В презентації "Прикладка як різновид означення" подається пояснення нової теми на основі матеріалу рідного краю Одещини. В розробці подано теоретиний матеріал та різні види вправ на його закріплення.
Які другорядні члени речення ви знаєте?Який член речення називається означенням?Які бувають означення?Які означення називаються узгодженими? Які означення називаються неузгодженими? Синтаксична розминка
Номер слайду 4
Прикладка як різновид означення. Написання прикладки через дефіс. Прикладка, що береться в лапки.
Номер слайду 5
Сформувати поняття про прикладку як різновид означення. Функція прикладки в реченні. Розвивати правописні вміння написання прикладки з означуваними словами:разом;окремо;через дефіс;в лапках. Мета уроку:
Номер слайду 6
Балто, Балто,Мила до нестями,Що тобі єлейна похвала,Коли ти вишневими руками. Україну – матір обняла!В. Куликівський
Номер слайду 7
Окремо. Через дефіс. Прикладка означає видову назву і стоїть після означуваного нею слова, яке має родове значення: ріка Дніпроозн.слово прикладкагора Говерла, квітка троянда, риба щука. Прикладка-власна назва або прикладка-загальна назва стоїть перед словом, що має родове значення: Дніпро - ріка видова назва родове значення. Говерла-гора, троянда-квітка, щука-риба. Прикладка стоїть перед означуваним нею словом і своїм значенням близька до прикметника:красуня(= красива) дівчина;велетень(= великий) юнак. Близька своїм значенням до прикметника прикладка стоїть після означуваного нею слова:дівчина-красуня, юнак-велетень. Прикладку й означуване слово пишуть: С.108
Номер слайду 8
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Якщо ж установити, яке з двох слів за значенням ширше, а яке вужче, не можна, прикладку з означуваним нею словом пишуть через дефіс:думи-мрії. Прикладки, що означають назви газет, журналів, творів мистецтва, заводів, пароплавів пишуть з великої літери та беруть в лапки: газета “Україна молода”; опере “Тарас Бульба”. Складні сполуки, що називають рослини, пишемо через дефіс: сон-трава, розмай-зілля, мати-й-мачуха
Номер слайду 9
Одного літнього дня, звертаючи з автобану Київ – Одеса, прямуємо дорогою до Балтського району. На полях сільськогосподарського підприємства «Прогрес» милує око блакитними хвилями льон-довгунець. А у водахрічки Кодими плещеться безліч риби.
Номер слайду 10
Школа-ліцей, льотчик-космонавт, дівчина-розвідниця, село Мирони, місто Одеса, газета “Ваш інтерес”, магазин “Адмірал”, хор “Будьмо”, парк ім. Суворова, школа ім. О. Гончара. Пояснювальний диктант. З трьома прикладами скласти речення.
Номер слайду 11
У нашому парку росте декілька дубів довгожителів. Серед них – сторічний дуб воїн. Учні школи ліцей ім. Олеся Гончара посадили молоду алею дерев і уквітчали її барвін зіллям – символом віри в своїсили і всепереможність природи. Гра “Редактор”— “ — — ” —
Номер слайду 12
Зразок: На березі річки Кодими відбувся концерт народних аматорських колективів. У кафе “Кодима” можна поласувати смачним морозивом. Кодима – це невелике містечко, що межує з Балтським районом. Творче конструювання
Номер слайду 13
Кодима. Колос. Балта
Номер слайду 14
Скласти та розіграти діалог на теми: Чим унікальний наш край?Щоб ви радили подивитися туристам в нашому місті?За що ви любите своє місто?Робота в парах
Номер слайду 15
Номер слайду 16
Номер слайду 17
Написати твір-мініатюру на тему “Забудеш рідний край – тобі твій корінь всохне”, використовуючи прикладки. (Високий)Скласти діалог “Я – балтянин! Це звучить гордо.” (Достатній)Вправа 147, п. 14. (Середній)Домашнє завдання
Номер слайду 18
Є в світі зваби немалі,Цікава стежка кожна…Але до землі-матінкизбайдужитись не можна. Люби, цінуй, піднось до зірїї пісні і мову. Нема солодшої, повір,за неї пречудову. В. Коломієць