Під час даного уроку, учні зможуть розглянути поняття «безпека життєдіяльності» та «небезпека життєдіяльності»; сформувати уявлення про природні, техногенні, соціальні небезпеки, принципи безпечної життєдіяльності; формувати практичні вміння та навички складання повідомлень про небезпечну ситуацію
Тема уроку: Принципи безпечної життєдіяльності
Мета уроку:
розглянути поняття «безпека життєдіяльності» та «небезпека життєдіяльності»; сформувати уявлення про природні, техногенні, соціальні небезпеки, принципи безпечної життєдіяльності; формувати практичні вміння та навички складання повідомлень про небезпечну ситуацію;
розвивати навички безпечної поведінки, критичного мислення, уміння працювати з додатковою інформацією, приймати зважені рішення;
виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища.
Очікувані результати: учні будуть знати поняття безпека, безпека життєдіяльності, зможуть класифікувати небезпеки (природні, техногенні, соціальні); пояснювати значення принципів безпечної життєдіяльності
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, зошит; приклади ситуацій, схема «Принципи безпеки життєдіяльності», мультимедійна презентація, відеофрагменти, які ілюструють різні види небезпек, завдання для роботи в зошиті, притча
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
ІII. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку
Оксана поспішала на шкільний вечір. Вона почала прасувати кофтинку, але раптом задзвонив телефон, і вона побігла знімати слухавку, забувши про праску. У результаті ледь не сталася пожежа, а на кофтинці залишилася дірка.
Оксана плакала й скаржилася всім, що в неї був невдалий день. Що б ви їй порадили?
Сучасна людина мусить володіти культурою безпеки життєдіяльності, знати її основні принципи. Існує фізична, екологічна, соціальна безпека й безпека в надзвичайних ситуаціях. Існують природні, техногенні та соціальні небезпеки.
«Потреба в безпеці є однією з базових людських потреб. Тому не дивно, що небезпечні ситуації викликають тривогу, страх, відчай. Вони бентежать, дратують, позбавляють сну та апетиту. Відчуття безпеки, навпаки, дуже приємне. Воно супроводжується задоволенням, спокоєм, розслабленням. Кожна людина має постійно дбати про свою безпеку, а для цього повинна володіти багатьма навичками безпечної життєдіяльності».
Тому сьогодні ми будемо говорити про «Принципи безпечної життєдіяльності»
IV. Вивчення нового матеріалу
Людина живе в дуже складному світі. На жаль, цей світ приховує в собі небезпеки для життя й здоров’я людини. Тривалий час люди ставилися до небезпек, як до чогось неминучого, але потім почали розуміти, що багатьох із них можна уникнути. Сьогодні наголошують на тому, що існує потреба переходу до безпечного суспільства з безпечною системою стосунків. Сучасна людина повинна володіти культурою безпечної життєдіяльності.
Учитель уважно вислуховує відповіді дітей і дає словникове визначення слова «безпека».
Безпека — це стан захищеності життєво важливих інтересів особистості, суспільства й держави від внутрішніх і зовнішніх загроз.
Безпека життєдіяльності — це наука про комфортну й безпечну взаємодію людини з техносферою.
Безпека життєдіяльності будується на відповідних принципах і методах.
Принцип — це ідея, основне положення, а метод є способом досягнення мети.
Існує основна ідея — зробити життя максимально безпечним.
Безпека може бути різною: фізична безпека; екологічна безпека; безпека в надзвичайних ситуаціях; соціальна безпека (до неї належать морально-психологічна безпека, правова безпека).
Ми вже зрозуміли, що кожна людина повинна освоювати культуру безпечної життєдіяльності.
В її основі лежать такі головні принципи:
У двері подзвонив незнайомець і сказав, що мама попросила передати їй сумку, яку вона випадково залишила вдома. Як ви вчините? Яка небезпека вам загрожує?
Так, попри всі наукові й технічні досягнення людства люди, як і раніше, залежать від природних явищ і не завжди можуть упоратися з природною стихією. Крім природних небезпек, існують ще техногенні.
Людина створила техносферу й використовує її для задоволення власних потреб. Але в деяких ситуаціях техносфера може стати небезпечною для людей. До техногенних небезпек належать транспортні аварії, пожежі, вибухи, аварії з викидом хімічно небезпечних речовин, радіоактивних речовин, раптовий обвал будинків і споруд тощо.
Крім природних і техногенних небезпек, є ще соціальні. До них належить війна, тероризм, злочинність, наркоманія, алкоголізм, тютюнокуріння.
V. Систематизація, узагальнення та застосування нових знань, умінь і навичок
2. Познач літерою П фотоілюстрації, на яких зображені природні небезпеки, літерою
Т — техногенні, літерою С — соціальні.
3. Установи відповідність. Результат запиши в таблицю.
1. Сварки, бійки, глузування. 2. Забруднення довкілля отруйними речовинами. 3. Несприятливі погодні умови. 4. Аварії на підприємствах. 5. Епідемії хвороб. 6. Порушення правил користування побутовими приладами. 7. Сонячна радіація. 8. Кримінальні небезпеки. 9. Стихійні лиха.
Джерело ризику природного середовища |
Джерело ризику техногенного середовища |
Джерело ризику соціального середовища |
|
|
|
4.
5. Установіть відповідність між описом і назвою складових здоров’я.
1) Здоров'я залежить від того, наскільки добре справляються зі своєю роботою опорно-рухова, кровоносна, травна, нервова, видільна та інші системи організму |
А) Соціальна складова здоров'я |
2) Людина є особистістю — представником суспільства, який вільно і відповідально визначає своє місце серед інших людей |
Б) Фізична складова здоров'я |
3) Людина здатна керувати своїм емоційним станом; вона має інтелект; духовний розвиток людини визначає мету її існування, ідеали і життєві цінності |
В) Психічна і духовна складові здоров'я |
VІ. Підсумок уроку
Притча
Одного разу дві жаби впали в глечик зі сметаною. Одна злякалась і подумала, що надії на порятунок немає, тому склала лапи й загинула. А друга почала інтенсивно борсатися, аж поки збила масло. Тоді вона відштовхнулася від нього і вистрибнула з глечика на волю.
У будь-якій складній ситуації в житті не втрачайте надії, самовладання і боріться до кінця.
- Які риси характеру важливо розвивати підліткам, щоб убезпечитися від небезпеки?
VIІ. Оголошення результатів навчальної діяльності
VIII. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання
Опрацювати §4 (стр. 18-24 (Бойченко Т.Є.) та §5 стр. 30-34 (Бех І.Д.)
Виконати завдання в зошиті
* Ознайомитися з видами ризику §4 (стр. 21-24 (Бойченко Т.Є.) та §5 стр. 33-34 (Бех І.Д.)