Урок української мови у 8 класі "Додаток як другорядний член речення"

Про матеріал
Конспект уроку української мови у 8 класі з теми "Додаток як другорядний член речення" допомже вчителю використати на уроці іінноваційні методи та завдання під час вивччення теми. У матеріалах наявні усі види роботи під час кожного етапу уроку.
Перегляд файлу

Урок української мови 8 клас.

 

Тема. Додаток як другорядний член речення.

 

Мета. Поглибити знання учнів про другорядні члени речення; сформувати поняття про прямий і непрямий додаток; розвивати вміння визначати види додатків у реченнях; удосконалювати навички доречно використовувати їх у мовленні. Виховувати в учнів доброзичливе ставлення до інших.

 

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

 

 І. Мотивація навчальної діяльності.

Психологічне налаштування на урок «ДО УСПІХУ»

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.

Для того, щоб працювати на уроці гарно і виконати всі завдання, будьте старанні та уважні.

Мовна розминка

  •     Що називається реченням?
  •     Які є члени речення?
  •     Як ще їх можна назвати?
  •     Що таке підмет?
  •     Що таке присудок?
  •     Які розділові знаки можуть стояти між підметом і присудком?
  •     Чи може між підметом і присудком стояти кома?
  •     Коли між підметом і присудком ставлять тире?
  •     Які знаєте другорядні члени речення?
  •     Чи можна про другорядні члени речення сказати, що вони менш важливі, ніж головні? Чому?

 

ІІ. Актуалізація опорних хнань

 Прочитайте речення. Поясніть орфограми, пунктограми.

 

Починалася повінь. Вода прибувала з дивовижною швидкістю. В один день затопило ліси, сінокоси, городи. Стало смеркати. Розгулялася буря. Ревом ревло над Десною всю ніч. Дзвонили дзвони. У темряві далеко десь гукали люди. Ніхто не спав. А на ранок усі вулиці були під водою

 (за О. Довженком).

Знайдіть у реченнях підмети й присудки. Визначте, які речення непоширені, а які — поширені.

 

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу

 

ДОДАТКОМ називається другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на питання усіх відмінків, крім називного.

Додаток виражається тими самими частинами мови, що й підмет:

  •     ІМЕННИКОМ: Прошкандибала осінь (по чому?) ПО СТЕРНІ (Л.Костенко);
  •     ПРИКМЕТНИКОМ: Соломія зробила (кому?) хворому ложе (М.Коцюбинський);
  •     ЗАЙМЕННИКАМИ прикметникової форми: Хлопці вирішили чекати (кого?) своїх (Ю. Яновський);
  •     ЧИСЛІВНИКАМИ: Семеро (кого?) одного не ждуть (Народна творчість);
  •     ЧАСТКАМИ: Категоричного «ні» від нього не почули.
  •     ВИГУКАМИ: А (що?) «ура» не кричать (О. Гончар).
  1. Мовознавча вправа-цікавинка

Підставте замість назв частин мови конкретні слова.З’яуйте, на які питання вони відповідають, до якого члена речення належать, чим виражені.

1Дідусь ловив іменником іменник.

2.Він згадував субстантивований прикметник.

3.Певне, завтра буде схожим на прислівник.

4. Дев’ять ділиться на числівник.

5. Усі прохали Джамалу інфінітив.

6. Займенник сподобалася її пісня.

7.Займенник прийменник іменник виповниться по п’ятнадцять років.

  •     Орієнтовні відповіді(можуть в учнів бути свої). 1)вудкою рибу; 2)минуле; 3) сьогодні;  4) три; 5) заспівати; 6)усім; 7) нам із Олесем.
  1. Дослідження-конструювання

Перепишіть прислів’я, уставляючи на місці крапок вибрані з довідки слова. У записаних реченнях підкресліть додатки.

  1. Кожний Іван має свій…
  2. Без нашого … вода не освятиться.
  3. Без … порожня хата.
  4. Цікавій Варварі … одірвали.
  5. Не лякай … морем.
  6. Кожна жаба своє … хвалить.
  7. Танцювала риба з …, а петрушка з …, а цибуля з …, а дівчина з козаком! (Народна творчість.)

ДОВІДКА. План. Гриця. Кіндрата. Носа. Щуку. Болото. Раком, пастернаком, часником.

  1. Дослідження-відновлення

Відновіть прислів’я й приказки. Підкресліть додатки, охарактеризуйте їх за схемою, що є у підручнику.

  1. Не закінчиш, балаканням, не почнеш, і, роботи.
  2. Далеко, собаку, брехливу, чути.
  3. Б’ють, слухають, брехню, а, брехунів.
  4. Робить, брехня, і, недругом, приятеля.
  5. Не запнешся, пеленою, людського, від, поговору.
  6. Правди, два, однієї, брехуни, не скажуть.
  7. Говорить, добрі, робить, слова, але, зле.
  8. Ворота, рота, до, не приставиш, чужого (Нар. творч.).
  1. Дослідження-моделювання

Із поданими словами складіть пари словосполучень так, щоб у ролі залежного слова були додатки, виражені іменниками у формі різних непрямих відмінків.

Залишити, слухати, виконувати, дотримувати, виголошувати, нагороджувати, шанувати.

  •     Одну пару словосполучень уведіть у речення.
  1. Робота з підручником. Виконання вправ 111, 113 (Українська мова: підруч. для 8 кл. закл. заг. серед. освіти / О.В.Заболотний, В.В.Заболотний. - 2-ге вид. переробл. – Київ: Генеза, 2021)

ІV. Усвідомлення й закріплення нового матеріалу

Творче конструювання

Прочитайте. Два словосполучення введіть до самостійно складених речень, підкресліть у них додатки.

Пробачте (кому?) мені,

болить (кому?) мені,

дотримати (чого?) слова,

оволодіти (чим?) знаннями,

опанувати (кого? що?)мову,

завдати (чого?) шкоди, жалю,

зазнати (чого?) невдачі,

зрадити (кого? що?) людину,

ігнорувати (кого? що?) пораду,

учитися (чого?) ремесла, мови.

V. Підсумки уроку. Повідомлення домашнього завдання

Рефлексія. Доповніть речення

  • На сьогоднішньому уроці я зрозумів(-ла)/дізнався(-лась)/розібрався(-лась)...
  • Я хочу похвалити себе за те, що на сьогоднішньому уроці ...
  • На уроці мені особливо сподобалося ...
  • Знання із сьогоднішнього уроку мені знадобляться ...
  • На сьогоднішньому уроці мене здивувало ...

Домашнє завдання: опрацювати параграф 12, виконати вправу 114

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 жовтня 2024
Переглядів
555
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку