Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Про матеріал
Специфіка уроку полягає в нетрадиційному його проведенні. Тип уроку – урок з елементами тренінгу (урок формування нових знань). Нестандартна форма уроку передбачає формування навичок самоконтролю, вміння висловлювати особисту думку і враховувати думки інших, почуття обов’язку і відповідальності за результати навчання.
Перегляд файлу

План-конспект уроку з елементами тренінгу

Українська  мова 6 клас

Тема. Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета та задачі уроку:

Навчальні:

  • поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні;
  • формувати вміння знаходити у тексті прикметники, визначати їх; доречно вживати їх у мовленні;

Розвивальні: розвивати пам'ять, спостережливість;

Виховні:  виховувати в учнів любов та повагу до символу України – вінок.

Обладнання: 1. Українська мова: Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою /Бондаренко Н.В., Ярмолюк А.В. – К.: Освіта, 2006. – 240 с.; 2 ілюстрації; мультимедійна презентація, нитки, торбинка з різними предметами.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Форма: урок з елементами тренінгу

Перебіг уроку

I Організаційний момент. Мовленнєвий тренінг «Комплімент-звертання»    

Крок 1.

Учні стають у коло разом із учителем. Учитель тримає клубочок ниток, який буде розмотуватися по колу під час виконання тренінгу.

Крок 2.

Учитель пояснює завдання тренінгу: утворити зменшені і пестливі чоловічі і жіночі імена товаришів, поставити їх у кличному відмінку, утворивши звертання, виголосити комплімент. Наприклад, Петрику, тобі дуже пасує вишиванка.

Додаткове завдання: розмотати нитку і передати клубочок наступному товаришу, проговорюючи пестливі звертання

Крок 3.

Спонукати учнів до порівняння загальновживаних імен та пестливих суто українських, допомогти учням «наміряти» результати виконаних завдань до їхніх імен в домашньому вжитку;

Крок 4.

Запропонувати учням дати відповіді на такі запитання, наголосивши, що клубочок – чарівний і є учасником тренінгу:

  • Чи ніде не порвалася нитка?
  • Чи допоміг нам чарівний клубочок зберегти цілісність кола?
  • Чи був би « задоволений»  клубочок, якби ми називали один одного згрубілими словами?
  • Навіщо взагалі ми розмотували клубочок ?

Крок 5.

Загальні висновки стосовно формування мовленнєвих навичок та згуртування дітей у дружний, ввічливий колектив.

II Мотивація навчальної діяльності

Вчитель пропанує учням прочитати текст (слайд 2).

Віночок, сплетений з квіточок і трав, оздоблений  стрічками, — один з символів. Образ дівчини неможливий без гарно  квітами голови. Та мало хто сьогодні знає, що це не тільки  прикраса, яка формує вигляд  українки, а перш за все —  елемент — символ  життя.

 Давайте спробуемо порівняти (слайд 3)

Віночок, сплетений з квіточок і трав, оздоблений яскравими стрічками, — один з найдавніших українських символів. Образ української дівчини неможливий без гарно увінчаної квітами голови. Та мало хто сьогодні знає, що це не тільки чудова прикраса, яка формує естетичний зовнішній вигляд юної українки, а перш за все — важливий елемент — символ українського життя.

У чому різниця? Сьогодні на уроці ми будемо розмовляти про окрасу мови, а саме про прикметник!

III Оголошення теми та задачі уроку

IV  Вивчення нового матеріалу

Отже, якщо за допомогою іменників ми називаємо предмети та явища, то прикметником ми виражаємо ознаки предмета.

Робота над теоретичним матеріалом підручника. (с.88)

Тепер я пропаную вам гру «Хто більше». (слайд 4)

  • Перед вами віночок – символ України, окраса кожної української дівчини. Давайте спробуємо дібрати до іменника Вінок  прикметник.
  • Доберіть синоніми та антоніми до прикметника гарний.

Гра «Дослідники». Робота з текстом. Записати текст, підкреслити прикметники (слайд 5).

Вінки із штучних й воскових квітів плели, в основному, черниці православних монастирів і продавали на київських базарах, від чого і назва — «київськими». Вони купувалися перед шлюбом як весільні. Штучні квіти у вінку  перевивалися зеленим барвінком. Подекуди побутував звичай вплітати пташине пір’я: пав’яче, куряче та з хвоста селезня. Але з яких би матеріалів плели вінок, він мав був бути невисоким і охайно прилягати до голови.

  • Прочитайте текст, вилучивши з нього всі прикметники.
  • Як він змінився?
  • Який текст яскравіший ( з прикметником чи без нього)?
  • Чи можна охарактеризувати предмет лише за допомогою іменників?
  • Яка роль прикметників у нашому мовленні?

V. Фізкультхвилинка.  Рухавка «Верх-низ».

VI. Систематизація  й узагальнення нових знань і умінь

Робота в парах.

Історія вінка починається у глибокій давнині. За стародавнім віруванням предків через вінок приходили у наш світ безсмертні душі з потойбіччя. Згадка про вінки сягає шумерської культури (ХІІ-ІІІ ст. до н.е.).

Нащадками шумерів були представники культури шнурової кераміки, які мешкали на території сучасної України в XV-XIV ст. до н.е. і залишили у спадок слов’янам деякі символи. Серед них знак міфічної шумерської богині Інанни — Іштар, який означає «ясне небо» і складається з круглого вінка — кола з вплетеною в нього стрічкою, яка створює два кінці, та шестипроменевої зірки в центрі . Він зображений і на саркофазі Ярослава Мудрого в Софії Київській (ХІІ ст.). Є всі підстави вважати, що український вінок із стрічками — спрощений знак Інанни, що начебто стверджує побажання «ясного мирного неба» над головою того, хто його носить. Це оберіг від усього поганого і недоброго.

  • Виписати словосполучення прикметник + іменник;
  • Визначити рід, число, відмінок прикметника;
  • Чому не визначаємо рід у множинні?

Вправа – тренінг «Історія з торбинки» .

 У торбинці  ежать різні предмети: зображення видатних постате, шкільні прилади, квіти та інше. Кожен навмання обирає щось у торбинці та розповідає про те, що має у руці, використовуючи прикметники: «Це олівець. Він деревяний, довгий, жовтого кольору, я можу малювати ним сонечко» тощо

VII. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія «Світлофор». Дати відповідь на питання «Чи є у словосполученні прикметник?». Червоний колір – ні; зелений – так.

Вінок-бенкетний атрибут; етнографічний район; термін «вінок»;  вінкоподібні прикрас;,на українській землі; квітка мрії; материнська відданість; віночок сплітали; штучні й воскові квіти.

Бесіда.

  • Яка частина мови називається прикметником?
  • Як змінюються прикметники?
  • Чим найчастіше виступає прикметник у реченні?

VIII. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

Обов’язкова частина. Параграф 25-26 (опрацювати); вправа 252 (усно), 262 (письмово).

Додаткова частина. Скласти твір-мініатюр «Український вінок – дівоча душа», уживаючи прикметники в різних морфологічних формах.

IX Оцінювання навчальних досягнень учнів

Учитель відзначає активність роботи на уроці та виставляє оцінки, згідно з критеріями оцінювання.

 

Джерела:

  • Крівіч І.А. Українська мова. 6 клас: плани-конспекти уроків. – Х.: Веста, 2009. – 240 с.
  • Бутрин Л.В. Ігрові технології на уроках української мови та літератури. 5-11 класи.-Х: Ранок, 2010. - 176с.
  • http://donetshina.ucoz.org/
  • http://www.yandex.ua/
  • http://timso.koippo.kr.ua
  • https://www.google.com.ua/search?q=картинка+клубок

 

 

docx
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
2107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку