом і складністю навантаження. Діти мають можливість вибирати завдання, хто над чим має працювати. Кожен учень відчуває, що він цікавий як особистість, пробуджується у дітей прагнення до спільної організації шкільного життя, формується здатність довільно регулювати свої дії, обґрунтовувати свою позицію і приймати думку іншого, якщо вона більш обґрунтована.

     Наприклад. Завдання на середньому та достатньому рівні. Виконати вправу з підручника (не творчого характеру); виконати завдання на карточці (Картка №1. Від поданих дієслів утворіть активні дієприкметники теперішнього часу. Три з них уведіть до самостійно складених речень. Карати, існувати, ізолювати кипіти, лежати. Картка №2. Прочитайте текст. Випишіть з нього іменники, вкажіть до якої відміни вони належать. Випишіть останнє речення і підкресліть в ньому головні та другорядні члени речення.

   Життя людське схоже на криницю. Чим довше живе, тим глибша її криниця.  У глибокі чисті криниці люблять дивитись до всього допитливі діти: годинами можуть дивитись на недосяжну глибину. Вони бачать там невідомий і прекрасний світ, бо небо бездонне і високе віддзеркалюється в криниці.     (За Ю.Збанацьким). тощо)

Завдання на високому рівні. Написати оповідання за власним сюжетом; підготувати проект «Сім чудес України» (за малюнками написати міні- твір-опис і презентувати їх перед однокласниками) тощо.

Приклад творчої роботи учениці 7- А класу Дмитрової Валерії.

«Криза»

(оповідання)

    Тато лагідно запитав:

- Ваню, над чим ти так задумався?

- Люди народжуються, навчаються ходити, говорити, бігати. Потім вони закінчують школу, отримують освіту, ходять на роботу.

- Ну, ти все правильно говориш, але чому тебе це так схвилювало?

- Я не розумію навіщо це все робити, якщо все рівно тільки невелика кількість людей досягає певних результатів. І найчастіше так трапляється, що досягають вершини люди, які мали двійку за поведінку в школі або які погано навчалися.

   Лагідний татів голос посуворішав:

- Це на що ти натякаєш? Що ти не хочеш ходити до школи? Ось твої однокласники для чого ходять до школи?

- Як хто. Одні бульки на уроках пускають, другі – чіпси та сухарики весь час жують, треті  вдають себе дорослими та намагаються з розумним виглядом обговорювати економічне чи політичне життя країни.

- А нормальні  учні у вашому класі є? – обурився тато.

- Є. Я та ще декілька учнів, але над нами частенько глузують.

    Тато мовчить. І я мовчу. Душею чую: зараз відбудеться якийсь переворот. Про всяк випадок зачиняюсь у ванній. Там надійніше.  Перемовлятися продовжуємо через двері.

Тато:

- А що це таке у щоденнику: «Математика «12», українська мова «10», малювання «9», поведінка під час перерви «2»»?

Я:

- Вони самі винні.

- Хто «вони»?

- Хлопці з мого класу. Я їм казав, якщо не розбираєтесь у якомусь питанні, нічого його й піднімати.

- Про яке питання ти говориш?

- Вони між собою сперечалися, що таке бюджет країни і навіщо він потрібний. Хлопці говорили такі нісенітниці, що я не втримався і вступив у дискусію.

- Що ж ти їм сказав?

- Я сказав, що для того, щоб наша країна процвітала, щоб люди отримували заробітну плату, пенсіонери пенсію, певна категорія людей пільги на ліки та комунальні послуги, жінки вчасно отримували від держави допомогу при народженні дитини, щоб ми з вами могли отримувати потрібні знання, наші політики щороку складають бюджет країни. Вася сказав, що я дуже заплутано все пояснюю, тоді я порівняв бюджет країни з бюджетом окремо взятої родини.

  Тато пом'якшав:

- Дуже цікаво. А що ж було далі?

- Я сказав, що мама й тато планують, які витрати їм треба буде зробити в цьому році, потім підраховують скільки грошей вони можуть заробити за цей рік. Якщо потрібно витратити більшу суму, ніж вони зароблять, то батьки ще раз переглядають свій бюджет і, якщо не можна від чогось відмовитись, беруть у банку кредит. Теж саме, як на мене, відбувається і в парламенті нашої країни під час складання бюджету країни.

