Тема. Прикметник. Загальне значення,
морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета: закріпити й поглибити знання школярів про прикметник як частину мови, його значення, семантико-граматичні властивості, синтаксичну роль у реченні; сприяти виробленню в учнів уміння знаходити в реченні прикметники, визначати граматичні категорії; формувати культурологічну компетентність та комунікативні здібності шестикласників; розвивати національну свідомість, позитивне мислення, гармонійний світогляд, почуття прекрасного, уміння виокремлювати найкращі риси однокласників, спираючись на загальнолюдські цінності; пожвавити інтерес учнів до навчання шляхом показу можливих напрямків для досягнення успіху; виховувати в учнів любов до рідної природи, пошану до культурних надбань людства.
Обладнання: підручник, репродукції картин «Осінь», збільшена фото-картка «Осінь», аудіозапис «Пори року. Жовтень» П. І. Чайковського,таблиця «Прикметник», роздатковий матеріал, тлумачний словник української мови, «Дерево осені», презентація.
Методи і прийоми: колективна робота, анілітико-синтетичні та проблемно-пошукові методи, аналіз таблиці, метод опори, вибір прикладів з опорою на таблицю, доведення шляхом порівняння, робота з ілюстративним матеріалом, еврістична бесіда, «Мікрофон», робота в парах, метод евалюації, емпатії.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
II. Повідомлення теми й мети уроку.
Тема цяхоч непроста, та для вас цікава,Будуть в нійнові слова, буде і забава.
І в скарбничкумовнуцю, покививчим тему,
Мовнихскарбівпребагато ми з вами зберемо.
Будуть в нійзнання й уміння, правила й завдання,
Думки вашої творіння і оповідання,
І пісні, й загадки ваші, й власна ваша казка.
Тему нашого уроку запишіть будь ласка.
(Л. Швед)
III. Актуалізація опорних знань учнів.
Бліц-опитування
Проблемне запитання.
Як ви думаєте, чому одразу ж після іменника ми вивчаємо прикметник, а не іншу частину мови?
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
(Робота в парах: один учень висловлює свою думку, а інший її доводить; по черзі, міняючись ролями.)
I. Повівав вітерець. З краю неба насувались хмари. Разно бігли коненята. Дорога була, і сани йшли в затоки. На обидва боки від дороги, скільки скинеш оком, розстелилось поле, вкрите снігом, мов скатеркою. Сніг грав на сонці самоцвітами. Вороння сідало на сніг і знов здіймалося з місця. Вітер дужчав (М. Коцюбинський).
II. Повівав холодний вітерець. З краю неба насувались білі, наче молочні хмари. Разно бігли мишасті коненята. Дорога була слизька, і сани йшли в затоки. На обидва боки від дороги, скільки скинеш оком, розстелилось поле, вкрите снігом, мов білою скатеркою. Твердий синявий сніг грав на сонці самоцвітами. Чорне вороння сідало на сніг і знов здіймалося з місця. Вітер дужчав (М. Коцюбинський).
(Слово вчителя)
- Так, дійсно, до вашої уваги представлено картини видатних художників:
«Осінь» Василя Поленова, «Осінь» І. І. Шишкіна, «Золота осінь» І. Рєпіна
Випереджальне завдання.
(Учень, якому заздалегідь було дано завдання, зачитує короткі відомості про кожного з художників, роблячи акцент (за допомогою вчителя), що Рєпін – належить до славетної когорти українських живописців).
2. Робота за таблицею «Прикметник».
Учитель: Розгляньте таблицю. Що ви знаєте про прикметник як частину мови з вивченого в попередніх класах?
(Після відповідей учнів - оглядова розповідь учителя про парадигму прикметника за таблицею).
На кожному з наступних уроків ми з вами будемо, не користуючись усією таблицею, а тільки її необхідними частинами, додавати те нове, що ми вивчимо, а наприкінці теми порівняємо створене нами з цією таблицею.
3. Робота біля дошки.
Утворити й записати словосполучення з наведеними (у дужках) прикметниками. Пояснити, від чого залежить рід, число, відмінок прикметників.
Ріка, поле, степ, лани (широкий); Дніпро, країною, племенами, народові (могутній).
