Тема: Принципи демократії через вибори класного лідера
Мета уроку:
-
Ознайомити учнів із основними принципами демократії.
-
Показати, як працює виборчий процес через гру.
-
Сформувати розуміння важливості активної участі громадян у суспільному житті.
-
Допомогти учням усвідомити важливість відповідальності при виборі лідера.
-
Розвивати навички критичного мислення та комунікації у процесі обговорення.
Хід уроку:
1. Вступ (15 хвилин)
-
Почнемо з питань: "Хто такий лідер?" і "Якими якостями повинен володіти хороший лідер?" Учні можуть називати приклади лідерів, яких вони знають (наприклад, капітан футбольної команди, президент школи, супергерої з мультфільмів тощо). Вчитель записує ці якості на дошці, щоб усі могли їх бачити та додавати нові ідеї.
-
Розповідь про демократію: Вчитель пояснює, що демократія — це така форма управління, коли всі люди мають можливість вибирати, хто буде лідером. Це чесно, тому що всі голоси важливі. Учні можуть наводити приклади ситуацій, коли рішення приймалися спільно і як це вплинуло на них.
-
Інтерактивна вправа: Учні у парах обговорюють, що їм подобається в демократичному способі вибору лідерів і що, на їхню думку, є складністю. Потім кілька пар діляться своїми думками з класом.
2. Пояснення принципів демократії (15 хвилин)
-
Основні принципи:
-
Рівноправність: Кожен голос має однакову вагу. Важливо, щоб усі учні розуміли, що незалежно від того, наскільки популярною є людина, її голос має стільки ж значення, як і будь-який інший.
-
Свобода вибору: Кожен може вибрати того, кого вважає найкращим. Ніхто не може змушувати когось вибирати певного кандидата.
-
Прозорість і чесність: Всі мають бачити, що процес чесний і що ніхто не обманює. Вчитель може навести приклад виборів, які відбуваються у країні, щоб зробити це більш зрозумілим для учнів.
-
Приклад: Пояснюємо, що ми сьогодні будемо проводити вибори нашого класного лідера, щоб зрозуміти, як працює демократія. Учні обговорюють, чому важливо мати лідера, який піклується про всіх.
3. Практична частина - Вибори класного лідера (25 хвилин)
-
Кандидати (7 хвилин): Кожен бажаючий учень може висунути свою кандидатуру. Кандидати повинні коротко розказати, що вони робитимуть для класу, якщо стануть лідером. Наприклад: "Я організую веселі перерви", або "Я допоможу вирішувати конфлікти". Вчитель допомагає учням висловлювати свої ідеї та додає запитання, щоб уточнити деталі.
-
Агітація (7 хвилин): Кожен кандидат має одну хвилину для короткої агітаційної промови, щоб переконати однокласників голосувати за нього/неї. Вчитель наголошує на важливості поваги один до одного під час агітації. Інші учні можуть задавати запитання кандидатам, щоб краще зрозуміти їхні плани.
-
Голосування (6 хвилин): Учні отримують аркуш паперу, де вони пишуть ім'я свого кандидата. Після цього всі аркуші збираються і підраховуються вчителем. Учні слідкують за процесом підрахунку, щоб бути впевненими у чесності результатів.
-
Оголошення результатів (5 хвилин): Вчитель оголошує переможця, а також пояснює, що всі голоси були важливими, навіть якщо їх було мало. Після оголошення результатів обговорюємо, як переможець може звернутися до класу з подякою та як інші можуть підтримати його/її у виконанні обіцянок.
4. Обговорення результатів (7 хвилин)
-
Запитання до класу:
-
"Чи було голосування чесним?"
-
"Що вам сподобалося в цьому процесі?"
-
"Як ви думаєте, що потрібно робити, щоб всі голоси були враховані?"
-
"Як ви відчували себе, коли вибирали? Чи було важко?"
-
Учні також можуть обговорити, як вони можуть допомогти лідеру виконувати його/її обіцянки і як важливо підтримувати обраного лідера, навіть якщо це не був їхній кандидат.
5. Підсумок (8 хвилин)
-
Підсумовуємо, що таке демократія: Вчитель ще раз коротко наголошує на основних принципах демократії та чому важливо мати можливість обирати. Учні можуть поділитися, що нового вони дізналися про демократичний процес і чому це важливо для суспільства.
-
Висновок: Сьогодні ви зрозуміли, як важливо мати право голосу і як це право впливає на наш клас. Це так само працює і в нашій країні — кожен голос має значення!
-
Питання для самостійного обдумування: "Як би ви почувалися, якби вашого голосу не врахували?" Це питання допомагає глибше зрозуміти важливість рівноправності та участі.