Урок мовленнєвого розвитку "Знайомство з газетою. Замітка дискусійного характеру в газету"

Про матеріал
Урок розроблено з метою систематизувати знання учнів про текст, його структуру, стилі та типи мовлення, повторити відомості про замітку та її структуру, дискусійний твір та його особливості, розвивати вміння складати замітки дискусійного характеру, виділяти тези та наводити аргументи, формувати уміння й навички створювати замітки на основі власних спостережень, розвивати логічне мислення, фантазію, уяву, активізувати словниковий запас учнів, виховувати мовленнєву культуру.
Перегляд файлу

ТЕМА УМР. Знайомство з газетою. Замітка дискусійного характеру в газету

МЕТА: систематизувати знання учнів про текст, його структуру, стилі та типи мовлення, повторити відомості про замітку та її структуру, дискусійний твір та його особливості, розвивати вміння складати замітки дискусійного характеру, виділяти тези та наводити аргументи, формувати уміння й навички створювати замітки на основі власних спостережень, розвивати логічне мислення, фантазію, уяву, активізувати словниковий запас учнів, виховувати мовленнєву культуру.

ТИП УРОКУ: урок мовленнєвого розвитку (урок творчості).

ОБЛАДНАННЯ: Аудіозапис пісні «Мови чарівної голос», слайди до теми, тести.

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

Зачаруйте нас розмовою - українською мовою

С. Галябарда

 

Наше слово – то щоденне  чудо

Д. Павличко

I. Організаційна частина

Створення атмосфери довіри, природності, невимушеності, визначення емоційної готовності учнів до уроку

 

Вчитель: Хай ця пісня торкнеться найніжніших струн вашого серця, буде камертоном доброго настрою, надихне на творчість, бо саме вона буде головною на сьогоднішньому уроці.

Прослуховування пісні «Мови чарівної голос» (муз. О. Слободенка, сл. С. Галябарди).

 

Вчитель:

  •          Які почуття пробудила ця пісня у ваших душах?
  •          Яким настроєм ви пройнялися?

(Відповіді учнів).

 

Вчитель: Так, кожна ваша думка заслуговує уваги, розуміння, бо ви, діти, маєте право на вільне висловлювання, тобто «свободу шукати, одержувати та передавати інформацію та ідеї будь- якого роду незалежно від кордонів в усній, письмовій чи друкованій формі, у формі творів мистецтва чи за допомогою інших засобів на вибір дитини» (Стаття 13 Конвенції ООН про права дитини).

 

 

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивація до навчальної діяльності

Поділ дітей на 3 групи за обраним кольором

(Учні оголошують назви груп: «Кореспондентська лабораторія», «Допитливі мовознавці», «Мовні ерудити»).

Вчитель: Тож «зачаруйте нас розмовою – українською мовою», щоб вона стала справді чудом на сьогоднішньому уроці розвитку зв’язного мовлення, бо урок присвячений одному з найпоширеніших засобів масової інформації – газеті.

Наше знайомство з газетою починається із запису теми в зошиті:

Знайомство з газетою. Замітка дискусійного характеру в газету.

Завданням і метою сьогоднішнього уроку буде ознайомлення з тим, чим є газета сьогодні, які бувають газети, хто їх робить і чи можемо ми самі стати співавторами газети. Що для цього потрібно. А ще – вчимося писати один з видів газетних матеріалів –замітку дискусійного характеру.

Вчитель: А зараз сторінка цікавої інформації. Дещо з історії газети.

(Розповіді підготували учні I групи «Кореспондентська лабораторія») (фото Риму, Венеції)

 

Інформація  дітей:

1. Слово «газета» виникло від назви срібної монети на початку XVI ст., за яку жителям Венеції купували листок з різними новинами.

2. Перші газети виникли дуже давно: спочатку вони виходили у формі гіпсових вітрин в I ст. до нашої ери в центрі Риму. На цих вітринах були розпорядження та повідомлення про головні події. Пізніше такі своєрідні газети робили на камені, папірусі, бересті і шкірі.

3. Перші друковані газети з’явилися в кінці XVII ст. в Європі. А першою рукописною газетою була газета «Куранти», яка вийшла в Росії в єдиному екземплярі для царя. На Україні перші журнали виникли на початку XIX ст.

 

Вчитель: Якщо це газета, то до нашого активного словничка повинні входити такі слова: (рубрика «Наш активний словничок»).

 

ЗМІ

публічний

періодика

замітка

інтерв’ю

газета

дискусія

полеміка

редакція

журналіст

коректор

тираж

репортаж

стаття

кореспондент

Вчитель: Запитання до учнів:

  •          Які з слів вам відомі?

Якщо щось є незрозумілим, звертайтесь до листка №1 (там вміщені тлумачення їх за словником іншомовних слів)

(підготували учні групи «Допитливі мовознавці»)

Сторінка «В морі періодичних видань» (фото періодичних видань).

 

Вчитель: Запитання до учнів:

- Отже, що таке газета сьогодні?

- Чим є газета сьогодні?

- Яку роль виконує вона в суспільстві? (інформатора)

- В чому, на вашу думку, її переваги над іншими засобами інформації – радіо, ТБ? (слайд №1).

- Як вибрати газету, які газети передплачувати, купувати, читати? (ситуаційний діалог «Біля газетного кіоска»).

 

Вчитель: Отже, необізнаній людині важко зорієнтуватися у виборі газети, в котрій вона знайде саме ті матеріали, які її зацікавлять

  •          А чи знаєте ви дитячі газети?

Гра «Хто швидше» (учні пишуть назви дитячих газет).

Газети: «Журавлик», «Наш суперклас», «Велика дитяча газета», «Веселі уроки», «Весела перерва», «Абетка для дітей».

Журнали: «Однокласник», «Клас», «Юний натураліст», «Юний технік», «Пригоди», «Яблунька», «Юний моделіст - конструктор».

 

Вчитель: А чи знаєте ви, що є ще шкільний літопис у друкованому слово? Це – шкільна газета.

(Виступ оглядача шкільної газети «Сузір’я»).

Вчитель: Як бачимо, помістити матеріали в газеті може практично, кожен, хто має що і знає як про це сказати іншим.

 

 

ІII. Актуалізація опорних знань.

Вчитель: Спробуємо навчитися сьогодні і ми писати до газети замітку дискусійного характеру.

Міні-тестування «Згадаємо відоме».

Для того, щоб активізувати свої знання про текст, його структуру, я пропоную вам виконати невеличку роботу, яка перевірить не тільки ваші знання, але й швидкість мислення. Для цього пройдемо міні-тестування (взаємоперевірка тестів). (За кожну правильну відповідь   - 0,5 б.)

(слайд №2)

1. Замітка – це

А) допис до газети чи журналу;

Б) роздуми над якимось питанням;

В фотокартка на сторінках журналу

 2. Роздум - це

А) оцінка предмета чи явища;

Б)  висловлювання, в якому доводиться  певна думка;

В) опис зовнішності людини

3. Найхарактернішим типом мовлення для твору дискусійного характеру є

А) твір-розповідь; б) твір-роздум;  в) твір - опис

4.Твір-роздум компонується за схемою:

А) Теза – доказ – висновок;

Б)  Зачин – основна частина – кінцівка;

В) постійні ознаки предмета – опис предмета - висновок

 

 

III. Робота над усвідомленням теми та мети уроку.

Вчитель: Розширимо свої знання про текст – роздум, замітку, скориставшись посібником з розвитку зв’язного мовлення (стор. 45).

Взаємоопитування

Перевірка усних знань (групи задають питання одна одній).

1. Що таке замітка?

2. Які головні риси замітки?

3. Як схематично відобразити будову замітки?

4. Чим особлива замітка дискусійного характеру?

 

Вчитель: Спробуйте придумати назви заміток дискусійного характеру.

(Відповіді учнів)

Вчитель: З ваших відповідей видно, що ви піднімаєте справді суперечливі питання. Беручи це до уваги, я пропоную вам розкласти доміно за темами, виділеними на головних фішках, поділяючи аргументи на «за» і «проти».

Кожен з дітей отримує фішку і приймає рішення самостійно. Завдання виконується 2 хвилини.

 

Вчитель: Отже, ми поступово, крок за кроком, наближаємося до написання замітки дискусійного характеру.