Тато посміхнувся, поглянув на сина і з гордістю сказав:

- Який же ти в мене вже дорослий і розумний хлопчик. Як на твій вік ти все дуже гарно пояснив своїм однокласникам, але двійку за поведінку ти чому отримав. Що ж все-таки сталося?

-   А сталося те, що мало статися. Криза. Оскільки мої однолітки посміялися з мого красномовного виступу, то я вчинив з ними так, як  у Верховній Раді.

Тато з настороженістю:

- Як?

- А так! Відлупцював їх. За що мене і покарали. Так от тепер я і думаю, навіщо мені вчитися далі.

- А для того сину, щоб пізнати себе і займатися тією справою, яка буде приносити тобі насолоду, а оточуючим людям користь. Але, на жаль, цьому треба вчитися все життя.

      Прийом «Придумування історії з шостим словом». Дітям дають слова, на основі яких вони вигадують яку-небудь історію. Наприклад: п'ять слів, які підказують сюжет казки «Фарбований лис»: ліс, лис, синя фарба, звірі; з шостим словом, наприклад, пожежна машина. (Історія може бути такою: коли лис виліз з бочки весь у фарбі, його помітили звірі, але тут поряд проїжджала пожежна машина і мила тротуари від бруду. Вода потрапила на лиса і змила з нього фарбу, тоді всі звірі побачили, що він їх обдурив).

Для кращого засвоєння матеріалу з мови, для того, щоб зацікавити учнів, доцільно використовувати на уроці лінгвістичні казки. За допомогою чого діти добре і легко засвоюють новий матеріал, більш свідомо сприймають його і запам’ятовують надовго. Це також розвиває фантазію та творчу уяву, а також є підготовчим етапом до прийому «Придумування казок»

      Прийом «Придумування казок».

Треба створити власну казку-кальку з будь-якої відомої казки. Для цього необхідно звести основні сюжетні лінії відомої казки до отримання абстрактної схеми. Потім цю схему необхідно інтерпретувати по-новому, тобто символи «одягти в одежу» нових образів.

Приклад такої творчої роботи учениці 5-Б класу Свириденко Дар'ї

Казка «Як звуки перетворилися в літери»

Багато часу пройшло з тих пір, як оселилися в одній чарівній країні звуки. Вони були невидимками, але зате любили співати.

Одного разу в тій країні з'явився чарівник з іншого королівства. Йому так сподобалось, що він захотів ближче познайомитися з її жителями. А коли дізнався, що всі жителі невидимки, то дуже засмутився. Але він був добрим чарівником і вирішив кожному подарувати по чарівній сукні. Кожен звук отримав сукню, не схожу на інші. Варто було його одягти, як відразу ставав видимим і перетворювався в літеру. Літеру можна було побачити, написати. Чарівник був дуже задоволений собою. Адже тепер, вимовивши її, він називав звук по імені. Так вони і продовжують товаришувати до наших днів.

Діти дуже люблять уроки мислення на природі, але, на жаль, не завжди є можливість проводити їх саме в такому форматі. Більш реально провести таку екскурсію заочно за допомогою інформаційних технологій. Такі уроки проходять цікаво і невимушено. Після такого уроку діти намагаються розповісти про побачене, про свої радісні почуття і задоволення красою навколишнього світу. Це сприяє розвитку критичного мислення, фантазії учнів.

     У старших класах для розвитку критичного мислення учнів слід частіше проводити уроки – диспути, дискусії, дебати. Одним із можливих варіантів роботи під час диспуту може бути прийом «Обери позицію». Він надає можливість кожному обґрунтувати свою позицію та перейти на іншу, якщо опоненти знайшли переконливіші аргументи.

До дискусії усіх учнів спонукає прийом «Коло думок». Головне завдання, яке стоїть перед кожним із них, - висловити власну думку. Запитання для дискусії передбачаються різні, але всі вони мають бути пов’язані з твором, що вивчається.

            Стратегія “Кола Вена” допомагає учням скласти порівняльну характеристику героїв. У першому колі записуються риси характеру одного героя, у другому – іншого, а в перетині – те, що їх об’єднує.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. черчович наталья
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 липня 2018
Переглядів
7975
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку