Урок на тему "Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення."

Про матеріал

Сходинками мудрості.

Тема: Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення.

Мета: ознайомити учнів з відомостями про ступені порівняння прикметників та їх творення; формувати вміння правильно утворювати форми вищого й найвищого ступенів порівняння якісних прикметників, правильно й доречно вживати їх у мовленні; виховувати почуття поваги до рідних людей.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Перегляд файлу

Сходинками мудрості.

Тема: Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення.

Мета: ознайомити учнів з відомостями про ступені порівняння прикметників та їх творення; формувати вміння правильно утворювати форми вищого й найвищого ступенів порівняння якісних прикметників, правильно й доречно вживати їх у мовленні; виховувати почуття поваги до рідних людей.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

                        Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  Любою донечкою і маленькою принцесою, рідним синочком і ясним сонечком називають вас рідні.

1.Тож давайте і ми постараємося придумати якнайбільше прикметників до іменників: тато, мама, бабуся, дідусь.

Визначте розряд прикметників.

Мама – весела, дбайлива, чуйна, сувора, ніжна, молода, засмучена…

Тато – добрий, мужній, лагідний, милий, чудовий, щирий, сильний, справедливий…

Бабуся – привітна, сива, уважна, хороша, чемна, чепурна, щира, повільна, хвора, добродушна, балакуча…

Дідусь – акуратний, веселий, сивий, суворий, широкоплечий…

Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка, бабусина вишиванка, Рушник, сорочка, калина біля вікна, барвінок – все це наші символи. Рідна хата! Оспівана в піснях, оповита легендами та

 

переказами, опоетизована майстрами слова та пензля, вона завжди буде символом добра і надії.

2.Робота в парах « Ти – мені, я – тобі».

Один з учнів ставить теоретичне запитання другому.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

1.Коментар вчителя.

Ступені порівняння прикметників

Ступені порівняння

  Форма

Спосіб утворення

Приклади

Вищий

Проста

За допомогою суфіксів  іш-, -ш- від інших основ

Мудрий –мудріший

малий – менший.

Складена

За допомогою додавання до звичайного прикмет-

ника слів більш (менш)

Короткий – більш короткий;

гіркий – менш гіркий.

Найвищий

Проста

За допомогою додавання до прикметників вищого ступеня префікса най-. Значення вищого ступеня можна посилити префіксами як-, що-.

Вищий – найвищий;

якнайменший; щонайменший.

Складена

За допомогою:

а) слів найбільш, найменш;

б) прикметників вищого ступеня і слів від усіх, над усе.

Найбільш здібний, найменш освічений;

миліший від усіх,

дорожчий над усе.

 

2.Проблемне завдання: утворити форми ступенів порівняння від поданих на дошці прикметників; якщо це можливо, спробувати пояснити чому: веселий, український, мамин, сміливий, височенний.

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.

1.Пояснювальний диктант.

Записати під диктовку текст. Підкреслити прикметники, у яких ознака виявлятися більшою або меншою мірою.

   Мати… Найдорожча, найрідніша у світі людина. Перед нею схилялися царі і владики всього світу. Скількох вона вивела у світ, передавши їм у спадок любов до людей, глибоку чуйність до людських тривог, надій, смутків і радощів. Світлий образ матері, її гарячу любов, красу душі ми проносимо через усе своє життя.

2.Робота в групах.

Клас поділений на 4 групи.

А зараз проведемо Олімпіаду знавців. Від першої та другої групи до дошки виходять по одному учню. Утворюють (якщо можливо) просту форму вищого ступеня порівняння прикметників.

Високий Бабусин

Золотий Зелений

Близький Теплий

                             Батьків             Тонкий

                             Солодкий         Гарний

                             Холодний         Низький

Учні третьої та четвертої групи визначають, хто швидше і правильно виконав завдання. Відповіді оцінюються.

3.Відгадайте загадки.

Підійме найменша дитина, а через хату не перекине найдужча людина. (ПІРЇНА)

Що важче – пуд пір’я чи пуд заліза?  (ОДНАКОВІ)

Що тепліше одного кожуха?  (ДВА)

4.Гра « Хто швидше?»

Від поданих слів утворити вищий ступінь порівняння прикметників, записати в одну колонку форми з суфіксом – ш –, а в другу – з суфіксом –іш –.

  Святий, чистий. Рідний, мудрий, темний, тонкий, спритний, глибокий, ніжний, синій, широкий, поганий.

5.Вибіркова робота.

   Виписати прикметники вищої і найвищої форм порівняння. Пояснити спосіб творення форм та наявні чергування приголосних.

        Найогидніші очі порожні,

        Найгрізніше мовчить гроза.

6.Відредагувати поданий фрагмент тексту.

   Не все в світі однакове. Є щось мале, а є менше чи саме менше. Є щось велике, але є і великіше чи саме велике. Так само й за силою: хтось дужий, а інший – дужчий, хтось же – самий дужчий. Чи за красою: те красиве, те – красше, а те – прекрасне з самого прекрасного. Тому й багатий світ, що розмаїтий.

7.Доміно « Ступені порівняння прикметників»

ший     част       чий     найбіль      іший    тон         ший    ниж

ший    жвав        чий   найшир      іший   корот       ший    ближ

ший    старш     чий   найстар         іший   лег         іший   важ

ший     добр       чий   най глиб      іший   мен        іший    щонайкра

ший   туг          чий   якнайшвид    ший   дорож       щий   слаб

ший   ви            чий якнайсильн     ший  вуж           щий   біль

ший    тов.      іший   дов                 ший   дуж          щий   якнайрідн

Складено це доміно з прикметників

Довший дорожчий жвавіший найглибший

Тонший вужчий старіший якнайшвидший

Коротший дужчий добріший якнайсильніший

Легший нижчий тугіший якнайрідніший

Менший ближчий найбільший вищий

Слабший важчийнайширший товщий

Більший частішийнайстаріший щонайкращий

VІ.Підсумок уроку.

VІІ.Домашнє завдання.

Перекласти текст українською мовою

1.Митроша был моложе сестры на два года. ( М. Пришвин) 2. В детсте горячее сонце, гуще трава, обильнее дожди, темнее небо и смертельно интересен каждый человек. ( К. Паустовский). 3. Чем более понятно произведение искусства, тем оно выше. ( Л. Толстой). 4. Искусство тем более общедостпно, чем оно проще, кратче и потому яснее передаёт чувства. ( Л. Толстой).

 

docx
Додано
18 грудня 2018
Переглядів
2556
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку