Тема: Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння відрізняти прикметники від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного і доречного використання прикметників в усному та писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-дидактичного матеріалу виховувати вміння бачити прекрасне у природі.
Тема: Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння відрізняти прикметники від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного і доречного використання прикметників в усному та писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-дидактичного матеріалу виховувати вміння бачити прекрасне у природі.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Робота з текстом: виділити прикметники.
ОСІНЬ
Облітають квіти, обриває вітер
Пелюстки печальні в синій тишині.
По садках пустинних їде гордовито
Осінь жовтокоса на баскім коні.
В далечінь холодну без жалю за літом
Синьоока осінь їде навмання,
В’яне все навколо, де пройдуть копита,
Золоті копита чорного коня.
Облітають квіти, обриває квіти
Пелюстки печальні й розкида кругом.
Скрізь якась покора в тишині розлита,
І берізка гола мерзне під вікном. (В. СОСЮРА)
2. Пригадайте все, що ви вивчали в попередніх класах про прикметник.
3. Лінгвістична гра « естафета».
Кожен ряд учнівотримує завдання записати на дошці у колонку слова. Учень, який написав слово, передає крейду іншому зі свого ряду. Переможе той ряд,хто швидше впорається із завданням і не допустить жодної помилки. ( Дошка поділена на чотири частини. У кожній колонці записують прикметники, які характеризують пори року.
ЗИМА – люта, біла, морозна, сувора, сніжна, тепла, холодна…
ВЕСНА – вітряна, красна, зелена, туманна, ошатна, ясна…
ЛІТО – грозове, тепле, засушливе, тихе, щедре, смаглочоле…
ОСІНЬ – багряна, барвиста, золота, кольорова, яскрава, яснолиста...
ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1.Розповідьучителя з використанням узагальнюючої таблиці про прикметник як частину мови.
Виражає ознаку Відповідає на питання
предмета який? яка?яке? чий?чия? чиє?
Прикметник якчастина мови
У реченні виконує
роль означення, рідше – Змінюється за родами,
іменної частини числами,відмінками.
складеного присудка
2. Лінгвістичний експеримент
Вилучити всі прикметники з даного текстуЗ’ясувати, яким стало висловлювання. Зробити висновок про те, яку роль виконують прикметники у мовленні.
Займався пишний січневий ранок. Займався ранок. Золотий промінь сонця перелинув Промінь сонця перелинув зі зі сходу на захід, і вершечки синіх сходу на захід, і вершечки хмар зайнялися червоним полум’ям. хмар зайнялися полум’ям.
Сонце, мов діжа, випливало
з-за краю землі та обгорта-
лось хмарками, що спалаху-
вали від проміння, мов соло-
ма від вогню. Випливло. Де-
рева, одягнені в одежу з інею,
облились світлом. Проти
хмар, що оповили захід, зда-
вались вони тінями. А на
сході, між небом та снігом,
зависла імла, мов серпанок.
ВИСНОВОК: Прикметники збагачують і уточнюють нашу мову. Виступаючи в слові і в ролі епітетів, вони роблять її образною. Без прикметників мова була б безбарвна, бідніша.
3. Утворити словосполучення з наведеними ( у дужках) прикметниками. Пояснити, від чого залежить рід. Число. Відмінок прикметників.
Ріка, поле, степ, лани (широкий). Дніпро, країна, народ (могутній).
4. Спробуйте доповнити запропоновані словосполучення, відпочиваючи на запитання.
( які ?) хмаринки
ніч ( яка?)
у ( якому?) лісі
гніздо ( чиє?)
( який?) дуб
птахи ( які?)
посеред ( якої?) галявини
( яке?) сонце
стежина ( яка?)
( чий?) гай
калина ( яка?)
спів ( чий?)
5. Словникова робота.
До прикметників великий, симпатичний, цікавий, білий дібрати синоніми та антоніми. Ввести їх у речення. Визначити синтаксичну роль прикметників.
6. Творча робота.
Розповісти про свого однокласника, використовуючи такі прикметники: чесний, щирий, привітний, талановитий, ласкавий, старанний, працьовитий, нещирий, лінивий, несміливий, жорстокий, безсердечний, боягузливий.
7.Виконати вправу 371
ІV. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.
Подумайте й дайте відповідь на запитання.
1.Що нового ви дізналися про прикметник як частину мови?
2. Як змінюються прикметники?
3. Яку синтаксичну роль виконують прикметники у реченні?
V. Підведення підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Вивчити правила на сторінці 183-184.
Виконати вправу 373