Фізкультхвилинка
4. Робота за підручником: §14, с. 69, вправа 144.
Вж...вання ківi знижує ризик онкологічних захворювань i хвороб с…рцево-судинної с...стеми. Kiві має протипухлинну, антиоксидантну дію, підв...щує фізичну прац...здатність, поліпшує травл…ння, запобігає р...вматичним захворюванням, утвор…нню кам...нів у нирках, зменшує н...рвозність. Медики р...комендують вживати ківі під час спалаху інф...кційних i застудних н...дуг.
5. Хвилинка поезії.
(Спочатку учитель читає поезію, а діти слухають із заплющеними очима (під час читання можна використати інструментальну музику відповідного настрою, наприклад Чайковський «Пори року. Жовтень»), потім на розданих аркушах у формі листків одним символом малюють настрій цього вірша.)
Осінь
Так стане голо і самотньо,
Коли останній лист впаде.
Хай буде завтра, не сьогодні
В минуле ОСІНЬ відійде.
Чарівно-золота й тендітна
Її завершена краса,
Поступливо і непомітно
Вона тьмяніє і згаса.
Але залишиться на спогад
Красиве світле відчуття:
Природи єдності і Бога,
І недаремності буття (В. Певна).
Прочитайте вірш самостійно тавизначте синтаксичну роль прикметників. Випишіть перше речення та проаналізуйте його.
6. Укладання словникової скриньки.
Учитель: Діти, ми продовжуємо наповнювати нашу словникову скриньку новими словами. Погляньте на текст вірша «Осінь» та скажіть, значення якого з прикметників для вас є більш незрозумілим?
Тендітний – ніжний, тонкий за будовою; той, що має слабке здоров’я; (про звук) ледь відчутний.
Учитель: Сьогодні я вам запропоную ще 2 слова, а троє з вас удома підготують нові, суто українські прикметники, а ми запишемо потім найцікавіші приклади.
Чепурний – охайний, чистий; (про костюм) елегантний.
Ошатний – (про людину) гарно, акуратно, святково вдягнений.
7. Самостійна робота.
Прочитайте ще раз вірш, уявіть собі цю картину та додайте до намальо-ваного вами настрою конкретні деталі (1 хвилина).
Подивіться на подані словосполучення. Які з них ви могли б відобразити на своїй осінній картині, а які – ні. Чому?
А тепер замініть виділені слова прикметниками за наведеним зразком.
Журнал для дітей – дитячий журнал.
Синява в небі –
Автобус у селі –
Книжка для записів –
Квітка з шоколаду –
Рослина, яка лікує –
Збори для батьків –
8. Творча робота.
Записати під диктовку прикметники. (1 учень біля дошки)
Добрий, ласкавий, душевний, чутливий, чесний, щирий, правдивий, здібний, талановитий, працьовитий, старанний, вимогливий, злий, нещирий, лінивий, несмілий, боягузливий, безсердечний, безжальний, жорстокий.
- Діти, осінь все ж таки дещо похмура пора року, тому давайте пошукаємо в нас самих те, що допоможе збадьоритися, порадіти одне за одного.
Завдання.
Розповісти про свого однокласника, використовуючи подані прикметник та не називаючи імені людини, про яку розповідається. (У тих варіантах, коли учень використовує лише прикметники-позитивні ознаки,колективно намагаємось відгадати, про кого йде мова. Але, якщо дитина використовує у висловлюванні прикметники-негативні ознаки, лише зауважуємо, що ми не зможемо відгадати, бо серед нас немає таких людей).
V. Закріплення вивченого матеріалу.
VI. Д/З: §14, с.70. вправа 146, трійко учнів готують прикметники для «Словникової скриньки».
VII. Евалюація.
Учитель: Діти, ви можете прикріпити до «Дерева осені» використані під час уроку листки-образи осені тим учням, яким сподобався сьогоднішній урок, щоб ми за кількістю цих листків змогли подивитися, чи все зелене та радісне листя вже зірвала холодна осінь, готуючи нас до зими, чи ще залишилось тепло в наших душах, яке не дасть нам сумувати та впадати у відчай. (До намальо-ваного на ватмані фантастичного дерева діти за допомогою «скотчу» наклеюють листя).
1