У РЖІ НА МЕЖІУ ржі на межі, на кривій березі Там сиділа русалка. Просила русалка у дівочок сорочки: – Ви дівочки, подружки,Да дайте мені сорочки, Хоча худенькую, да аби біленькую. Хоч не біленькую, да тоненькую!ОЙ ВЕСНА, ВЕСНА — ДНЕМ КРАСНАЩо ти, весно красна, нам принесла? – Принесла я вам літечко,Ще й запашненьке зіллячко, Ще й зеленую травицю, І холодную водицю. Принесла я вам ягнятко Ще й маленькеє телятко.
ЗАВДАННЯ1. Визначити спосіб творення виписаних прикметників. Розібрати їх за будовою. 2. Прочитати аналізовані слова з суфіксами і без. 3. Чи змінилось значення слів при різному прочитанні? Якого значення надають прикметникам суфікси -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-? Що передають?
Станція "Легендарна"1. Виразне читання народної легенди про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею. Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Кожному щось дісталося. Крім дівчинки, яка була одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини. Їй дістався найцінніший дар – пісня.
Творче моделювання. Знайти в тексті прикметники. Утворити за зразком від прикметників початкової форми пестливу за допомогою додавання суфіксів -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-. Зразок. Білий — біленький, білесенький, білісінький. Яку роль виконують прикметники із суфіксами -еньк-, -ісіньк-, -юсіньк- у нашому мовленні?
Станція "Загадкова"Усі козаки скидають жупани, а один козак залишає жупан. Варяг – не варяг, швець – не швець, кравець – не кравець, держить в роті щетинку, а в руках ножиці. У озері Сиваш росте, на воді сидить, у воду дивиться. У одного батька й матері дитина, а нікому з них не син.
село, Донецьк, брат, Буг, Полтава, Прага, гірник, Запоріжжя, боягуз, парубок, товариш, молодець.{8799 B23 B-EC83-4686-B30 A-512413 B5 E67 A}-ськ--зьк--цьк-Сільський,Донецький,братський,Бузький, полтавський,празький, гірницький, запорізький, боягузький.парубоцький, товариський. молодецький.
Завдання Дібрати прикметники – художні означення до слів масляна, зима, весна. Кожному учню до кожного іменника дібрати по прикметнику, утворити новий за допомогою суфіксів до слова масляна -еньк-, до слова зима -ісіньк-, до слова весна -юсіньк-. Дібрані і утворені слова записати групами.
Домашнє завдання. Опрацювати стор. 207 – 208, виконати впр. 434 на стор. 208 – 4-6 балів. Виписати 8 речень із книги "Усна народна творчість" на вивчені орфограми – 7-9 балів. Скласти невеликий твір-розповідь про легендарні походи запорізьких козаків, використовуючи прикметники з вивченими орфограмами – 10-12 балів.