Урок української мови 8 клас.
Тема. Додаток як другорядний член речення.
Мета. Поглибити знання учнів про другорядні члени речення; сформувати поняття про прямий і непрямий додаток; розвивати вміння визначати види додатків у реченнях; удосконалювати навички доречно використовувати їх у мовленні. Виховувати в учнів доброзичливе ставлення до інших.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
І. Мотивація навчальної діяльності.
Психологічне налаштування на урок «ДО УСПІХУ»
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.
Для того, щоб працювати на уроці гарно і виконати всі завдання, будьте старанні та уважні.
Мовна розминка
ІІ. Актуалізація опорних хнань
Прочитайте речення. Поясніть орфограми, пунктограми.
Починалася повінь. Вода прибувала з дивовижною швидкістю. В один день затопило ліси, сінокоси, городи. Стало смеркати. Розгулялася буря. Ревом ревло над Десною всю ніч. Дзвонили дзвони. У темряві далеко десь гукали люди. Ніхто не спав. А на ранок усі вулиці були під водою
(за О. Довженком).
Знайдіть у реченнях підмети й присудки. Визначте, які речення непоширені, а які — поширені.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу
ДОДАТКОМ називається другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на питання усіх відмінків, крім називного.
Додаток виражається тими самими частинами мови, що й підмет:
Підставте замість назв частин мови конкретні слова.З’яуйте, на які питання вони відповідають, до якого члена речення належать, чим виражені.
1Дідусь ловив іменником іменник.
2.Він згадував субстантивований прикметник.
3.Певне, завтра буде схожим на прислівник.
4. Дев’ять ділиться на числівник.
5. Усі прохали Джамалу інфінітив.
6. Займенник сподобалася її пісня.
7.Займенник прийменник іменник виповниться по п’ятнадцять років.
Перепишіть прислів’я, уставляючи на місці крапок вибрані з довідки слова. У записаних реченнях підкресліть додатки.
ДОВІДКА. План. Гриця. Кіндрата. Носа. Щуку. Болото. Раком, пастернаком, часником.
Відновіть прислів’я й приказки. Підкресліть додатки, охарактеризуйте їх за схемою, що є у підручнику.
Із поданими словами складіть пари словосполучень так, щоб у ролі залежного слова були додатки, виражені іменниками у формі різних непрямих відмінків.
Залишити, слухати, виконувати, дотримувати, виголошувати, нагороджувати, шанувати.
ІV. Усвідомлення й закріплення нового матеріалу
Творче конструювання
Прочитайте. Два словосполучення введіть до самостійно складених речень, підкресліть у них додатки.
Пробачте (кому?) мені,
болить (кому?) мені,
дотримати (чого?) слова,
оволодіти (чим?) знаннями,
опанувати (кого? що?)мову,
завдати (чого?) шкоди, жалю,
зазнати (чого?) невдачі,
зрадити (кого? що?) людину,
ігнорувати (кого? що?) пораду,
учитися (чого?) ремесла, мови.
V. Підсумки уроку. Повідомлення домашнього завдання
Рефлексія. Доповніть речення
Домашнє завдання: опрацювати параграф 12, виконати вправу 114