Познайомимося зі зразком замітки дискусійного характеру, спробувавши довести,  що вона є дійсно заміткою дискусійного характеру за допомогою пам’ятки «План аналізу замітки».

(слайд №3)

План аналізу замітки:

  •          Чи чітко сформульоване в тексті замітки питання, яке варто обговорити?
  •          Чи наведено різні погляди на питання?
  •          Чи чітко висловлено позицію автора замітки?
  •          Чи зацікавлює замітка, чи спонукає до роздумів?
  •          Чи додержано вимог публіцистичного стилю?
  •          Чи вдалим є заголовок?

 

Замітка «Бути як всі чи бути собою?»

   «У нашому класі немає відмінників, і я не хочу якось виділятися. Хочу бути як усі!» — пише в листі семикласниця з міста Вольногорська Дніпропетровської області.

   «Як всі!» — знайома формула життя. Але для того, щоб жити за нею, потрібно не так уже й мало. Поцікавитеся: що? Ну, приміром, почнемо з дрібниць: потрібні такий самий модний одяг і взуття, як у подруг.

   Щоб бути як усі, дійсно не треба виділятися. Єдина вимога — встигати за модою, яка, на жаль, змінюється. І якщо сьогодні в твоїй школі модно вчитися посередньо, то завтра раптом може прийти інша мода — мода на відмінників.

   Бути як всі вигідно тим, кому виділятися нічим. У кого немає свого погляду на речі. Хто швидко може пристосуватися до будь-яких обставин. Кому легше змінити свої смаки, поступитися заради вигоди своєю думкою. Але тільки б не виділятися, або, як кажуть, не висовуватися. Адже той, хто вміє наполягати на своєму, мусить нести відповідальність за свої вчинки. Хто діє самостійно — з того більше спитають.

   І не треба боятися брати на себе відповідальність, розумно ризикувати, жити сміливо, з гордо піднятою головою.

   Бути як всі — образлива формула життя.

 

Вузлик на пам'ять.

теза

-

аргументи

 -       

висновок

 

Хочу бути як усі

«Потрібні: модний одяг та взуття,  встигати за модою, це  вигідно тим, кому виділятися нічим, хто швидко пристосовується до будь-яких обставин, поступається думкою, змінює смаки.

Якщо ти особистість, треба нести відповідальність за свої вчинки, не боятися ризикувати, жити сміливо

IV. Складання замітки.

Вчитель:

1.Спробуємо підібрати заголовок замітки, в якій  обговоримо питання «Традиційні підручники з літератури треба замінити коміксами, що даватимуть загальне уявлення про зміст літературних творів».

(слайд №4)

(Учні працюють в групах, добираючи заголовки. Оцінка (+) за оригінальність).

2. Написання зачину – тези. (учні працюють в парах, створюючи першу частину замітки, в якій обов’язково повинна міститися теза). (Оцінюється +).

3. Намистинка. (Оцінка +).

 

Вчитель: Найскладнішим для всіх є підбір аргументів, які повинні не тальки переконати, а й показати позитивні й негативні сторони питання.

Спробуємо розділити ролі за групами:

Ми за підручники – комікси.

Ми за традиційні підручники.

Свої аргументи кожна пара буде записувати на намистинці, які створять дивовижне намисто.

4.Учні дописують замітку, використовуючи словосполучення:

                    - На мою думку…

                    - (Не) погоджуюсь з думкою, що…

                    - (Не) можу заперечити тим, хто…

                    - Подумайте про…

(слайд №5)

 

 

V. Підсумок уроку.

Вчитель: Кожен впорався зі своїм завданням. Протягом уроку я спостерігала, як ви натхненно працювали. Тому зараз заслухаємо декілька, на мій погляд, цікавих заміток. (Учні зачитують кілька заміток). 

Підрахуємо бали за урок.

 

VI. Домашнє завдання.

Написати замітку дискусійного характеру в газету (на вибір)

  •          «Цікаві» і «нецікаві» предмети.
  •          Чи легко бути вихованим?
  •          Чи потрібні нам давні звичаї?

(слайд №6)

 

1

 

doc
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
30 жовтня
Переглядів
63
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку