Прикметники твердої і м’якої груп. Відмінювання прикметників.

Про матеріал
Мета: сформувати в учнів уміння визначати належність прикметників до певної групи, вміння відмінювати прикметники, знаходити орфограму “буква и, і, ї у відмінкових закінченнях прикметників”, обгрунтовувати вибір написання відповідним орфографічним правилом; розвивати навички самостійної роботи; удосконалювати культуру мовлення; виховувати любов до рідного краю.
Перегляд файлу

Тема. Прикметники твердої і м’якої груп.  Відмінювання прикметників, 6 клас

Мета: сформувати в учнів уміння визначати належність прикметників до певної групи, вміння відмінювати прикметники, знаходити орфограму “буква и, і, ї у відмінкових закінченнях прикметників”, обгрунтовувати вибір написання відповідним орфографічним правилом; розвивати  навички самостійної роботи; удосконалювати культуру мовлення; виховувати любов до рідного краю.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ Актуалізація опорних знань

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Мотивація навчання.

Прикметники, змінюючись за родами, відмінками й числами, відповідають на такі питання:

1)

називний

— який? яка? яке? які?;

2)

родовий

— якого? якої? якого? яких?;

3)

давальний

— якому? якій? якому? яким?;

4)

знахідний

— який? або якого? яку? яке? які? або яких?;

5)

орудний

— яким? якою? яким? якими? ;

6)

місцевий

— (на) якому? якій? якому? яких?

Усі прикметники відмінюються за одним зразком без винятків. Є лише невелика різниця у вживанні букв а, у, е, и та я, ю, є, і в закінченнях твердої і м’якої груп.

До твердої групи належать прикметники з основою на будь-який твердий приголосний: гарячий, чужий, короткий, зелений, братів, сестрин.

До м’якої групи належать прикметники з основою на м’який [нˊ]: синій, давній, ранній, пізній. Сюди належать також безкраїй, довговіїй, короткошиїй з основою на [й].

Нижче в таблиці наведено буквені (не звукові) закінчення прикметників за родами, числами і групами.

У середньому роді прикметники мають такі самі закінчення, як і в чоловічому, за винятком лише називного й знахідного відмінків, де в середньому роді виступає закінчення  (): зелене, синє.

Відмінки

Чоловічий рід

Жіночий рід

Множина

Тверда група
(жовтий)

М’яка група
(синій)

Тверда група
(жовта)

М’яка група
(синя)

Тверда група
(жовті)

М’яка група
(сині)

Н.

-ий, 

-ій

Р.

-ого

-ого

-ої

-ої

-их

-іх

Д.

-ому

-ому

-ій

-ій

-им

-їм

Зн.

Як у називному або родовому відмінку

Як у називному або

родовому відмінку

Ор.

-им

-ім

-ою

-ою

-ими

-іми

М. (на)

-ому/ -ім

-ому/ -ім

-ій

-ій

-их

-іх

   

 

  Випишіть прикметники, виділіть у них закінчення й основу. На який приголосний – твердий чи м’який – закінчується основа кожного прикметника?

1. Холодний вітер гуляє навколо нас.  2. Горить вечірнє сонце золотим вогнем. 3. Небо в нашому краї, наче море безкрає. 4. Ми набрали з джерельця прозору чисту воду.

(До твердої групи належать прикметники з основою на твердий приголосний: щирий, милий, зелений. До твердої групи належать присвійні прикметники із суфіксами – ів (-їв), – ин (-їн): батьків, Катрин, та всі прикметники вищого й найвищого ступенів: молодший, найважчий.

До м’якої групи належать прикметники з основою на м’який приголосний: майбутній, синій, сьогоднішній).

     Виписати з поданного тексту прикметники та розподілити їх у два стовпчики: тверда та м’яка групи:

Коли в українські степи приходила рання весна, по селах починали лаштуватися в далеку дорогу чумаки. Минали останні дні перед виходом валок із сіл, і ось уже випливали величезні вози у неблизьку подорож.

 Проводжали чумаків урочисто, усім селом. Співали пісень, виголошували напуття, а найшанованіший у громаді чоловік благословляв їх перед дальньою дорогою.

Вставити замість крапок прикметники із довідки; визначити відмінки прикметників

 Годі й уявити собі весну без того співака, його краси! І ночі ті наші….. утратили весь свій чар, коли б у …. сяйві місяця не мережили …. звуки ……. пісні.

І ось одного …  вечора в …. гаю над річками та ставками почувся його …….гімн. Спершу квилить він ……, ……… голосом, немов настроює свій інструмент. І сиплються……, ……… звуки, які сягають …..неба і линуть у далечінь.

 

Довідка. Весняний, блідий,  солов’їна,  дзвінкі, ясний, тихий, зелений, величний, короткі, урочистий, несміливий, ранній, ніжний, відривисті, синє.

 

      Вставити букви, визначити відмінки, виділити закінчення

Невелик…й став, у чист…й воді, весел…й щебет, на чуж…й землі, широк…й долині, ніжн…м співом, могутн…й дуб, задумлив…м поглядом, щаслив…ї долі, пінист…й воді, на величн…му святі, народн… гуляння 

ІV.Фізхвилинка

 

V. Закріплення вивченого.

 Вправи з підручника.  

 

VІ. Підбиття підсумків уроку.  

VІІ. Домашнє завдання.

doc
Додано
18 січня 2020
Переглядів
21308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку