Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Про матеріал

Тема: Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння відрізняти прикметники від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного і доречного використання прикметників в усному та писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-дидактичного матеріалу виховувати вміння бачити прекрасне у природі.

Перегляд файлу

Тема: Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння відрізняти прикметники від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного і доречного використання прикметників в усному та писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-дидактичного матеріалу виховувати вміння бачити прекрасне у природі.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.

                      Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Робота з текстом: виділити прикметники.

             ОСІНЬ

Облітають квіти, обриває вітер

Пелюстки печальні в синій тишині.

По садках пустинних їде гордовито

Осінь жовтокоса на баскім коні.

В далечінь холодну без жалю за літом

Синьоока осінь їде навмання,

В’яне все навколо, де пройдуть копита,

Золоті копита чорного коня.

Облітають квіти, обриває квіти

Пелюстки печальні й розкида кругом.

Скрізь якась покора в тишині розлита,

І берізка гола мерзне під вікном.      (В. СОСЮРА)

2. Пригадайте все, що ви вивчали в попередніх класах про прикметник.

3. Лінгвістична гра « естафета».

Кожен ряд учнівотримує завдання записати на дошці у колонку слова. Учень, який написав слово, передає крейду іншому зі свого ряду. Переможе той ряд,хто швидше впорається із завданням і не допустить жодної помилки. ( Дошка поділена на чотири частини. У кожній колонці записують прикметники, які характеризують пори року.

ЗИМА – люта, біла, морозна, сувора, сніжна, тепла, холодна…

ВЕСНА – вітряна, красна, зелена, туманна, ошатна, ясна…

ЛІТО – грозове, тепле, засушливе, тихе, щедре, смаглочоле…

ОСІНЬ – багряна, барвиста, золота, кольорова, яскрава, яснолиста...

ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

1.Розповідьучителя з використанням узагальнюючої таблиці про прикметник як частину мови.

Виражає ознаку                                Відповідає на питання

предмета                                         який? яка?яке? чий?чия? чиє?

                     Прикметник якчастина мови

 У реченні виконує

роль означення, рідше –                      Змінюється за родами,

іменної частини                                     числами,відмінками.

складеного присудка              

2. Лінгвістичний експеримент

  Вилучити всі прикметники з даного текстуЗ’ясувати, яким стало висловлювання. Зробити висновок про те, яку роль виконують прикметники у мовленні.

Займався пишний січневий ранок.      Займався ранок.                      Золотий промінь сонця перелинув      Промінь сонця перелинув зі             зі сходу на захід, і вершечки синіх      сходу на захід, і вершечки хмар зайнялися червоним полум’ям.   хмар зайнялися полум’ям. 

                                                                 Сонце, мов діжа, випливало

                                                                 з-за краю землі та обгорта-

                                                                 лось хмарками, що спалаху-

                                                                 вали від проміння, мов соло-

                                                                 ма від вогню. Випливло. Де-

                                                                 рева, одягнені в одежу з інею,

                                                                 облились світлом. Проти

                                                                  хмар, що оповили захід, зда-

                                                                  вались вони тінями. А на

                                                                  сході, між небом та снігом,

                                                                   зависла імла, мов серпанок.

ВИСНОВОК: Прикметники збагачують і уточнюють нашу мову. Виступаючи в слові і в ролі епітетів, вони роблять її образною. Без прикметників мова була б безбарвна, бідніша.

3. Утворити словосполучення з наведеними ( у дужках) прикметниками. Пояснити, від чого залежить рід. Число. Відмінок прикметників.

Ріка, поле, степ, лани (широкий). Дніпро, країна, народ (могутній).

 

4. Спробуйте доповнити запропоновані словосполучення, відпочиваючи на запитання.

( які ?) хмаринки

ніч ( яка?)

у ( якому?) лісі

гніздо ( чиє?)

( який?) дуб

птахи ( які?)

посеред ( якої?) галявини

( яке?) сонце

стежина ( яка?)

( чий?) гай

калина ( яка?)

спів ( чий?)

5. Словникова робота.

До прикметників великий, симпатичний, цікавий, білий дібрати синоніми та антоніми. Ввести їх у речення. Визначити синтаксичну роль прикметників.

6. Творча робота.

Розповісти про свого однокласника, використовуючи такі прикметники: чесний, щирий, привітний, талановитий, ласкавий, старанний, працьовитий, нещирий, лінивий, несміливий, жорстокий, безсердечний, боягузливий.

7.Виконати вправу 371

ІV. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.

 

Подумайте й дайте відповідь на запитання.

1.Що нового ви дізналися про прикметник як частину мови?

2. Як змінюються прикметники?

3. Яку синтаксичну роль виконують прикметники у реченні?

V. Підведення підсумків уроку.

VІ. Домашнє завдання.

Вивчити правила на сторінці 183-184.

Виконати вправу 373

 

docx
Додано
18 грудня 2018
Переглядів
1170
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку