Тема. Прикметники твердої і м’якої груп. Відмінювання прикметників, 6 клас
Мета: сформувати в учнів уміння визначати належність прикметників до певної групи, вміння відмінювати прикметники, знаходити орфограму “буква и, і, ї у відмінкових закінченнях прикметників”, обгрунтовувати вибір написання відповідним орфографічним правилом; розвивати навички самостійної роботи; удосконалювати культуру мовлення; виховувати любов до рідного краю.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ Актуалізація опорних знань
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Мотивація навчання.
Прикметники, змінюючись за родами, відмінками й числами, відповідають на такі питання:
1) |
називний |
— який? яка? яке? які?; |
2) |
родовий |
— якого? якої? якого? яких?; |
3) |
давальний |
— якому? якій? якому? яким?; |
4) |
знахідний |
— який? або якого? яку? яке? які? або яких?; |
5) |
орудний |
— яким? якою? яким? якими? ; |
6) |
місцевий |
— (на) якому? якій? якому? яких? |
Усі прикметники відмінюються за одним зразком без винятків. Є лише невелика різниця у вживанні букв а, у, е, и та я, ю, є, і в закінченнях твердої і м’якої груп.
До твердої групи належать прикметники з основою на будь-який твердий приголосний: гарячий, чужий, короткий, зелений, братів, сестрин.
До м’якої групи належать прикметники з основою на м’який [нˊ]: синій, давній, ранній, пізній. Сюди належать також безкраїй, довговіїй, короткошиїй з основою на [й].
Нижче в таблиці наведено буквені (не звукові) закінчення прикметників за родами, числами і групами.
У середньому роді прикметники мають такі самі закінчення, як і в чоловічому, за винятком лише називного й знахідного відмінків, де в середньому роді виступає закінчення -е (-є): зелене, синє.
Відмінки |
Чоловічий рід |
Жіночий рід |
Множина |
|||
Тверда група |
М’яка група |
Тверда група |
М’яка група |
Тверда група |
М’яка група |
|
Н. |
-ий, |
-ій |
-а |
-я |
-і |
-і |
Р. |
-ого |
-ого |
-ої |
-ої |
-их |
-іх |
Д. |
-ому |
-ому |
-ій |
-ій |
-им |
-їм |
Зн. |
Як у називному або родовому відмінку |
-у |
-ю |
Як у називному або родовому відмінку |
||
Ор. |
-им |
-ім |
-ою |
-ою |
-ими |
-іми |
М. (на) |
-ому/ -ім |
-ому/ -ім |
-ій |
-ій |
-их |
-іх |
Випишіть прикметники, виділіть у них закінчення й основу. На який приголосний – твердий чи м’який – закінчується основа кожного прикметника?
1. Холодний вітер гуляє навколо нас. 2. Горить вечірнє сонце золотим вогнем. 3. Небо в нашому краї, наче море безкрає. 4. Ми набрали з джерельця прозору чисту воду.
(До твердої групи належать прикметники з основою на твердий приголосний: щирий, милий, зелений. До твердої групи належать присвійні прикметники із суфіксами – ів (-їв), – ин (-їн): батьків, Катрин, та всі прикметники вищого й найвищого ступенів: молодший, найважчий.
До м’якої групи належать прикметники з основою на м’який приголосний: майбутній, синій, сьогоднішній).
Виписати з поданного тексту прикметники та розподілити їх у два стовпчики: тверда та м’яка групи:
Коли в українські степи приходила рання весна, по селах починали лаштуватися в далеку дорогу чумаки. Минали останні дні перед виходом валок із сіл, і ось уже випливали величезні вози у неблизьку подорож.
Проводжали чумаків урочисто, усім селом. Співали пісень, виголошували напуття, а найшанованіший у громаді чоловік благословляв їх перед дальньою дорогою.
Вставити замість крапок прикметники із довідки; визначити відмінки прикметників
Годі й уявити собі весну без того співака, його краси! І ночі ті наші….. утратили весь свій чар, коли б у …. сяйві місяця не мережили …. звуки ……. пісні.
І ось одного … вечора в …. гаю над річками та ставками почувся його …….гімн. Спершу квилить він ……, ……… голосом, немов настроює свій інструмент. І сиплються……, ……… звуки, які сягають …..неба і линуть у далечінь.
Довідка. Весняний, блідий, солов’їна, дзвінкі, ясний, тихий, зелений, величний, короткі, урочистий, несміливий, ранній, ніжний, відривисті, синє.
Вставити букви, визначити відмінки, виділити закінчення
Невелик…й став, у чист…й воді, весел…й щебет, на чуж…й землі, широк…й долині, ніжн…м співом, могутн…й дуб, задумлив…м поглядом, щаслив…ї долі, пінист…й воді, на величн…му святі, народн… гуляння
ІV.Фізхвилинка
V. Закріплення вивченого.
Вправи з підручника.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завдання.